Acetaldehyd under uppstartsfasen
Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp
En nyfiken fråga: jag brygger en lättöl med OG 1.027 och upplevde den längsta uppstartsfasen hittills med US-05 (20-24h började jag se aktivitet). Tog ut ett prov efter 24h och det visade samma som OG-provet. Vanligtvis brukar US-05 dra igång mycket tidigare i mina batcher.
Oavsett, provet efter ett dygn smakade otroligt kraftigt av acetaldehyd. Är det normalt under uppstartsfasen (och att jästen kan ta hand om det), eller bör jag räkna med att det hänger med i slutprodukten?
Har aldrig smakat på ölen under uppstarten förut..
Oavsett, provet efter ett dygn smakade otroligt kraftigt av acetaldehyd. Är det normalt under uppstartsfasen (och att jästen kan ta hand om det), eller bör jag räkna med att det hänger med i slutprodukten?
Har aldrig smakat på ölen under uppstarten förut..
Re: Acetaldehyd under uppstartsfasen
Innan det börjar jäsa bildas ingen acetaldehyd. Acetaldehyd är ett ett mellansteg (det sista) i etanolproduktionen.
Jag läste faktiskt just det, men jag tolkade det som att det var senare under jäsningen. Etanol bildas väl inte under uppstartsfasen?ekstedt skrev:Innan det börjar jäsa bildas ingen acetaldehyd. Acetaldehyd är ett ett mellansteg (det sista) i etanolproduktionen.
Ah, jag läste fel...
Hur kommer det sig att det smakade kraftigt av det under den här långa uppstartsfasen tror du?
Fast du tog ju provet efter att det hade börjat jäsa? Innan det börjat jäsa har det ju inte bildats någon acetaldehyd och kan därmed inte lukta acetaldehyd heller.ecmik skrev:Hur kommer det sig att det smakade kraftigt av det under den här långa uppstartsfasen tror du?
Jag tog provet innan OG:t hade börjat vandra neråt (fortfarande 1.027), men visst, jästen hade varit i vörten i nästan ett dygn. Så då kan det börjat bildas acetaldehyd?ekstedt skrev:Fast du tog ju provet efter att det hade börjat jäsa? Innan det börjat jäsa har det ju inte bildats någon acetaldehyd och kan därmed inte lukta acetaldehyd heller.
Du räknar alltså med att jäsningen ”har börjat” redan direkt efter pitching av jästen med andra ord?
Jag har för mig att det även kan vara baktierer som orsakar acetaldehyd.
Härliga tider, strålande tider 
Nej. Du skrev ju att du hade börjat se aktivitet.ecmik skrev:Du räknar alltså med att jäsningen ”har börjat” redan direkt efter pitching av jästen med andra ord?
Ja, precis. När jag började se aktivitet efter nästan ett dygn så tog jag ut ett prov på 1.027 (alltså samma som OG:t), och det luktade kraftigt av acetaldehyd. Tror min syresättning blev lite bristfällig pga krångel med syret, för jag har aldrig sett US-05 vara så seg i starten.ekstedt skrev:Nej. Du skrev ju att du hade börjat se aktivitet.
Mycket möjligt att det kan ha bildats acetaldehyd pga av något annat under den långa starten. Trist oavsett om det blir kvar!
Vad menar du med aktivitet? Det första tecknet brukar väl vara att det bubblar i jäsröret?
När det bubblar i jäsröret så har vörten redan blivit mättad med kolsyra (och börjar därmed släppa från sig koldioxid), det bör ju innebära att jästen har börjat producera acetaldehyd.
Värt att notera att vid första bubblan bör inte densiteten fallit med mer än typ en pinne. Tar man i beaktande att den lösta kolsyran kanske tynger så är det långt ifrån säkert att du skall kunna observera att densiteten sjunkit vid detta laget, men att du inte klarar av att mäta det betyder inte att processen inte är igång.
När det bubblar i jäsröret så har vörten redan blivit mättad med kolsyra (och börjar därmed släppa från sig koldioxid), det bör ju innebära att jästen har börjat producera acetaldehyd.
Värt att notera att vid första bubblan bör inte densiteten fallit med mer än typ en pinne. Tar man i beaktande att den lösta kolsyran kanske tynger så är det långt ifrån säkert att du skall kunna observera att densiteten sjunkit vid detta laget, men att du inte klarar av att mäta det betyder inte att processen inte är igång.
Okej, tackar för det! Det var nog det jag fiskade efter, ifall det redan kan ha producerats acetaldehyd när man börjar se första bubblan fast man mäter samma densitet som OG:t. Det kan det alltså, såvida uppstartsfasen har kommit så långt som till gråzonen över till tillväxtfasen?skyking skrev:Vad menar du med aktivitet? Det första tecknet brukar väl vara att det bubblar i jäsröret?
Eller om man ska skriva om frågan: är det normalt att känna acetaldehyd om man tar ut ett prov från vilken jäsning som helst som just har börjat släppa ifrån sig CO2 och precis börjat minska i densitet?
Det är inte orimligt i alla fall. Om jästen är trögstartad så är den väl inte i toppform, och då kan den släppa i från sig mer acetaldehyd.ecmik skrev:Eller om man ska skriva om frågan: är det normalt att känna acetaldehyd om man tar ut ett prov från vilken jäsning som helst som just har börjat släppa ifrån sig CO2 och precis börjat minska i densitet?
Torrjäst behöver man inte syresätta för övrigt.