APA med amarillo/mosaic
Moderatorer: martinb, alekks, Webbgrupp
APA med amarillo/mosaic
Hej,
Bygger mitt första helt egna recept och skulle gärna få lite feedback om jag har tänkt helt fel. Min tanke är att jag vill ha lite karamelltouch och lite färg, då jag tycker det går fint med årstiden, men det ska ju inte störa ut humledominansen för mycket.
45% Pale malt
45% Pilsnermalt
7% Crystal 120 L
4% Vetemalt
Beersmith ger 28,2EBC och 5,7ABV, 60 IBU
Humling sker med 50% amarillo, 25%mosaic och 25 % som jag inte riktigt bestämt, jag lutar åt cascade eller simcoe, är cascaden för lik amarillo för att det ska bli bra?
@60: 10/5/5 g
@10: 40/20/20
@0: 50/25/25
torrhumling 7 dgr: 50/25/25
Är något helt åt skogen? Allt är ju smaksaker förstås men är någon kombination olämplig?
Funkar cascade eller bör jag välja simcoe istället?
Bygger mitt första helt egna recept och skulle gärna få lite feedback om jag har tänkt helt fel. Min tanke är att jag vill ha lite karamelltouch och lite färg, då jag tycker det går fint med årstiden, men det ska ju inte störa ut humledominansen för mycket.
45% Pale malt
45% Pilsnermalt
7% Crystal 120 L
4% Vetemalt
Beersmith ger 28,2EBC och 5,7ABV, 60 IBU
Humling sker med 50% amarillo, 25%mosaic och 25 % som jag inte riktigt bestämt, jag lutar åt cascade eller simcoe, är cascaden för lik amarillo för att det ska bli bra?
@60: 10/5/5 g
@10: 40/20/20
@0: 50/25/25
torrhumling 7 dgr: 50/25/25
Är något helt åt skogen? Allt är ju smaksaker förstås men är någon kombination olämplig?
Funkar cascade eller bör jag välja simcoe istället?
Re: APA med amarillo/mosaic
Kan tillägga att jag räknar på 19 L batch.
Re: APA med amarillo/mosaic
Kan också tillägg att jag helst vill använda cascade, men är rädd att det blir för dominant med så mycket amarillo, läste att de är väldigt lika, även om jag inte tyckt det när jag doftat på dem var för sig. En variant kunde annars vara en tredjedel vardera av amarillo/cascade/mosaic. Jag vill då vara tydlig med att jag eftersträvar mycket amarillo.
Re: APA med amarillo/mosaic
Smaken är ju som bekant....
Men jag tycker att Amarillo och Cascade är en klockren combo i en APA. Visst påminner de om varandra men i mitt tycker kompletterar de varandra mycket bra! OM du sedan väljer köra lika mängder Amarillo och Cascade eller mer av den ena är bara personlig preferens. Både Amarillo och Cascade ger fin smak på en APA. Gillar du Amarillo så fläskar du på med den.
Men varför köra alla tre humlesorter vid 60min? 60-givan är ju mest för beska?
//lasse
Men jag tycker att Amarillo och Cascade är en klockren combo i en APA. Visst påminner de om varandra men i mitt tycker kompletterar de varandra mycket bra! OM du sedan väljer köra lika mängder Amarillo och Cascade eller mer av den ena är bara personlig preferens. Både Amarillo och Cascade ger fin smak på en APA. Gillar du Amarillo så fläskar du på med den.
Men varför köra alla tre humlesorter vid 60min? 60-givan är ju mest för beska?
//lasse
Re: APA med amarillo/mosaic
Tack
Och BRA FRÅGA! Svaret är förmodligen orutin. Jag inbillar mig att man minskar risken för obalans om man kör samma förhållanden rakt igenom, men har nog tvivlat ganska mycket på den tanken själv också om jag ska vara ärlig. Inköpen blir lite mer effektiva om man har samma förhållanden också. Tidigare har jag bryggt utan 60-min och "Bittergivan" har då legat på 20 min (men varit dubbelt så stor), och då har jag haft samma förhållanden i alla givor, men det var ju också en helt annan öl.
Blir det bättre om man bara kör en bitterhumle eller är det mest för att undvika onödigt meck? Jag såg nu att amarillon enligt BS klassas som aromhumle, medan de andra två går för båda. Vad är ditt förslag till bittergivan?
Och BRA FRÅGA! Svaret är förmodligen orutin. Jag inbillar mig att man minskar risken för obalans om man kör samma förhållanden rakt igenom, men har nog tvivlat ganska mycket på den tanken själv också om jag ska vara ärlig. Inköpen blir lite mer effektiva om man har samma förhållanden också. Tidigare har jag bryggt utan 60-min och "Bittergivan" har då legat på 20 min (men varit dubbelt så stor), och då har jag haft samma förhållanden i alla givor, men det var ju också en helt annan öl.
Blir det bättre om man bara kör en bitterhumle eller är det mest för att undvika onödigt meck? Jag såg nu att amarillon enligt BS klassas som aromhumle, medan de andra två går för båda. Vad är ditt förslag till bittergivan?
Re: APA med amarillo/mosaic
Jag tycker att det ser bra ut, jag hade både kunnat tänka mig att brygga och dricka den.
Precis som du skriver är det mesta en smaksak. Hade jag satt ihop ett liknande recept hade jag antagligen använt en ren högalfahumle som bitterhumle. Endast av två en anledning; lite mindre mängd humle.
Men, är det var du har och vill använda jämna mängder, kör på!
Precis som du skriver är det mesta en smaksak. Hade jag satt ihop ett liknande recept hade jag antagligen använt en ren högalfahumle som bitterhumle. Endast av två en anledning; lite mindre mängd humle.
Men, är det var du har och vill använda jämna mängder, kör på!
Re: APA med amarillo/mosaic
Ser ut som en mkt bra APA, kolla lite på Oppigårds APOR, där har du ofta Amarillon och Cascade i combo.
Om du vill lägga till en till humle skulle jag ta Centennial, den är bra i kombo med dom andra två.
Jag använder oftast den som bittergiva oxå nästan oavsett öltyp....
Om du vill lägga till en till humle skulle jag ta Centennial, den är bra i kombo med dom andra två.
Jag använder oftast den som bittergiva oxå nästan oavsett öltyp....
Re: APA med amarillo/mosaic
Nej, det blir inte bättre (och antagligen inte sämre hellerPedda _P skrev:Blir det bättre om man bara kör en bitterhumle eller är det mest för att undvika onödigt meck? Jag såg nu att amarillon enligt BS klassas som aromhumle, medan de andra två går för båda. Vad är ditt förslag till bittergivan?
Men nu är det å andra sidan så att det finns inga egentliga rätt eller fel i ölbryggande, bara massor av personliga preferenser och tyckande. Så testa gärna allt du är nyfiken på och utvärdera resultatet. Nästa gång du brygger samma recept så ändrar du en parameter och utvärderar igen.
Re: APA med amarillo/mosaic
Sanning med modifikation... Jag brygger ofta samma recept.seasteel skrev:
Nej, det blir inte bättre (och antagligen inte sämre heller), men eftersom bitterhumlen i princip bara ska ge beska och inte bidrar men annan smak så spelar det ingen större roll vilken bitterhumle som används och då är det bättre att lägga pengarna på en högalfasort.
T ex, det är en väldig skillnad på öl som har Olicana och Amarillo som bitterhumle. Fast de i övrigt är identiska. Ölet med olicana är betydligt fruktigare och drar åt tropiska frukter medans Amarillo versionen har blodapelsin, grapefrukt och tall som primära dofter/smaker.
Re: APA med amarillo/mosaic
Där ser man. Jag måste erkänna att jag inte har gjort några egna tester på området utan utgått från brygg-wikin och alla otaliga foruminlägg som säger att efter 60 minuter är det i princip endast beskan kvar och alla andra smaker har kokat bort.Bee skrev: Sanning med modifikation... Jag brygger ofta samma recept.
T ex, det är en väldig skillnad på öl som har Olicana och Amarillo som bitterhumle. Fast de i övrigt är identiska. Ölet med olicana är betydligt fruktigare och drar åt tropiska frukter medans Amarillo versionen har blodapelsin, grapefrukt och tall som primära dofter/smaker.
Re: APA med amarillo/mosaic
Det är sant, men som jag skrev, det är en sanning med modifikation. Jag använder också det som en tumregel, men man kan märka skillnad mellan olika sorter.
Re: APA med amarillo/mosaic
Tack för kommentarerna. Bryggningen blev av igår, och när allt är klart ligger den bra i det lite lägre intervallet för Beersmiths "Brown IPA". Kanske hamnade jag på lite för låg beska (46,1 IBU, 0,756 IBU/OG) så det kan bli till att öka på nästa gång, och då är nog dedikerad bitterhumle en bra idé. Men vi får väl se hur den smakar först, jag föredrar personligen inte heller alltför dominant beska.
Re: APA med amarillo/mosaic
Nu är den testad och den blev för jävla bra. Dubblade visserligen torrhumlemängden men körde bara 4 dagar. En perfekt öl att sitta och suga på i höstrusket. Om något ska ändras så är det, som misstänkt, att öka beskan något.
