CO2 till kegerator

Saker som är bra, var man köper eller hur man bygger

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

KingBaby
Satsbryggare
Satsbryggare

CO2 till kegerator

Inlägg av KingBaby »

Hallå,

Tror ni denna kan användas till min kegerator? Vare sig Cyberzoo eller deras leverantör Aqua Nova kan svara på huruvida man kan använda deras CO2 till att kolsyra öl, men deras field of expertice ligger väl inom akvarium. Som jag förstått det så är det väl ett ganska bra pris på'n. Jag misstänker att det är helt vanlig CO2 men de kan alltså inte svara på om den är livsmedelklassad eller inte.

Det som även förrvirrar lite är att det står "NCO2" på Aqua Novas hemsida, vilket eventuellt kan betyda (enligt någons teori) att det är kvävgas tillsatt för att få bubblorna mindre. Men att den teorin inte riktigt håller då kvävgas inte bör tillsättas i ett akvarium eftersom akvarieväxter alltid vill ha ren CO2. Men det är rena spekulationer som jag hoppas att någon här kan bringa lite klarhet i.

Cyberzoo: https://www.cyberzoo.se/akvaristik/till ... -nova.html
Aqua Nova: http://www.novaeuro.com/?a=produkty&opc ... dpodkat=38

Ok, leverera lite klarhet nu, forumet!

/Gasnovis
Hövdingen
RIMS-byggare
RIMS-byggare

Re: CO2 till kegerator

Inlägg av Hövdingen »

Hm.. Vet inte om just dessa men har du övervägt Humles 5kg-tub? Du får betydligt mer för pengarna och de är livsmedelsklassade.
KingBaby
Satsbryggare
Satsbryggare

Inlägg av KingBaby »

Jo jag har gjort det. Men den kostar det dubbla och dessutom tillkommer kostnad för att tankas upp med gas (kan ej hämta ut den på plats då jag befinner mig i västsverige), men framförallt så är det platsbristen som spelar roll. Har inte plats för en 5kg-tub :(
Djonk
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av Djonk »

Kvävgas används ju blandat med co2 i 'beer gas' så det behöver inte vara något hinder. Akvariefiskar är känsliga så verkar konstigt om det inte skulle vara livsmedelklassning på den gasen. Med det sagt blir det både enkelt och ofta minst lika billigt att använda några sodastream-tuber.
Skriv svar