Maltextrakt för att nå upp til OG

Malt, humle, jäst, vatten, körsbär, tallkottar etc. - hur de kan blandas, processer, vad du har på G och vad du gjort

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Anders_Adler
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av Anders_Adler »

Jag har en massa gammal malt som jag tänkte brygga en salsk öl och skall för första gången tillsätta maltextrakt för att då kunna nå upp till korrekt OG. När skall man tillsätta maltextraktet efter kok eller innan??? Jag vet att jag kommer att hamna låg och behöver tanke och hjälp hur jag skall trycka upp detta med Maltextrakt. eller rättare sagt hur mycket jag skal tillsätta (formel)

Är jag fel ute att man kan göra så?
Användarens profilbild
ecmik
Jästodlare
Jästodlare

Inlägg av ecmik »

Funkar utmärkt. Häll i det under uppkoket du, det spelar ingen roll. Bara inte för sent in i koket. Du får googla nån kalkylator där du skriver in din volym, nuvarande SG och önskat mål-SG. Då får du fram ett visst antal gram att tillsätta. Jag använder Beersmith-appen till sånt.
Anders_Adler
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Re: Maltextrakt för att nå upp til OG

Inlägg av Anders_Adler »

ecmik skrev:Funkar utmärkt. Häll i det under uppkoket du, det spelar ingen roll. Bara inte för sent in i koket. Du får googla nån kalkylator där du skriver in din volym, nuvarande SG och önskat mål-SG. Då får du fram ett visst antal gram att tillsätta. Jag använder Beersmith-appen till sånt.
Tack. Nyttja detta i min bryggning, dock så hamnade jag konstigt nog bara några punkter OG även om min malt var gammal som gatan. Får se hur dett blir.
Skriv svar