Hjälp! Ingen kolsyra-flaskjäsning!!
Moderatorer: martinb, Webbgrupp
Hjälp! Ingen kolsyra-flaskjäsning!!
Hej,
Tänkte höra om det finns något knep (förutom tid) att få kolsyra i min Stout?
Flaskade den 17/4 med carbonation drops från maltmagnus. 1st per 33 cl.
Stouten är på 7.4% och stod på primärjäsning i 2 veckor (1.090-1.034)
Över till sekundär tillsammans med ekflis som dragit i mörk rom, som sedan fick stå å dra ytterligare 2 veckor.
Flaskade alltså efter 4 veckor. Är snart inne på 4 veckor i flaska och ingen kolsyra.
Jästen borde ha lite liv kvar, men jag har blivit varnad att det kan ta flera månader.
Hur kan jag ge ölet bäst förutsättningar nu? Ändra temperatur? Gilla läget och ställa undan flera månader?
Vore så kul att få lite bubblor i denna dryck, känns skittrist just nu.
Jästen jag använde var wlp051.
Tänkte höra om det finns något knep (förutom tid) att få kolsyra i min Stout?
Flaskade den 17/4 med carbonation drops från maltmagnus. 1st per 33 cl.
Stouten är på 7.4% och stod på primärjäsning i 2 veckor (1.090-1.034)
Över till sekundär tillsammans med ekflis som dragit i mörk rom, som sedan fick stå å dra ytterligare 2 veckor.
Flaskade alltså efter 4 veckor. Är snart inne på 4 veckor i flaska och ingen kolsyra.
Jästen borde ha lite liv kvar, men jag har blivit varnad att det kan ta flera månader.
Hur kan jag ge ölet bäst förutsättningar nu? Ändra temperatur? Gilla läget och ställa undan flera månader?
Vore så kul att få lite bubblor i denna dryck, känns skittrist just nu.
Jästen jag använde var wlp051.
Re: Hjälp! Ingen kolsyra-flaskjäsning!!
Jästens aktivitet beror lite på vilken temperatur du haft under jäsningen innan. Om den står svalare nu än tidigare kan den bli trött och om du höjer temperaturen någon grad mot högsta jästemp kan den aktiveras en aning. Se till att inte göra några radikala förändringar bara, då kan den chockas. Summa kardemumma, höj temperaturen någon grader och ha tålamod. Det kommer nog ta ett tag, men kolsyra ska du nog få
Aha, ok!
Jag har haft ölet runt i ca 19,5 grader hela tiden. Kraschade 3 dagar i +4 grader innan flaskning.
Flyttar in backen från garaget (nu 19,3), till annat rum (22,3). Kan det vara ok en vecka och sedan flytta tillbaka till garaget för lagring?
Jag har haft ölet runt i ca 19,5 grader hela tiden. Kraschade 3 dagar i +4 grader innan flaskning.
Flyttar in backen från garaget (nu 19,3), till annat rum (22,3). Kan det vara ok en vecka och sedan flytta tillbaka till garaget för lagring?
Ingen fara! Mina starka stoutar och bw har tagit månader att blir ok kolsyrade. Det kommer!
Just stout ska inte ta längre tid än andra öl, hög alkoholhalt däremot. Men du har ju bara 7,4 %, så jag undrar om det kan vara så att jästen är i dåligt skick, något som ditt höga FG skulle kunna indikera.
Hej!
Tack för synpunkter!
Ja, jag är lite osäker på jästen. Jag tweakade ett recept där siffrorna låg på 1092-1028, och mina siffror blev 1090-1034.
Detta var min 3:e bryggning, så jag försöker analysera och förbättra varje steg i processen.
Det enda att göra nu är väl att låta flaskorna stå ett tag runt 22.5 grader och sedan invänta hösten/vintern. Kanske vända försiktigt på flaskorna. Jag se ett par millimeter med jäst i botten på vissa flaskor, men ölet är helt avslaget vid upphällning än så länge. Börjar förstå bryggaruttrycket ”alla vägar leder till fat”.
Tack för synpunkter!
Ja, jag är lite osäker på jästen. Jag tweakade ett recept där siffrorna låg på 1092-1028, och mina siffror blev 1090-1034.
Detta var min 3:e bryggning, så jag försöker analysera och förbättra varje steg i processen.
Det enda att göra nu är väl att låta flaskorna stå ett tag runt 22.5 grader och sedan invänta hösten/vintern. Kanske vända försiktigt på flaskorna. Jag se ett par millimeter med jäst i botten på vissa flaskor, men ölet är helt avslaget vid upphällning än så länge. Börjar förstå bryggaruttrycket ”alla vägar leder till fat”.
Ser nu att den jästen har ganska måttlig utjäsning, så det kanske inte är så konstigt ändå med så högt FG. Dess alkoholtolerans anges ganska brett till 8-12 % så det kanske är där skon klämmer ändå. Jag får alkoholhalten till 7,8 % f.ö.Jäste skrev:Hej!
Tack för synpunkter!
Jag får avvakta helt enkelt...
Ang alkoholhalten så tar jag OG-FG/7,62.
Sockret ska ju endast bidra med kolsyra trodde jag. Hur ser formeln ut för 7.8%?
Sockret ska ju endast bidra med kolsyra trodde jag. Hur ser formeln ut för 7.8%?
Den formeln funkar okej för öl runt 4-5 %, därefter blir den successivt sämre ju högre alkoholhalten är. Då krävs det bättre beräkningar, finns på brewersfriend exempelvis. Helt exakt kan det dock aldrig bli, delvis på grund av mätfel, men framförallt för att det är svårt att veta hur mycket socker som har gått åt till att bilda nya jästceller.Jäste skrev:Jag får avvakta helt enkelt...
Okej. Jag har ju som sagt tillsatt carbonation drops. Ca 1.5 g/flaska.
Finns det nåt schablonvärde per gram eller? Tänker om en tablett på 1.5 g skulle kunna tillföra ca 0.3%?
Finns det nåt schablonvärde per gram eller? Tänker om en tablett på 1.5 g skulle kunna tillföra ca 0.3%?
Brukar räkna med att varje gram socker/liter tillför ungefär 0,05%
Du kan testa att tillsätta flaskningsjäst, se https://shbf.se/bryggaren/viewtopic.php ... =15#p96774
Du kan testa att tillsätta flaskningsjäst, se https://shbf.se/bryggaren/viewtopic.php ... =15#p96774
Tack för länken, ska kika på den.
Så i stora drag kan jag alltså tänka 1.5 g per flaska = ca 4.5 g per liter= ca 0.225 %?
Alltså är ölen 7.6% istället för 7.4%?
(Om jästen orkar jobba med sockret)
Tabletten är ju uppäten i flaskan, men ingen kolsyra.
Så i stora drag kan jag alltså tänka 1.5 g per flaska = ca 4.5 g per liter= ca 0.225 %?
Alltså är ölen 7.6% istället för 7.4%?
(Om jästen orkar jobba med sockret)
Tabletten är ju uppäten i flaskan, men ingen kolsyra.
Jag har själv råkat ut för samma sak ett par gånger.
Jag öppnade alla flaskor och tillsatte cirka 0,5 ml jästslurry per flaska.
Jästslurryn brukar jag spara efter bryggningen för att återanvända vid nästa bryggning.
Sen på med ny kapsyl och vänta några veckor.
Fungerar alldeles utmärkt.
Något mer socker ska/bör du inte tillsätta.
Tabletten är inte uppäten (av jästen) utan upplöst i ölet eftersom det inte blivit någon kolsyra.
Jag öppnade alla flaskor och tillsatte cirka 0,5 ml jästslurry per flaska.
Jästslurryn brukar jag spara efter bryggningen för att återanvända vid nästa bryggning.
Sen på med ny kapsyl och vänta några veckor.
Fungerar alldeles utmärkt.
Något mer socker ska/bör du inte tillsätta.
Tabletten är inte uppäten (av jästen) utan upplöst i ölet eftersom det inte blivit någon kolsyra.
Härliga tider, strålande tider 
Jag vet inte om det blev något missförstånd här. Att formeln (OG-FG)/7,5 (eller 7,6 eller vilken konstant man än använder) inte alltid stämmer har inget med kolsyrejäsningen att göra. Det enklaste är att helt enkelt räkna med kolsyresockret i OG.
Under kolsyrejäsningen blir det nog inte så mycket jästtillväxt eftersom miljön är så näringsfattig och tuff. Så när man inte får någon kolsyra, så beror det på att jästen inte orkat tillgodogöra sig sockret ö.h.t. Så precis som Kenneth skriver så finns sockret kvar i upplöst form, och du bör absolut inte tillsätta mer. Undantaget är förstås om kapsylerna har varit otäta.
Under kolsyrejäsningen blir det nog inte så mycket jästtillväxt eftersom miljön är så näringsfattig och tuff. Så när man inte får någon kolsyra, så beror det på att jästen inte orkat tillgodogöra sig sockret ö.h.t. Så precis som Kenneth skriver så finns sockret kvar i upplöst form, och du bör absolut inte tillsätta mer. Undantaget är förstås om kapsylerna har varit otäta.
Exakt alkoholhalt behöver man väl en ganska så dyr mätapparat för att veta, men https://www.brewersfriend.com/abv-calculator/ får 1.090-1.034 till 8,1% med den alternativa formeln, dvs ~8,3% med kolsyresockret.