Mexikanare
Moderatorer: martinb, alekks, Webbgrupp
Mexikanare
Tänkte höra om det är någon som har tips på en ungefärlig sammansättning av en bra Mexicamnsk lager med
majs.
Tänkte mig ljus pilsnermalt och majs, kanske en skvätt dextrin? Men
vilka proportioner 70-25-5?
Vad kör man lämpligen för humle?
majs.
Tänkte mig ljus pilsnermalt och majs, kanske en skvätt dextrin? Men
vilka proportioner 70-25-5?
Vad kör man lämpligen för humle?
- Pilsnerkokaren
- Maltrostare

- Inlägg: 1481
- Blev medlem: tisdag 2014-05-13 14:59
Re: Mexikanare
Jag bryggde en Peroni Nastro klon med 15% majs och 85% pilsnermalt för några år sedan, den funkade bra. Blev exalterad och provade att brygga en Corona klon med 20% majs, 15% ris, 5% carapils och 59% pilsnermalt. Men det blev nog för mycket majs och ris, smakade förvisso som originalet men den slutade i vasken.
Re: Mexikanare
Topp!
Då får det bli 80-15-5
Får nog bli nästa bryggning.
Idag blir det fruktig Amber Ale
Då får det bli 80-15-5
Idag blir det fruktig Amber Ale
Re: Mexikanare
Nån som har förslag på humle val?
- Pilsnerkokaren
- Maltrostare

- Inlägg: 1481
- Blev medlem: tisdag 2014-05-13 14:59
Re: Mexikanare
Ett tips om du inte redan har köpt majs är att det går utmärkt med Maizena, du får halvera mängden bara. Maizenan är ju ren stärkelse.
Om jag går på Coronan igen blir det enbart med bittergiva. Mexikansk ljus lager är ju inte precis känd för sin framträdande humlesmak.
Om jag går på Coronan igen blir det enbart med bittergiva. Mexikansk ljus lager är ju inte precis känd för sin framträdande humlesmak.
Re: Mexikanare
hade inte någon av de senaste numren av BYO en stor artikel om mexikansk lager, med receptförslag och allt?
Re: Mexikanare
Oki, får ta och kolla upp det
Körde en bryggning i helgen med majsmjöl, det gör jag iallfall inte om, det gick helt åt helvete, mäsken satte igen och
det blev allmänt jefligt svårbryggt
Efter sju bedrövelser och femton helsiken så fick jag iallafall ut 17 liter vört som jag spädde till 23.
Verkar smaka ok konstigt nog, vi får se, men sparade mexijästen till denna helg när nytt försök göres
Körde en bryggning i helgen med majsmjöl, det gör jag iallfall inte om, det gick helt åt helvete, mäsken satte igen och
det blev allmänt jefligt svårbryggt
Efter sju bedrövelser och femton helsiken så fick jag iallafall ut 17 liter vört som jag spädde till 23.
Verkar smaka ok konstigt nog, vi får se, men sparade mexijästen till denna helg när nytt försök göres
- Pilsnerkokaren
- Maltrostare

- Inlägg: 1481
- Blev medlem: tisdag 2014-05-13 14:59
Re: Mexikanare
Oops!
Du har tydligen tjockare mäsk än vad jag brukar ha.
Du har tydligen tjockare mäsk än vad jag brukar ha.
Re: Mexikanare
Så kan det vaPilsnerkokaren skrev:Oops!![]()
Du har tydligen tjockare mäsk än vad jag brukar ha.
Impuls köpte h[url]ttps://shop.humle.se/utrustning/jasning/jaskarl-i-stal/rostfritt-jaskarl-45-liter[/url] dock material till en ny
maltpipa, så får se om det hinns med att brygga igen, eller om det blir en bygghelg.
Den som har lust får gärna tipsa om idéer till förändring i receptet:
- Pilsnerkokaren
- Maltrostare

- Inlägg: 1481
- Blev medlem: tisdag 2014-05-13 14:59
Re: Mexikanare
Håller på med mitt andra försök med mexikanaren just nu.
72% Pilsnermalt
23% Majs
5% Carapils
Mäskning 45minuter 68°
Magnum 60minuter 21 IBU
Jästen får bli W34/70 eftersom husjästen har fullt upp med en 1664 klon.
Vi får byta en flaska när det är klart.
72% Pilsnermalt
23% Majs
5% Carapils
Mäskning 45minuter 68°
Magnum 60minuter 21 IBU
Jästen får bli W34/70 eftersom husjästen har fullt upp med en 1664 klon.
Vi får byta en flaska när det är klart.
- Pilsnerkokaren
- Maltrostare

- Inlägg: 1481
- Blev medlem: tisdag 2014-05-13 14:59
Re: Mexikanare
Hur har det gått för dig?
Min har blivit lyckad om man vill ha en ljus öl utan alltför mycket smak
Den behöver klarna några veckor till men är redan utan felsmaker, ja smaker öht faktiskt. Har nog inte bryggt en så tunn öl någon gång innan.
Är verkligen inte 21 IBU mer?
Den landade på 1.012 så ABV blev strax över 4% vilket också är ok för en gräsklipparöl.
Min har blivit lyckad om man vill ha en ljus öl utan alltför mycket smak
Den behöver klarna några veckor till men är redan utan felsmaker, ja smaker öht faktiskt. Har nog inte bryggt en så tunn öl någon gång innan.
Är verkligen inte 21 IBU mer?
Den landade på 1.012 så ABV blev strax över 4% vilket också är ok för en gräsklipparöl.
Re: Mexikanare
Jag har min första med majsmjöl på kolsyrning, det är nog inga större fel på den förutom
att den inte smakar så mycket
Kommer blir mycket bjuda på den.
Den andra batchen är inne på 12e jäsningsdagen höjde den till 17c i förrrgår, ligger lite högt i SG tycker jag (1,019) ish, men den hanske knaprar ett några pinnar till.
Den lider av samma symptom som den andra, god, lite blaskig, men blir ändå ok med dom sena humlegivorna tror jag.
Men inte riktigt min style egentligen, men kommer garantera gå som smör i solsken i sommar
Har dock flaskat min sommar ale och min East Coast IPA, nu snackar vi gott skit, jeflar dom blev riktigt bra, speciellt IPA:n