”Shaken, not stirred” förkultur

Malt, humle, jäst, vatten, körsbär, tallkottar etc. - hur de kan blandas, processer, vad du har på G och vad du gjort

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Användarens profilbild
ecmik
Jästodlare
Jästodlare

Inlägg av ecmik »

Är väl tvåa på bollen här.. Snubblade över en, säkert för er välkänd, metod för enkel men effektiv förkultur som man kan höra lite om i amerikansk hembryggarmiljö. Den heter ”Shaken, not stirred” och går bla a att läsa om här:

https://www.jimsbeerkit.co.uk/forum/vie ... 94213e7324

Den är ju väldigt lik en förkultur utan magnetomrörare helt enkelt, med skillnaden att du skakar upp ett kraftigt skum, pitchar jästen, och sedan låter den stå utan att röra om den, och pitchar sedan hela förkulturen vid högkrausen.

Tänkte testa att ställa undan min magnetomrörare och köra på detta istället! Ett par frågor dyker upp till er som kör på detta:

1. Hur lång tid till högkrausen brukar det generellt ta för er? 12-18h säger han i USA, men våra jästpaket får väl kanske genomlida en lite annorlunda resa innan dom når våra förkulturer här i Sverige, vilket kanske ger andra generella tider till högkrausen? Eller?

2. Ser ni några skillnader mellan olika jästsorter i hur metoden fungerar?

3. Påverkar det något speciellt negativt att pitcha förkulturen efter ca 12h även om den INTE nåt högkrausen? Det känns bättre för mig att pitcha den än att låta vörten stå orörd i onödan tills högkrausen i förkulturen infaller. Att däremot pitcha EFTER högkrausen har lagt sig är ju precis som vilken annan förkultur som helst tänker jag.

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Djonk
Maltrostare
Maltrostare

Re: ”Shaken, not stirred” förkultur

Inlägg av Djonk »

För mig var det nytt, tack för länken. Har använt skaka-när-man-går-förbi-metoden med bra resultat hittills :wink: men det här verkar ju snäppet bättre om det är som det står i tråden att jästen inte mår bra av skakandet/rörelsen. Förklarar i så fall varför många med magnetomrörare rapporterar att deras förkultur luktar/smakar illa.

3. Det negativa kan väl vara att jästcellerna inte är lika många.. men likt en vitality starter är det ju positivt att de celler som finns är pigga.
Användarens profilbild
ecmik
Jästodlare
Jästodlare

Inlägg av ecmik »

Djonk skrev:För mig var det nytt, tack för länken. Har använt skaka-när-man-går-förbi-metoden med bra resultat hittills :wink: men det här verkar ju snäppet bättre om det är som det står i tråden att jästen inte mår bra av skakandet/rörelsen. Förklarar i så fall varför många med magnetomrörare rapporterar att deras förkultur luktar/smakar illa.

3. Det negativa kan väl vara att jästcellerna inte är lika många.. men likt en vitality starter är det ju positivt att de celler som finns är pigga.
Hehe, jag tänkte att det kanske va allmänt känt på nåt sätt. [emoji6]

Tycker det hela låter helt rimligt! Mindre fokus på antal celler och fullt fokus på vitalitet. Pitchar du hela förkulturen vid högkrausen också? Vilka tider brukar du generellt se från start till högkrausen?

ekstedt
Munk
Munk
Kontakt:

Inlägg av ekstedt »

Var ett tag sedan jag läste detta, men poängen var väl att det är ett alternativt (och effektivt) sätt att syresätta på.

Frågan om när man ska tillsätta jästen är väl den samma som vanligt eller?

Tillsätter man innan det har börjat jäsa så så får man ju ingen tillväxt alls.
Djonk
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av Djonk »

ecmik skrev:Tycker det hela låter helt rimligt! Mindre fokus på antal celler och fullt fokus på vitalitet. Pitchar du hela förkulturen vid högkrausen också? Vilka tider brukar du generellt se från start till högkrausen?
Svårt att säga när "högkrausen" inträffar om man skakar flaskan hela tiden :mrgreen:
Användarens profilbild
ecmik
Jästodlare
Jästodlare

Inlägg av ecmik »

ekstedt skrev:Var ett tag sedan jag läste detta, men poängen var väl att det är ett alternativt (och effektivt) sätt att syresätta på.

Frågan om när man ska tillsätta jästen är väl den samma som vanligt eller?

Tillsätter man innan det har börjat jäsa så så får man ju ingen tillväxt alls.
Alternativt, effektivt och framför allt enkelt om jag förstått poängen rätt.

Angående tajmingen på pitchen (i slutet av bryggdagen alltså) så är ju ”svårigheten” med den här metoden att pricka in högkrausen. Det jag klurar på är, om man tajmar så att man är redo för pitch 12h efter man skapar sin förkultur - och den trots 12h inte har nått högkrausen - har då jästen nått någon form av vitalitetspeak ändå, dock inte maxat sin tillväxt? Jag menar, något positivt med jästens hälsa borde väl hända på 12h?

ekstedt
Munk
Munk
Kontakt:

Inlägg av ekstedt »

ecmik skrev: Alternativt, effektivt och framför allt enkelt om jag förstått poängen rätt.
Enkelt vet jag inte om jag håller med om. Men skonsammare mot jästen än magnetomrörare enligt upphovsmannen.
Angående tajmingen på pitchen (i slutet av bryggdagen alltså) så är ju ”svårigheten” med den här metoden att pricka in högkrausen. Det jag klurar på är, om man tajmar så att man är redo för pitch 12h efter man skapar sin förkultur - och den trots 12h inte har nått högkrausen - har då jästen nått någon form av vitalitetspeak ändå, dock inte maxat sin tillväxt? Jag menar, något positivt med jästens hälsa borde väl hända på 12h?
Det är väl inte svårare att pricka högkräusen med denna metod, snarare är det väl enklare än med kontinuerlig omröring. Nej, du har ingen vitalitetspeak vid 12 h oavsett. Det kan ju till och med vara så att jästen inte har vaknat upp än, och då är det extremt olämpligt att tillsätta jästen. Även om den har hunnit börja syntetisera steroler så har den väldigt låga energireserver.
Användarens profilbild
ecmik
Jästodlare
Jästodlare

Inlägg av ecmik »

ekstedt skrev:Enkelt vet jag inte om jag håller med om. Men skonsammare mot jästen än magnetomrörare enligt upphovsmannen.
Själva praktiska fixandet med förkulturen är nog inte speciellt mycket enklare (speciellt inte om man inte längre kan koka vörten direkt i förkulturskärlet). Men enklare så till vida att man inte räknar och nojjar kring teoretiska cell-siffror, utan mer kör på linjen med hälsosamma och friska jästceller. Lite så jag tänkte.
ekstedt skrev: Det är väl inte svårare att pricka högkräusen med denna metod, snarare är det väl enklare än med kontinuerlig omröring. Nej, du har ingen vitalitetspeak vid 12 h oavsett. Det kan ju till och med vara så att jästen inte har vaknat upp än, och då är det extremt olämpligt att tillsätta jästen. Även om den har hunnit börja syntetisera steroler så har den väldigt låga energireserver.
Hur tror du dom resonerar kring tiden 12-18h som han nämner i sin text? Är det kanske med riktigt färskproducerad jäst, alternativt skördad jäst? Tänker du att 18-24h till högkrausen är mer rimligt (på en höft) om man använder t.ex. ett paket Wyeast som har en månad eller tre på nacken?

Tänker testa detta nästa gång, men jag vill ändå försöka tajma högkrausen hyfsat utan att behöva låta vörten stå opitchad allt för länge.. Tänkte att nån här kanske har känsla för ungefär hur lång tid det kan ta?

Användarens profilbild
assistredo
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av assistredo »

Man kan kanske kan sätta en timer på magnetomröraren och ställa in timern i passande intervaller (om timern kan hantera sådant) - bekvämt om inte annat.
Björn Petersson
ekstedt
Munk
Munk
Kontakt:

Inlägg av ekstedt »

Jag håller inte heller på med tillväxtsiffror, utan är mest ute efter att få en vital jäst. Så det är ju inget unikt med denna metod, utan det är just ett alternativt sätt för syresättning.

Det kan variera mycket mellan hur snabbt förkulturen kommer igång, så jag ser inte riktigt hur man ska kunna pricka med några timmars precision.
Användarens profilbild
ecmik
Jästodlare
Jästodlare

Inlägg av ecmik »

ekstedt skrev:Det kan variera mycket mellan hur snabbt förkulturen kommer igång, så jag ser inte riktigt hur man ska kunna pricka med några timmars precision.
Jag antar att man får låta sin vört stå i kylskåpet/källaren tills det börjar skumma i förkulturen helt enkelt. Jag är helt medveten om att detta är långt (mycket långt) ifrån exakt, jag letade mest efter någon form av ”mellan tummen och pekfingret”. Hans tidsram 12-18h verkar lite snål, kanske för att jästen som levereras till Sverige inte har mår lika bra efter frakt och allt än vad hans jäst gör. Han skrev nämligen något liknande på nåt av forumen efter att han beställde jäst från England har jag för mig.

Jaja, jag ska testa mig fram. Ekstedt, du gör förkulturen två dygn innan va?

Användarens profilbild
MCMLXXXII
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av MCMLXXXII »

Jag tycker generellt inte att de förkulturer jag gör smakar illa, även om de oftast har en tydlig smak av acetaldehyd - vilket inte är konstigt alls egentligen.
Däremot inspirerade tråden mig till att testa mitt syresättningskit istället för omröraren nästa gång. Får se hur det blir. :)
Grindcrusher
Jästodlare
Jästodlare
Kontakt:

Inlägg av Grindcrusher »

I mina öron låter det inte alls bra om förkulturerna smakar acetaldehyd. Om jästen inte orkat jäsa ut förkulturen så mår den gissningsvis inte toppen.
ekstedt
Munk
Munk
Kontakt:

Inlägg av ekstedt »

Grindcrusher skrev:I mina öron låter det inte alls bra om förkulturerna smakar acetaldehyd. Om jästen inte orkat jäsa ut förkulturen så mår den gissningsvis inte toppen.
Fast i detta fall beror det nog på att man inte låter jästen jobba färdigt när man gör förkultur. Sedan kan det vara så att jästen var seg när den tillsattes förkulturen, men att den efter förkulturen är i bättre skick. En tredje orsak kan vara att man syresätter för länge, så att alkoholen oxideras till acetaldehyd.
Grindcrusher
Jästodlare
Jästodlare
Kontakt:

Inlägg av Grindcrusher »

Man lever och lär. Speciellt det sista var intressant.

Mina brukar jäsa ut torrt på 32h och mins inte att jag känner av acetaldehyd i dem, men det var många år sedan jag provade.
Skriv svar