Krämkokare

Saker som är bra, var man köper eller hur man bygger

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

Frank
Nybryggare
Nybryggare

Krämkokare

Inlägg av Frank »

IMG_4854.JPG
Hej, Behöver lite hjälp med en idé, har inte bryggt öl innan Men är intresserad av att prova. Jag har en krämkokare/Pastörisator som jag kör glass i. Skulle man inte kunna brygga öl i den ? Det man skulle kunna bygga till är ett maltrör, värme/kyla går att styra som man vill, det går säkert att ställa omröringen med. Tacksam för tipps om det skulle kunna funka bra :D som sakt nybörjare / Frank
Bilagor
IMG_4855.JPG
Användarens profilbild
assistredo
Maltrostare
Maltrostare

Re: Krämkokare

Inlägg av assistredo »

Ett kärl med omrörare och värme men även kyla. Nästan perfekt som mäskkärl och kanske även som kokkärl. Glöm det där med maltpipa. Det är vanligt hos tyska hembryggare med mäskkärl med omrörning. Förhoppningsvis kan du styra temperaturen med lämpliga temperaturer för mäskning och kokning. Du får dock komplettera med ett separat lakkärl. Laka sedan tillbaka till kärlet med omrörare för kokning av vörten. Du har tydligen då även inbyggd kylning efter koket.
Björn Petersson
Frank
Nybryggare
Nybryggare

Inlägg av Frank »

Tack för tipset Björn, styrning av värme och kyla kan jag styra som jag vill. Tänkte prova på det efter sommaren.
Snow
RIMS-byggare
RIMS-byggare

Inlägg av Snow »

Kan du tippa hela kärlet?
Hur stor volym är det?
Finns det avtappning i botten?

Ser ut som en kul manick att experimentera med :)
skyking
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av skyking »

Det ser onekligen ut som något som man skulle kunna bygga något häftigt av, men om du inte har bryggt innan så skulle jag nog undersöka ifall du inte kan komma på "studiebesök" hos någon hembryggare i trakten för att få en hands-on- uppfattning av processen. Hur du konstruerar är också lite beroende på hur du faktiskt kan/vill modda krämkokaren vilket du kanske har bättre uppfattning än vi (vi har ju bara två foton medan du ju har den och kan vända och vrida och undersöka den hur du vill).

Kan tänka mig en rad olika approacher (ingen särskild ordning och det finns säkert fler ideer).

1. Du använder den som den är. Du mäskar i den och sen skopar du ur mäsken för att laka vörten (t.ex. genom hink-i-hink-lakkärl). Har du tillräcklig effekt så kanske du kan koka i den (det är rätt mycket en fråga om effekt i förhållande till volym, men också hur pass isolering du har).
2. Du monterar en falskbotten under armarna och sätter en avtappningsventil under. Du bör då kunna både mäska och laka i den. Skall du även koka i den (om det går) så behöver du ett separat uppsamlingskärl där du kan ha vörten i medan du lakar och sedan rensar ut malten.
3. Du monterar i en maltpipa och kör någon slags BIAB-liknande lösning. Eventuellt kan man göra hål så man kan montera cirkulationspump. Är det stora volymer det är frågan om så kan det vara nödvändigt att ha hjälpmedel för att lyfta ur maltpipan.

Du nämnde att du har kyla också. Skall man vara lite crazy skulle man kanske kunna jäsa i den också (det kräver dock att du tappar ur vörten i ett uppsamlingskärl medan du rengör och förbereder för jäsningen) - nackdelen är då att du inte kan göra en ny sats förän föregående har jäst klart.

Med tanke på att du kör glass i den så kanske det vore en bra ide att ha i åtanke att du inte moddar den så den blir oduglig för ändamålet. Om det behövs så gör man så att det är någorlunda enkelt att återställa den till ursprunglig funktion.
Frank
Nybryggare
Nybryggare

Inlägg av Frank »

Kan inte bygga om den, används flitigt till glasssmet, men omröraren kan man lyfta ur med en snabbkoppling och så fall bygga något med en koppling tex maltpipa, den är på 13,4 kw så den värmer upp till 130 grader och kyler bra och där är en avtappningskran med. Det är inga stora volymer vi pratar om, bara för det är kul men den rymmer 60 liter. Studiebesök kommer jag absolut att försöka göra och samla all information innan, men först skall jag överleva sommaren, kör ca 4 ton glass med den :)
Skriv svar