Hej på er i sommarvärmen!
Vilken tillvägagångssätt är bäst för att dryga ut en batch.
Min kokkittel är på 50l det innebär att jag kan koka ca 47 liter utan risk att det kokar över allt för mycket.
Efter kok och kylning så är man nere på ca 38-40 liter, trubb på 4 liter ger ytterligare förlust.
Jag skulle vilja toppa upp lite precis innan kokavslut.
Har funderat på två varianter, antingen lakar jag ur ett gäng extra liter och spar dessa och tillför dessa i slutet.
Nackdelen med detta är ju att dessa litrar inte har varit med i "hotbreaket" hur mycket påverkar det slutresultatet?
Ett annat sätt är att "övermäska" och få ut en mer koncentrerad vört, och sedan heltenkelt spä med vatten.
Hur skulle ni gjort?
Dryga ut batch
Moderatorer: martinb, Webbgrupp
-
Grindcrusher
- Jästodlare

- Kontakt:
Re: Dryga ut batch
Jag späder efter kok. Ganska ofta eftersom jag gillar att koka i min 30l kastrull och oftast landar högt i utbyte (skalar receptet efter utbyte efter lakning).
Lätt att knappa in i Beersmith.
Lätt att knappa in i Beersmith.
- J Andersson
- Torrhumlare

Ett tredje alternativ som jag kör på är att göra ett sidokok i en mindre kittel på spisen. Jag lakar ur 8 liter extra som får koka samma tid som den stora grytan, med bra resultat. Kräver dock en annan värmekälla än för den stora kitteln.
Annars kan du ju tillsätta den extra vört du lakat ur lite vartefter under koket snarare än att göra det före kylning. Då får den ju koka en del av tiden iaf.
Annars kan du ju tillsätta den extra vört du lakat ur lite vartefter under koket snarare än att göra det före kylning. Då får den ju koka en del av tiden iaf.
-
Grindcrusher
- Jästodlare

- Kontakt:
Inte för att det är viktigt för alla, men om man vill att recepten i beersmith ska vara konsekventa så är det lättare att räkna med "top up water". Då skalas utbytet av humlen för koncentrationen på vörten.
Toppen!Grindcrusher skrev:Inte för att det är viktigt för alla, men om man vill att recepten i beersmith ska vara konsekventa så är det lättare att räkna med "top up water". Då skalas utbytet av humlen för koncentrationen på vörten.
Ska testat detta på nästa brygd.
Edit: Kokar du vatten separat som du tillsätter efter att det kylts separat, eller toppar du upp i samma
kittel innan du kyler?
Själv lutar det år att tillsätta i samma kittel, dra på värmen för fullt för att få upp koket igen, sen kyla.
-
Grindcrusher
- Jästodlare

- Kontakt:
Igår fyllde jag på med 3,5 liter efter kok. Kokade upp dessa på spisen i en kastrull, men stängde av så snart det börjat koka och sen får det stå med locket på.
Oftast har jag förberett lite extra behandlat vatten, så allt har samma mineralprofil, men just igår räckte det inte så då fyllde jag på från kranen.
Om totala volymen får plats i kastrullen efter kok så häller jag i vattnet vid flame-out och kyler allt tillsammans. Om det inte får plats så kyler jag det separat med spiralen och tillsätter i jäshinken, men det behövs sällan.
Oftast har jag förberett lite extra behandlat vatten, så allt har samma mineralprofil, men just igår räckte det inte så då fyllde jag på från kranen.
Om totala volymen får plats i kastrullen efter kok så häller jag i vattnet vid flame-out och kyler allt tillsammans. Om det inte får plats så kyler jag det separat med spiralen och tillsätter i jäshinken, men det behövs sällan.