Servomyces

Malt, humle, jäst, vatten, körsbär, tallkottar etc. - hur de kan blandas, processer, vad du har på G och vad du gjort

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Servomyces

Inläggav Nelari » måndag 2019-09-16 20:55

Nästa sats skall ha en ganska hög OG, så jag tänkte hjälpa jästen med Servomyces-jästnäring. Det var första gången för mig, och doseringen var en chock: 1g/100l. Satsstorleken är nämligen 6 liter. Vem har väl en våg som kan mäta 0,06g?

Så jag löste upp 1g (det lär min våg klara) Servomyces i 80ml ljumt vatten och tillsatte 5ml (en tesked) av lösningen i vörten 10min före kokets slut. 5ml/80ml är 1/16, vilket är ungefär lika med 0,06g/1g.

Det var mycket aritmetik, och jag tycker metoden i övrigt är lite invecklad. Finns det bättre sätt att använda Servomyces med små satser?
Nelari
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 31
Blev medlem: söndag 2016-05-15 08:46

Re: Servomyces

Inläggav ekstedt » måndag 2019-09-16 21:20

Som matematiker gillar jag att du använde ordet aritmetik. Ville bara säga det.
ekstedt
Munk
Munk
 
Inlägg: 2933
Blev medlem: onsdag 2009-08-12 09:58
Ort: Göteborg

Re: Servomyces

Inläggav Bee » onsdag 2019-09-18 06:40

Nelari skrev:Det var mycket aritmetik, och jag tycker metoden i övrigt är lite invecklad. Finns det bättre sätt att använda Servomyces med små satser?

Jag tycker det var en ingenjörsmässig lösning på problemet! Snyggt.

Du kan köpa en våg med bättre upplösning,(0.01g), om du fastnar i träsket med vattenbehandling så behöver du en. Annars så försök att ta en tiondel av det grammet du mätt upp istället. Blir till att öva på att dela upp det med spegel och kreditkort...
Det är inte så farligt om det blir lite för mycket, inte dödligt med överdos.
Användarvisningsbild
Bee
Munk
Munk
 
Inlägg: 3035
Blev medlem: söndag 2012-06-03 21:30
Ort: Stockholm - Åkersberga

Re: Servomyces

Inläggav Djonk » onsdag 2019-09-18 10:58

Även om vågen har tillräckligt bra upplösning kan det vara svårt att mäta en så liten dos, felmarginalen kan också vara ganska stor om vågen inte är dyr.. men 3 gånger överdosering ska inte vara något problem enligt Lallemand så det behöver inte vara helt exakt, som Bee säger.

Värt att tänka på om man ska återanvända jästen är att det finns kvar en del zink, då blir det lite krångligare igen :mrgreen:
Djonk
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1295
Blev medlem: söndag 2018-01-21 00:55
Ort: Stockholm

Re: Servomyces

Inläggav assistredo » torsdag 2019-09-19 17:00

Nelari skrev:Det var mycket aritmetik, och jag tycker metoden i övrigt är lite invecklad. Finns det bättre sätt att använda Servomyces med små satser?

Bee skrev:Du kan köpa en våg med bättre upplösning,(0.01g), om du fastnar i träsket med vattenbehandling så behöver du en. Annars så försök att ta en tiondel av det grammet du mätt upp istället. Blir till att öva på att dela upp det med spegel och kreditkort...
Det är inte så farligt om det blir lite för mycket, inte dödligt med överdos.

Det finns ju ett särskilt namn i folkmun på de här vågarna. När jag skulle köpa en på Jula för några år sedan så tog de fram den från ett särskilt låst skåp. De kunde inte ha dem ute i butiken. Undrar hur mycket en lina Servomyces väger? :wink:
Björn Petersson
Användarvisningsbild
assistredo
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1483
Blev medlem: torsdag 2007-01-04 21:50
Ort: Linköping


Återgå till Recept, bryggtips, metoder, litteratur, ingredienser och teorier

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 76 gäster