Tid för full kolsyra på fat? 18L respektive 9L?

Saker som är bra, var man köper eller hur man bygger

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

alegi
Torrhumlare
Torrhumlare

Tid för full kolsyra på fat? 18L respektive 9L?

Inlägg av alegi »

Tiden för ett 18 liters fat brukar väl ligga på 2 veckor för fatet att bli helt kolsyrat? Men jag äger endast 9 liters fat och undrar om det är så enkelt att det alltså då borde ta 50 % snabbare för kolsyran att sätta sig? Dvs 1 vecka eftersom mängden är hälften av 18 liters fatet.

Rätta mig gärna men det är viktigt att få veta då jag precis satt en Witbier på fat och vill att den ska flaskas så fort som möjligt (från fat till flaska) utan att för mycket jäst faller bort.
Det är ändå 3 grader i kylskåpet så en hel del kanske faller ner så att smaken försämras på så kort tid som 2 veckor. Därav är jag orolig.

Varför flaskade jag inte från början då? Jo därför att jag heller inte ville få för mycket jäst i botten av flaskan.

Tacksam för svar!
Användarens profilbild
Bee
Munk
Munk

Re: Tid för full kolsyra på fat? 18L respektive 9L?

Inlägg av Bee »

Tvångskarbonering av kyld öl = 20 minuter skakande + 1h vila.
Lindh
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av Lindh »

0c, 3bar, 24h. Inget skakande, sista jästen droppar till botten och mindre risk att skaka ner syre i ölet.
skyking
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av skyking »

Det är nog inte så enkelt att man bara kan gå på volymen. Tiden beror på hur stor gränsytan mellan gas och vätska är och hur "djup" vätskan är. Gasen skall först lösas upp i vätskan och sedan skall den diffundera ut i själva vätskan (och den processen i sin tur är nödvändig för att mer gas skall kunna lösas upp).

Ett sätt att snabba på processen är som Bee nämner att ändra dessa parametrar till ens fördel. Genom att skaka (ordentligt) så ökar man gränsytan samtidigt som man gör vätskan mindre "djup" eftersom man får ner CO2-kontakt längre ner i fatet. Dessutom så hjälper ju omskakning till för att få jämn fördelning av kolsyran i vätskan.

Är det så att du nödvändigtvis vill ha jästfällning, men inte för mycket så hade man kanske kunna åstakomma det genom att vänta med att flaska (direkt) och därmed låta jästen falla ur i större omfattning.

För övrigt håller jag inte med om att smaken försämras av att jästen faller ut i en witbier, jag brukar inte virvla upp jästen när jag serverar sådana. Det torde för övrigt vara måttligt med jäst när man serverar witbier från fat också.
alegi
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av alegi »

Tack för era svar.

Gällande din lösning Lindh så tror jag inte jag kan få ner till 0c då jag har fatet i vår vanliga kyl där mat förvaras och jag tror ej jag kan få ner till 0C. Det lägsta jag haft har varit 1-2 grader och då har det bildats is.

Man kan inte skaka lite lätt innan flaskfyllning så att jästen blandas runt? Det kanske skulle funka.
Frankerad
Satsbryggare
Satsbryggare

Inlägg av Frankerad »

alegi skrev:Tack för era svar.

Gällande din lösning Lindh så tror jag inte jag kan få ner till 0c då jag har fatet i vår vanliga kyl där mat förvaras och jag tror ej jag kan få ner till 0C. Det lägsta jag haft har varit 1-2 grader och då har det bildats is.

Man kan inte skaka lite lätt innan flaskfyllning så att jästen blandas runt? Det kanske skulle funka.
Jag kör samma metod som Lindh. Vanlig kyl står på 2C men är i verkligheten i botten -1 till 0 grader. Skaffa en billig termometer och lägg på olika höjder, det kan skilja rätt mycket.
3bar 24 timmar, stänger av gasen. Höjer till 8grader (serverings temp) och släpper på trycket till önskat tryck.
Jag sen brukar jag vänta 24h till innan jag dricker. Väntar även minst 3 dagar innan jag tappar till flaska, men det är bara för att jästen skall droppa helt.

Detta funkar bra för mig.

//Torbjörn
Skriv svar