Tips och synpunkter på recept

Vill du ha tips och feedback på ditt recept? Har du en intressant idé du vill diskutera? Här är forumdelen för dig!

Moderatorer: martinb, alekks, Webbgrupp

calledun
Satsbryggare
Satsbryggare
Inlägg: 8
Blev medlem: onsdag 2018-05-02 20:54

Tips och synpunkter på recept

Inlägg av calledun »

Hej!

Jag har så smått börja fila på ett eget recept. Jag vill ha en lagom besk IPA med hög fruktighet och arom. Ska bli 10 liter i jäskärlet. Vad tycker ni om detta?
klipp.PNG
klipp.PNG (8.14 KiB) Visad 5218 gånger
STMF
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
Inlägg: 242
Blev medlem: fredag 2015-07-10 10:41
Ort: Halmstad

Re: Tips och synpunkter på recept

Inlägg av STMF »

Jag ser inget konstigt som sticker ut. "Lagom besk" är naturligtvis relativt men det ser ut att kunna bli en god öl. Vill man förenkla det något kan man kanske slå ihop dina 20/15/10 givor men det har ingen betydelse. Jag brukar köra något kortare än 7 dagar torrhumling men jag vill inte påstå att det är mer rätt.
calledun
Satsbryggare
Satsbryggare
Inlägg: 8
Blev medlem: onsdag 2018-05-02 20:54

Re: Tips och synpunkter på recept

Inlägg av calledun »

Tack för dina synpunkter!

Jag förkortar torrhumlingen till 5 dagar istället.

Kanske skulle slå ihop 20/15/10-givorna till 15 minuter? Är det för lång tid för att inte koka bort för mycket smak tro?
STMF
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
Inlägg: 242
Blev medlem: fredag 2015-07-10 10:41
Ort: Halmstad

Re: Tips och synpunkter på recept

Inlägg av STMF »

Du behöver inte förkorta bara för att jag gör det, kör du 7 dagar om du vill :). Du kan köra 10 eller 15 minuter, vilket du vill. Jag är ganska säker på att du inte skulle märka någon skillnad.
Humlegatan
Torrhumlare
Torrhumlare
Inlägg: 80
Blev medlem: onsdag 2016-10-26 20:51
Ort: Luleå
Kontakt:

Re: Tips och synpunkter på recept

Inlägg av Humlegatan »

calledun skrev:Hej!

Jag har så smått börja fila på ett eget recept. Jag vill ha en lagom besk IPA med hög fruktighet och arom. Ska bli 10 liter i jäskärlet. Vad tycker ni om detta?
klipp.PNG

Beror ju lite på vad det är för alfasyra på humlen, men jag brygger satser med ca 2 liter mer till jäskärlet, och misstänker att din humlemängd är något stor för lagom beska. Fast har du knappat in det i ett bryggprogram och det ser bra ut I övrigt blir det nog bra! För ett OG på 1.055-1060 kan en riktlinje för IBU vara ca 45-60, men det är såklart också en smaksak.
Användarens profilbild
Karl R
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare
Inlägg: 797
Blev medlem: onsdag 2013-04-24 12:03
Ort: Eslöv

Re: Tips och synpunkter på recept

Inlägg av Karl R »

Jag hade använt Us-05 istället för S-04.
S-04an tycker jag framhäver malten istället för av vara mer neutral.
calledun
Satsbryggare
Satsbryggare
Inlägg: 8
Blev medlem: onsdag 2018-05-02 20:54

Re: Tips och synpunkter på recept

Inlägg av calledun »

Jag har en Dry English Ale (White Labs WLP007) i kylskåpet. Skulle den funka?

Skickat från min BLA-L29 via Tapatalk
Användarens profilbild
Judgecc
Maltrostare
Maltrostare
Inlägg: 1515
Blev medlem: torsdag 2014-06-26 11:56
Ort: Alingsås

Re: Tips och synpunkter på recept

Inlägg av Judgecc »

Jag hade alla dagar kört wlp007 eller 04 över 05.
Skriv svar