Syramalt eller ej?

Vill du ha tips och feedback på ditt recept? Har du en intressant idé du vill diskutera? Här är forumdelen för dig!

Moderatorer: martinb, alekks, Webbgrupp

jonteman
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
Inlägg: 37
Blev medlem: torsdag 2017-12-07 11:15

Syramalt eller ej?

Inlägg av jonteman »

Hej!
Har precis packat upp min Grainfather och tänkte brygga min första bira.
Julius | Tree House Brewing
https://www.brewersfriend.com/homebrew/ ... eister-20l
Kanske lite ambitiöst för en nybörjare men jag gillar att pyssla...
Iaf så undrar jag om syramalten som ska i. Kan jag skippa denna (visst kan jag det men...) och vad blir isf ev skillnad?
Har köpt det andra men missade detta i beställningen.

//Jonas, Malmö
Användarens profilbild
martinb
Utbildningsansvarig
Inlägg: 1038
Blev medlem: fredag 2008-07-18 10:17
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Re: Syramalt eller ej?

Inlägg av martinb »

Du kan skippa syramalten här kan jag tro. Under 1% är inte jättemycket i maltnotan och här har den nog lagts till för att kanske sänka pH lite.
Forummoderator - SHBF Utbildningsansvarig - SHBF Öldomare
Besök HBG2 på Facebook & HBG2.se
jonteman
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
Inlägg: 37
Blev medlem: torsdag 2017-12-07 11:15

Re: Syramalt eller ej?

Inlägg av jonteman »

Mmm jag tänkte så med.
Jag testar helt enkelt. Funderade på att lägga i lite grapefruktskal på slutet också. =)

Förresten... "late addition" på sockret... Läggs i koket när det är 10-15 min kvar typ?
Användarens profilbild
martinb
Utbildningsansvarig
Inlägg: 1038
Blev medlem: fredag 2008-07-18 10:17
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Re: Syramalt eller ej?

Inlägg av martinb »

Japp. Häll försiktigt i det och rör runt så det inte riskerar att fastna på ett värmeelement och bränna fast.
Forummoderator - SHBF Utbildningsansvarig - SHBF Öldomare
Besök HBG2 på Facebook & HBG2.se
Skriv svar