Ny medlem på forumet men inte första besöket
Bryggde min första öl på hemmautrustningen för ca en månad sen. Målet var en fruktig ipa på ca 6,5%. Sagt och gjort allting gick rätt bra, missade OG en skvätt och hamnade runt 1052 istället för planerat 1060. Men svårt på första bryggningen att veta hur effektiviteten ligger. Batchen var på ca 7 liter ner i jäshinken, pitchade ett halvt paket US-05 vid ca 20 grader och in i kylskåp med kupevärmare i. Satte termostaten till 21 grader och slog igen dörren. Dagen efter tyckte jag att det bubblade obefintligt i röret och såg att klistertermometern på hinken visade runt 19 grader. Så jag höjde termostaten till 23 grader och slog igen dörren. Senare på dagen så hade det tagit fart och bubblade bra i röret, hinktermometern hade rört sig upp till ca 21-22 grader. Efter 5 dagar åkte första torrhumlingen i och efter 7 åkte andra i samtidigt som jag tappade upp en prov. Det visade sig att den hade jäst ut till 1010, vilket kändes rimligt eftersom bubblandet hade avstannat.
10 dagar efter bryggning så tappade jag upp på flaska. Ölet hade en väldigt fin fylligt gul färg, smakade bra fast väldigt mycket humle såklart. Sköljde samtliga flaskor med starsanblandning i en flasksköljare, kapsyler, flaskfyllare och alla andra saker legat i starsanblandning. en moccasocker i varje flaska och tillbaka in i kylskåpet på samma temp (21-22).
Efter en vecka på flaska så tog nyfikenheten över och jag var tvungen att hälla upp en flaska. Det första jag såg var att färgen hade blivit mörkare, mer åt bärnsten än den tidigare gula färgen. Kände direkt på doften att det inte var samma öl som vid flaskningen. Doften och smaken känns "smörig" om det låter vettigt? Nån som kan relatera till detta?
Min egen teori är att det kanske har fått jäsa för varmt? Termostaten till kylen styrdes av omgivningstempen inne i kylskåpet och inte på hinken. 22 grader i kylskåpet + ett par grader högre i hinken? litar inte på klistertermometern såhär i efterhand.
Oxidering? Infektion?
Var väldigt noga med hygien vid flaskningen(vinylhandskar osv), samt la på en kapsyl ovanpå direkt efter flaskan blev fylld.
Hjälp och teorier välkomnas