Mexikanare

Vill du ha tips och feedback på ditt recept? Har du en intressant idé du vill diskutera? Här är forumdelen för dig!

Moderatorer: martinb, alekks, Webbgrupp

Snow
RIMS-byggare
RIMS-byggare
Inlägg: 590
Blev medlem: söndag 2016-02-21 20:25
Ort: Tyresö

Mexikanare

Inlägg av Snow »

Tänkte höra om det är någon som har tips på en ungefärlig sammansättning av en bra Mexicamnsk lager med
majs.

Tänkte mig ljus pilsnermalt och majs, kanske en skvätt dextrin? Men
vilka proportioner 70-25-5?

Vad kör man lämpligen för humle?
Användarens profilbild
Pilsnerkokaren
Maltrostare
Maltrostare
Inlägg: 1481
Blev medlem: tisdag 2014-05-13 14:59

Re: Mexikanare

Inlägg av Pilsnerkokaren »

Jag bryggde en Peroni Nastro klon med 15% majs och 85% pilsnermalt för några år sedan, den funkade bra. Blev exalterad och provade att brygga en Corona klon med 20% majs, 15% ris, 5% carapils och 59% pilsnermalt. Men det blev nog för mycket majs och ris, smakade förvisso som originalet men den slutade i vasken.
Snow
RIMS-byggare
RIMS-byggare
Inlägg: 590
Blev medlem: söndag 2016-02-21 20:25
Ort: Tyresö

Re: Mexikanare

Inlägg av Snow »

Topp!
Då får det bli 80-15-5 :) Får nog bli nästa bryggning.

Idag blir det fruktig Amber Ale
Snow
RIMS-byggare
RIMS-byggare
Inlägg: 590
Blev medlem: söndag 2016-02-21 20:25
Ort: Tyresö

Re: Mexikanare

Inlägg av Snow »

Nån som har förslag på humle val?
Användarens profilbild
Pilsnerkokaren
Maltrostare
Maltrostare
Inlägg: 1481
Blev medlem: tisdag 2014-05-13 14:59

Re: Mexikanare

Inlägg av Pilsnerkokaren »

Ett tips om du inte redan har köpt majs är att det går utmärkt med Maizena, du får halvera mängden bara. Maizenan är ju ren stärkelse.

Om jag går på Coronan igen blir det enbart med bittergiva. Mexikansk ljus lager är ju inte precis känd för sin framträdande humlesmak.
Användarens profilbild
Karl R
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare
Inlägg: 797
Blev medlem: onsdag 2013-04-24 12:03
Ort: Eslöv

Re: Mexikanare

Inlägg av Karl R »

hade inte någon av de senaste numren av BYO en stor artikel om mexikansk lager, med receptförslag och allt?
Snow
RIMS-byggare
RIMS-byggare
Inlägg: 590
Blev medlem: söndag 2016-02-21 20:25
Ort: Tyresö

Re: Mexikanare

Inlägg av Snow »

Oki, får ta och kolla upp det :D

Körde en bryggning i helgen med majsmjöl, det gör jag iallfall inte om, det gick helt åt helvete, mäsken satte igen och
det blev allmänt jefligt svårbryggt :wink:

Efter sju bedrövelser och femton helsiken så fick jag iallafall ut 17 liter vört som jag spädde till 23.

Verkar smaka ok konstigt nog, vi får se, men sparade mexijästen till denna helg när nytt försök göres :mrgreen:
Användarens profilbild
Pilsnerkokaren
Maltrostare
Maltrostare
Inlägg: 1481
Blev medlem: tisdag 2014-05-13 14:59

Re: Mexikanare

Inlägg av Pilsnerkokaren »

Oops! :oops:
Du har tydligen tjockare mäsk än vad jag brukar ha.
Snow
RIMS-byggare
RIMS-byggare
Inlägg: 590
Blev medlem: söndag 2016-02-21 20:25
Ort: Tyresö

Re: Mexikanare

Inlägg av Snow »

Pilsnerkokaren skrev:Oops! :oops:
Du har tydligen tjockare mäsk än vad jag brukar ha.
Så kan det va :wink: , ba påt igen, nu har jag fått tag i majsflingor, så vi får se.

Impuls köpte h[url]ttps://shop.humle.se/utrustning/jasning/jaskarl-i-stal/rostfritt-jaskarl-45-liter[/url] dock material till en ny
maltpipa, så får se om det hinns med att brygga igen, eller om det blir en bygghelg.

Den som har lust får gärna tipsa om idéer till förändring i receptet:
mexare
mexare
Användarens profilbild
Pilsnerkokaren
Maltrostare
Maltrostare
Inlägg: 1481
Blev medlem: tisdag 2014-05-13 14:59

Re: Mexikanare

Inlägg av Pilsnerkokaren »

Håller på med mitt andra försök med mexikanaren just nu.
72% Pilsnermalt
23% Majs
5% Carapils
Mäskning 45minuter 68°
Magnum 60minuter 21 IBU

Jästen får bli W34/70 eftersom husjästen har fullt upp med en 1664 klon.

Vi får byta en flaska när det är klart.
Användarens profilbild
Pilsnerkokaren
Maltrostare
Maltrostare
Inlägg: 1481
Blev medlem: tisdag 2014-05-13 14:59

Re: Mexikanare

Inlägg av Pilsnerkokaren »

Hur har det gått för dig?

Min har blivit lyckad om man vill ha en ljus öl utan alltför mycket smak :wink:
Den behöver klarna några veckor till men är redan utan felsmaker, ja smaker öht faktiskt. Har nog inte bryggt en så tunn öl någon gång innan.
Är verkligen inte 21 IBU mer?

Den landade på 1.012 så ABV blev strax över 4% vilket också är ok för en gräsklipparöl.
Snow
RIMS-byggare
RIMS-byggare
Inlägg: 590
Blev medlem: söndag 2016-02-21 20:25
Ort: Tyresö

Re: Mexikanare

Inlägg av Snow »

:lol:

Jag har min första med majsmjöl på kolsyrning, det är nog inga större fel på den förutom
att den inte smakar så mycket :)

Kommer blir mycket bjuda på den.

Den andra batchen är inne på 12e jäsningsdagen höjde den till 17c i förrrgår, ligger lite högt i SG tycker jag (1,019) ish, men den hanske knaprar ett några pinnar till.

Den lider av samma symptom som den andra, god, lite blaskig, men blir ändå ok med dom sena humlegivorna tror jag.
Men inte riktigt min style egentligen, men kommer garantera gå som smör i solsken i sommar :D

Har dock flaskat min sommar ale och min East Coast IPA, nu snackar vi gott skit, jeflar dom blev riktigt bra, speciellt IPA:n
Skriv svar