Ytterligare en nybörjar SMaSH
Moderatorer: martinb, alekks, Webbgrupp
Ytterligare en nybörjar SMaSH
Nu har äntligen min nya gryta kommit så jag vill testa att göra min första helmaltssats. Jag har läst att SMaSH då är rekomenderat. Men känner mig lite osäker på mängder och OG...
Jag har tänkt mig att brygga ca 10 L ( ifall det inte blir så bra så gör det inte lika ont).
Jag har köpt 3kg MO och 100g Lemondrop. (har 100g citra ifall detta skulle vara en usel kombo? Eller riskerar det att bli tråkigt?)
Sen tänkte jag humla enligt följande:
15g - 60 min
15g -15 min
20g - 0 min
50g - torrhumling efter 1 vecka
Vad för OG bör man satsa på för att det skall bli ok?
Har jag rätt mängder malt och humle?
Sent from my iPad using Tapatalk
Jag har tänkt mig att brygga ca 10 L ( ifall det inte blir så bra så gör det inte lika ont).
Jag har köpt 3kg MO och 100g Lemondrop. (har 100g citra ifall detta skulle vara en usel kombo? Eller riskerar det att bli tråkigt?)
Sen tänkte jag humla enligt följande:
15g - 60 min
15g -15 min
20g - 0 min
50g - torrhumling efter 1 vecka
Vad för OG bör man satsa på för att det skall bli ok?
Har jag rätt mängder malt och humle?
Sent from my iPad using Tapatalk
Re: Ytterligare en nybörjar SMaSH
Har du bryggt med extrakt innan eller inte alls? När det gäller all-grain så är inte SMaSH så mycket enklare. Skillnaden är som skillnaden mellan att koka makaroner eller koka en blandning av makaroner och pastaskruvar. Jag håller alltså inte med om att SMaSH skulle vara särskilt rekommenderat att börja med.
Det man skall titta på är vilka tekniker som är involverat i receptet och hur avancerade dessa är. Det som skulle kunna tänkas vara komplicerande är torrhumlingen, men det är inte överdrivet komplicerat att göra.
När det gäller humlemängden så bör man ta hänsyn till alfasyramängden för att veta hur mycket man skall tillsätta vid 60min. Då kan man inte avgöra hur pass mycket beska den humlingen ger. Och utan att veta det är det också svårt att göra en bedömning om vilket OG som man behöver satsa på och därmed hur mycket malt man skall använda.
De övriga humlegivorna ser rimliga ut (dock skall jag inte uttala mig om mängden torrhumle).
Sen när det gäller hur mycket man skall brygga så är det så att i min värld så är det en hel bryggdag oavsett volym och det är den största investeringen jag gör i ölet - så blir det inte bra så gör det lika ont om det är 10L eller 20L. Blir det bra däremot gör det lite ont att det bara blev 10L (när man hade kunnat göra 20L).
Det man skall titta på är vilka tekniker som är involverat i receptet och hur avancerade dessa är. Det som skulle kunna tänkas vara komplicerande är torrhumlingen, men det är inte överdrivet komplicerat att göra.
När det gäller humlemängden så bör man ta hänsyn till alfasyramängden för att veta hur mycket man skall tillsätta vid 60min. Då kan man inte avgöra hur pass mycket beska den humlingen ger. Och utan att veta det är det också svårt att göra en bedömning om vilket OG som man behöver satsa på och därmed hur mycket malt man skall använda.
De övriga humlegivorna ser rimliga ut (dock skall jag inte uttala mig om mängden torrhumle).
Sen när det gäller hur mycket man skall brygga så är det så att i min värld så är det en hel bryggdag oavsett volym och det är den största investeringen jag gör i ölet - så blir det inte bra så gör det lika ont om det är 10L eller 20L. Blir det bra däremot gör det lite ont att det bara blev 10L (när man hade kunnat göra 20L).
Re: Ytterligare en nybörjar SMaSH
Jag slog in det i kalkylatorn på brewersfriend och med 60% effektivitet så får du ut en IPA (med aningen för lite bitterhet för att matcha stilen, byt ut 60-minutersigvan mot citra för att bmpa upp den till det godkända intervallet).
Jag har räknat på 65 graders mäskning i 60 min och Safale S-04 som jäst.
Men om du inte gillar tokbitterhet så kan ~30 IBU fortfarande vara ok.
Brewersfriend.com är gratis upp till fem recept och det går inte att a bort något, men det går att skriva om recepten helt, så för du bara dagbok på annat ställe så är det inget större hinder. Och för dagbok, det är bra att kunna gå tillbaka och titta på vad man har gjort och vad man kan lära sej av tidigare bryggningar.
Annars tycker jag att receptet ser intressant ut. Du får gärna berätta om hur det gick. Jag har bara använt lemondrop i en bryggd med jästen Belle Saison och där fick den inte skina på grund av jästprofilen.
Edit: Jag utgick från att Lemondrop håller ca 5% alfasyra, det kanske är helt fel...
Jag har räknat på 65 graders mäskning i 60 min och Safale S-04 som jäst.
Men om du inte gillar tokbitterhet så kan ~30 IBU fortfarande vara ok.
Brewersfriend.com är gratis upp till fem recept och det går inte att a bort något, men det går att skriva om recepten helt, så för du bara dagbok på annat ställe så är det inget större hinder. Och för dagbok, det är bra att kunna gå tillbaka och titta på vad man har gjort och vad man kan lära sej av tidigare bryggningar.
Annars tycker jag att receptet ser intressant ut. Du får gärna berätta om hur det gick. Jag har bara använt lemondrop i en bryggd med jästen Belle Saison och där fick den inte skina på grund av jästprofilen.
Edit: Jag utgick från att Lemondrop håller ca 5% alfasyra, det kanske är helt fel...
Re: Ytterligare en nybörjar SMaSH
Jag håller med Skyking. Tiden man lägger ner vid bryggningen är värt minst 20L.
Ett tips från min sida är att brygga 20 liter och dela batchen efter koket. Vi brygger normalt 25 liter stamvört. Därefter exprimenterar vi.
Senaste batchen delade vi först i två jäskärl och jäste med olika jäst.
Då fick vi reda på hur olika jäst påverkar en i övrigt identisk öl.
Efter primärjäsningen tappade vi hälften från varje tunna på flaska och lät den andra halvan gå igenom en sekundärjäsning med torrhumling.
Då kan man jämföra hur samma öl blir med och utan torrhumling.
Vi har gjort samma sak med olika frukter, olika jästemperaturer, trycksatt vs primejäst etc.
Ofta blir alla goda och då har man fått 4 olika öl från samma vört. Ibland blir någon del dålig och då har man inte gjort 20 liter som går i vasken.
Ett tips från min sida är att brygga 20 liter och dela batchen efter koket. Vi brygger normalt 25 liter stamvört. Därefter exprimenterar vi.
Senaste batchen delade vi först i två jäskärl och jäste med olika jäst.
Då fick vi reda på hur olika jäst påverkar en i övrigt identisk öl.
Efter primärjäsningen tappade vi hälften från varje tunna på flaska och lät den andra halvan gå igenom en sekundärjäsning med torrhumling.
Då kan man jämföra hur samma öl blir med och utan torrhumling.
Vi har gjort samma sak med olika frukter, olika jästemperaturer, trycksatt vs primejäst etc.
Ofta blir alla goda och då har man fått 4 olika öl från samma vört. Ibland blir någon del dålig och då har man inte gjort 20 liter som går i vasken.
Senast redigerad av SnALE den onsdag 2018-01-17 15:39, redigerad totalt 1 gång.
Re: Ytterligare en nybörjar SMaSH
Jag har bara delmäskat innan men hoppas att jag skall kunna få ihop det. Passar dock på att fråga innan för att minska risken för tråkigt öl.skyking skrev:Har du bryggt med extrakt innan eller inte alls? När det gäller all-grain så är inte SMaSH så mycket enklare. Skillnaden är som skillnaden mellan att koka makaroner eller koka en blandning av makaroner och pastaskruvar. Jag håller alltså inte med om att SMaSH skulle vara särskilt rekommenderat att börja med.
Det man skall titta på är vilka tekniker som är involverat i receptet och hur avancerade dessa är. Det som skulle kunna tänkas vara komplicerande är torrhumlingen, men det är inte överdrivet komplicerat att göra.
När det gäller humlemängden så bör man ta hänsyn till alfasyramängden för att veta hur mycket man skall tillsätta vid 60min. Då kan man inte avgöra hur pass mycket beska den humlingen ger. Och utan att veta det är det också svårt att göra en bedömning om vilket OG som man behöver satsa på och därmed hur mycket malt man skall använda.
De övriga humlegivorna ser rimliga ut (dock skall jag inte uttala mig om mängden torrhumle).
Sen när det gäller hur mycket man skall brygga så är det så att i min värld så är det en hel bryggdag oavsett volym och det är den största investeringen jag gör i ölet - så blir det inte bra så gör det lika ont om det är 10L eller 20L. Blir det bra däremot gör det lite ont att det bara blev 10L (när man hade kunnat göra 20L).
Alfasyra:
Lemondrop pellets: 6%
Citra pellets: 14%
Du har en poäng där… borde kanske göra en full sats iallafall.
Re: Ytterligare en nybörjar SMaSH
Okej, tack! Då får jag gå in där och se om jag kan få till det, en moderat bäska vill jag iallafall uppnå så lite citra får kanske komma med.TobiasW skrev:Jag slog in det i kalkylatorn på brewersfriend och med 60% effektivitet så får du ut en IPA (med aningen för lite bitterhet för att matcha stilen, byt ut 60-minutersigvan mot citra för att bmpa upp den till det godkända intervallet).
Jag har räknat på 65 graders mäskning i 60 min och Safale S-04 som jäst.
Men om du inte gillar tokbitterhet så kan ~30 IBU fortfarande vara ok.
Brewersfriend.com är gratis upp till fem recept och det går inte att a bort något, men det går att skriva om recepten helt, så för du bara dagbok på annat ställe så är det inget större hinder. Och för dagbok, det är bra att kunna gå tillbaka och titta på vad man har gjort och vad man kan lära sej av tidigare bryggningar.
Annars tycker jag att receptet ser intressant ut. Du får gärna berätta om hur det gick. Jag har bara använt lemondrop i en bryggd med jästen Belle Saison och där fick den inte skina på grund av jästprofilen.
Edit: Jag utgick från att Lemondrop håller ca 5% alfasyra, det kanske är helt fel...
Sent from my iPad using Tapatalk
Re: Ytterligare en nybörjar SMaSH
så, nytt hummelschema efter konsultering av brewersfriend:
30g lemondrop 6%- 60 min
30g citra 11% -15 min
40g lemondrop - 0 min
100g lemondrop - torrhumling efter 1 vecka i 3 dagar
kan detta vara mer lämpligt?
Sent from my iPad using Tapatalk
30g lemondrop 6%- 60 min
30g citra 11% -15 min
40g lemondrop - 0 min
100g lemondrop - torrhumling efter 1 vecka i 3 dagar
kan detta vara mer lämpligt?
Sent from my iPad using Tapatalk
Re: Ytterligare en nybörjar SMaSH
Ja det får bli 20 L, bara att hoppas på det bästa!SnALE skrev:Jag håller med Skyking. Tiden man lägger ner vid bryggningen är värt minst 20L.
Ett tips från min sida är att brygga 20 liter och dela batchen efter koket. Vi brygger normalt 25 liter stamvört. Därefter exprimenterar vi.
Senaste batchen delade vi först i två jäskärl och jäste med olika jäst.
Då fick vi reda på hur olika jäst påverkar en i övrigt identisk öl.
Efter primärjäsningen tappade vi hälften från varje tunna på flaska och lät den andra halvan gå igenom en sekundärjäsning med torrhumling.
Då kan man jämföra hur samma öl blir med och utan torrhumling.
Vi har gjort samma sak med olika frukter, olika jästemperaturer, trycksatt vs primejäst etc.
Ofta blir alla goda och då har man fått 4 olika öl från samma vört. Ibland blir någon del dålig och då har man inte gjort 20 liter som går i vasken.
Sådant gediget experimenterande får dock vänta några batcher tills jag har lite bättre koll på läget. Nu är en batch itaget tillräckligt men det är något att se fram emot!
Sent from my iPad using Tapatalk
- Pilsnerkokaren
- Maltrostare

- Inlägg: 1481
- Blev medlem: tisdag 2014-05-13 14:59
Re: Ytterligare en nybörjar SMaSH
Ökar du inte på mängden malt lär du få en folköl.
3kg malt på 20liter vört blir 2,7-2,9% ABV (OG 1.028) om du har 70% effektivitet.
Inget fel i det, men siktar du på en starköl lär du bli besviken.
Fördelen med SMaSH är väl att man då har man möjlighet att lära sig vad olika malt och humle ger för smak.
3kg malt på 20liter vört blir 2,7-2,9% ABV (OG 1.028) om du har 70% effektivitet.
Inget fel i det, men siktar du på en starköl lär du bli besviken.
Fördelen med SMaSH är väl att man då har man möjlighet att lära sig vad olika malt och humle ger för smak.
Re: Ytterligare en nybörjar SMaSH
Ja självklart måste jag dubbla malten också, jag sprang och köpte 3kg till, 6kg malt borde väl vara ok? Lättöl vore väldans tråkigt...Pilsnerkokaren skrev:Ökar du inte på mängden malt lär du få en folköl.
3kg malt på 20liter vört blir 2,7-2,9% ABV (OG 1.028) om du har 70% effektivitet.
Inget fel i det, men siktar du på en starköl lär du bli besviken.
Fördelen med SMaSH är väl att man då har man möjlighet att lära sig vad olika malt och humle ger för smak.
Sent from my iPad using Tapatalk
- Pilsnerkokaren
- Maltrostare

- Inlägg: 1481
- Blev medlem: tisdag 2014-05-13 14:59
Re: Ytterligare en nybörjar SMaSH
Blir nog hur bra som helst.
Får nog vara lite motvallskäring och tycka att vill du lära dig så är det bättre med 2st bryggningar om 10liter än bara en på 20liter. Det är som sagt innan inte svårare att brygga 20liter istället för 10, men är syftet med bryggningen att lära sig och inte bara producera öl hade jag nog delat upp det på fler tillfällen.
Du vet bäst vad du vill ha ut av bryggningen så jag är säker på att du gör det som känns bäst för dig.
Lycka till
Får nog vara lite motvallskäring och tycka att vill du lära dig så är det bättre med 2st bryggningar om 10liter än bara en på 20liter. Det är som sagt innan inte svårare att brygga 20liter istället för 10, men är syftet med bryggningen att lära sig och inte bara producera öl hade jag nog delat upp det på fler tillfällen.
Du vet bäst vad du vill ha ut av bryggningen så jag är säker på att du gör det som känns bäst för dig.
Lycka till
Re: Ytterligare en nybörjar SMaSH
Och här kommer en motvallskäring tillPilsnerkokaren skrev:Blir nog hur bra som helst.
Får nog vara lite motvallskäring och tycka att vill du lära dig så är det bättre med 2st bryggningar om 10liter än bara en på 20liter. Det är som sagt innan inte svårare att brygga 20liter istället för 10, men är syftet med bryggningen att lära sig och inte bara producera öl hade jag nog delat upp det på fler tillfällen.
Du vet bäst vad du vill ha ut av bryggningen så jag är säker på att du gör det som känns bäst för dig.
Lycka till
Tror dock oxå att det blir hur bra som helst, vilken jäst är tänkt?
Jag hade bryggt 20 liter två gånger, blir bärsen bra så kommer du vilja bjuda hej villt och då är tio liter slut innan nästa batch är färdig
Re: Ytterligare en nybörjar SMaSH
Haha det är verklingen som de säger: ”ask 10 home brewers and...” !Snow skrev:Och här kommer en motvallskäring tillPilsnerkokaren skrev:Blir nog hur bra som helst.
Får nog vara lite motvallskäring och tycka att vill du lära dig så är det bättre med 2st bryggningar om 10liter än bara en på 20liter. Det är som sagt innan inte svårare att brygga 20liter istället för 10, men är syftet med bryggningen att lära sig och inte bara producera öl hade jag nog delat upp det på fler tillfällen.
Du vet bäst vad du vill ha ut av bryggningen så jag är säker på att du gör det som känns bäst för dig.
Lycka till![]()
Tror dock oxå att det blir hur bra som helst, vilken jäst är tänkt?
Jag hade bryggt 20 liter två gånger, blir bärsen bra så kommer du vilja bjuda hej villt och då är tio liter slut innan nästa batch är färdig
Det är iofs skönt att veta att det alltid finns många ”rätt”
Jag tänkte jäsa med safale s04 som någon rekommenderade lite längre upp, hade först tänkt använda us05 först men jag antar att s04 går bättre ihop med MO.
Sent from my iPad using Tapatalk