Att "avkolsyra" flaskor med öl.

Malt, humle, jäst, vatten, körsbär, tallkottar etc. - hur de kan blandas, processer, vad du har på G och vad du gjort

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Snow
RIMS-byggare
RIMS-byggare

Att "avkolsyra" flaskor med öl.

Inlägg av Snow »

Nu har det hänt på riktigt, flaskade ca 100 flaskor Julbock i söndags. Jag brukar ha hög kolsyrenivå, men detta går
till historien....

Förra helgen skulle jag flaska, men tyckte då att det var alldeles för lite kolsyra i ölet i faten. Dom hade då stått i
minst tre veckor, så det var lite skumt. Då bytte jag kolsyreflaska, tappade av lite granna för att få "head space" dom var välfyllda innan.

Sedan ökade jag på trycket lite och sänkte tempen.

I söndags så kom jag till skott, hade då 2,3bar på mätaren, men den visar nog lite fel, brukar vara lagom med 2 bar enligt den.
Nu blev det lite svårfyllt, men det gick tillslut. Igår skulle jag testa att slå upp en flaska i glas. Det går inte, häller upp den och det är tokmycket :shock:
kolsyra, det blir snabbt en skumkrona som växer och sakta men säkert överför minst halva glaset till skum som rinner över...

Hur ska jag göra nu? Måste avkolsyra dom, kommer inte gå att dricka utan en jefla massa slabb.

Min teori nu är att ta upp backarna i temp till rumstemp, försiktigt öppna flaskorna och låta de stå en stund och sedan
återkapsylera.

Vad tror ni om den teorin, funkar det och hur länge bör man ha dem öppna innan man återförsluter tror ni?
Användarens profilbild
Morgan
RIMS-byggare
RIMS-byggare
Kontakt:

Re: Att "avkolsyra" flaskor med öl.

Inlägg av Morgan »

Det går att pysa ut trycket utan att ta av kapsylen om man med en kapsylöppnare försiktigt lägger press på kapsylen liksom. När man sen släpper trycket så tätar kapsylen igen. Men du tvungen att göra det väldigt många gånger.

Alternativet är ju att låta flaskorna stå i 0 grader och öppna dem i den temperaturen. Sen får de stå o värmas långsamt i glaset.
Medlem i Ekens Bryggerisällskap och bryggkursledare i SHBF
Läs gärna min blogg: bruggarn.blogspot.se
Snow
RIMS-byggare
RIMS-byggare

Inlägg av Snow »

Ska testa några flaskor idag som nu är rumstempererade, pm det blir gusher av dom vis öppning så kyler jag dem igen och gör som du föreslog. Öppnar och låter dom bli varma.

Hur mycket tror ni det påverkar kolsyrans avgång med att lägga en kapsyl på öåpningen för damskydd typ?
Användarens profilbild
Pilsnerkokaren
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av Pilsnerkokaren »

Inte ett smack, om kapsylen ligger löst kommer den att lyfta av kolsyretrycket.

https://www.youtube.com/watch?v=CIX4nw4DVDk
Snow
RIMS-byggare
RIMS-byggare

Inlägg av Snow »

Testade att öppna 4st idag innan jag drog till affären (ca 30 min) dom var rätt lagom när jag kom tillbaka, men två av dom hade skummat över.

Nu kör jag Morgans pysvariant, frågan är hur många ggr man måste pysa. Det gick bra att pysa, hoppas man kan vara säker på att dom är täta efter pysning, eller ska jag
omkapsylera idag för att få garanterat täta och märkes fria.

Att lägga kapsylen på skulle funka bra på dom som inte skummar över, men som sagt minsta lilla knack eller rörelse skapar
skumlaviner.
Djonk
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av Djonk »

Har kört med pysmetoden framgångsrikt, men som sagt kan det bli ett antal gånger per flaska..
Snow
RIMS-byggare
RIMS-byggare

Inlägg av Snow »

Djonk skrev:Har kört med pysmetoden framgångsrikt, men som sagt kan det bli ett antal gånger per flaska..
Körde pys varianten, och sedan kapsyreradr jag om i kvällningen så två pys, tror det blev ok , tast på fredag
Snow
RIMS-byggare
RIMS-byggare

Inlägg av Snow »

Verkar ha funkat, tog en ur kylen nu, rejält pys, men ingen skumtornado, hällde upp den hyfsat vårdslöst.
Bilagor
JulBocken
JulBocken
Användarens profilbild
ängesbryggarna
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av ängesbryggarna »

Jag flaskjäste två backar av en tyvärr inte helt utjäst ESB i höstas. Dessa blev självklart rejäla skumbomber som inte alls gick att hälla upp, ens med största försiktighet och kylda, utan det blev raketeffekten av kolsyrabubbel direkt vid kapsylöppningen. Dessa har jag nu pyst kapsylen på totalt sex gånger, med ett dygn emellan, och det börjar närma sig normal kolsyrenivå. Första två pysningarna gjordes med flaskorna kylda till noll grader, därefter kunde de öppnas snabbt i källartemperatur. Nu sist kunde de stå med avtagen kapsyl, men det bubblar fortfarande ganska friskt i ölen i flaskan. Blir nog ett par pysningar till, ESB:n vill jag ha rätt svag kolsyra i. Kan nämna att jag har använt samma kapsyler, aldrig bytt, funkar med Coronan, och verkar hålla tätt. Byter nog sista gången jag pyser, för de ser väldigt misshandlade ut nu. Julbocken ser i vart fall delikat ut ! :D
ekstedt
Munk
Munk
Kontakt:

Inlägg av ekstedt »

ängesbryggarna skrev:Jag flaskjäste två backar av en tyvärr inte helt utjäst ESB i höstas. Dessa blev självklart rejäla skumbomber som inte alls gick att hälla upp, ens med största försiktighet och kylda, utan det blev raketeffekten av kolsyrabubbel direkt vid kapsylöppningen. Dessa har jag nu pyst kapsylen på totalt sex gånger, med ett dygn emellan, och det börjar närma sig normal kolsyrenivå. Första två pysningarna gjordes med flaskorna kylda till noll grader, därefter kunde de öppnas snabbt i källartemperatur. Nu sist kunde de stå med avtagen kapsyl, men det bubblar fortfarande ganska friskt i ölen i flaskan. Blir nog ett par pysningar till, ESB:n vill jag ha rätt svag kolsyra i. Kan nämna att jag har använt samma kapsyler, aldrig bytt, funkar med Coronan, och verkar hålla tätt. Byter nog sista gången jag pyser, för de ser väldigt misshandlade ut nu. Julbocken ser i vart fall delikat ut ! :D
Jäste du med Fuller's-jästen? Jag har alltid fått liknande problem med den.
Skriv svar