Extraktbryggning APA

Vill du ha tips och feedback på ditt recept? Har du en intressant idé du vill diskutera? Här är forumdelen för dig!

Moderatorer: martinb, alekks, Webbgrupp

fesljummen
Satsbryggare
Satsbryggare
Inlägg: 5
Blev medlem: lördag 2019-02-02 19:48

Extraktbryggning APA

Inlägg av fesljummen »

Hej!
Började med extraktbryggning i vintras och har hittills gjort tre öl som är helt klart godkända. Har stått och vägt lite gällande om jag ska utöka min utrustning och börja brygga med BIAB, men inte bestämt mig riktigt än. Något som jag gärna vill prova på innan jag eventuellt byter bryggmetod är att göra en god APA. Har för första gången gjort ett eget recept (mest hopplock från andra recept och rena chansningar). Mitt mål är att nå något som liknar Poppels APA (därav valet av humlesorter). Kom gärna med förslag på förbättringar!

https://www.brewersfriend.com/homebrew/ ... ekatt-apa-

Väl mött!
Djonk
Maltrostare
Maltrostare
Inlägg: 1295
Blev medlem: söndag 2018-01-21 00:55
Ort: Stockholm

Re: Extraktbryggning APA

Inlägg av Djonk »

Kommer inte riktigt ihåg hur Poppels APA smakar men:

Tror spontant att det är för mycket karamellmalt, att du kommer kunna få bättre utbyte (50% åtminstone) samt att du borde ha mer humle i sen giva och till torrhumlingen.

Sen vill du ha i protafloc senare men det kanske är ett misstag.
fesljummen
Satsbryggare
Satsbryggare
Inlägg: 5
Blev medlem: lördag 2019-02-02 19:48

Re: Extraktbryggning APA

Inlägg av fesljummen »

Djonk skrev:Kommer inte riktigt ihåg hur Poppels APA smakar men:

Tror spontant att det är för mycket karamellmalt, att du kommer kunna få bättre utbyte (50% åtminstone) samt att du borde ha mer humle i sen giva och till torrhumlingen.

Sen vill du ha i protafloc senare men det kanske är ett misstag.
Låter rimligt, borde jag byta ut en del mot en annan typ av malt eller helt enkelt ha mindre mängd? Håller med om att den sena givan och torrhumlingen kan växlas upp lite. Vill dock hålla nere mitt IBU, då Poppels APA ligger på 30 och min (enligt Brewers friends uträkning i och för sig...) redan ligger på 40 IBU.

Gällande protaflocen så står det på förpackningen att den ska i ca tio minuter innan avklarat kok!
Djonk
Maltrostare
Maltrostare
Inlägg: 1295
Blev medlem: söndag 2018-01-21 00:55
Ort: Stockholm

Re: Extraktbryggning APA

Inlägg av Djonk »

Finns en tråd redan: https://www.shbf.se/bryggaren/viewtopic ... 8&start=15

Byt bara ut pale ale mot extrakt, men justera för den högre sockerhalten.
Skriv svar