Alternativ till Herkules Humle?
Moderatorer: martinb, Webbgrupp
Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
Alternativ till Herkules Humle?
Hej
Jag tänkte försöka mig på en Oppigårds Amarillo klon, och har noterat att jag inte hittar Herkules humle i någon svensk butik så ......någon som kan ge mig ett tips på en bra eller bättre ersättare.
Hälsningar
Björn
Jag tänkte försöka mig på en Oppigårds Amarillo klon, och har noterat att jag inte hittar Herkules humle i någon svensk butik så ......någon som kan ge mig ett tips på en bra eller bättre ersättare.
Hälsningar
Björn
Re: Alternativ till Herkules Humle?
Bitterhumle? Byt sort bara. Den heter ju Amarillo, så bitterhumlen spelar 3:e fiolen.
Håller med mr Bee. Ta whatever annan bitterhumle
När det kommer till 60 minuters/bittergivan så spelar det ingen roll vad du använder för sorts humle. Det eventuella smakbidraget kokar sönder. Det är dock smart att ta en billig högalfa humle för att spara lite pengar 
Rocksolid Brewing
http://www.rocksolidbrewing.com
http://www.rocksolidbrewing.com
Tack för alla svar! Då gör jag ett försök med Warrior pellets [WHITE SMILING FACE]️
Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
- rick.lindqvist
- Vattenbehandlare

- Kontakt:
Jag kan meddela att Mosaic är en humle som vid 60-min kok också ger känning i arom. Bara en passus, även om du inte tänker använda den 
Olicana likaså, trots 60 minuter kok så ger den mycket tropisk frukt i aromen. Så det stämmer inte helt att bara byta men det är en god generalisering.
Mitt tips är Northern Brewer, Magnum, Herkules ... dom funkar för mig som relativt neutral bitterhumle.
Förlåt för OT, men det är väldigt kul att du anger herkules humle som bra ersättning för herkules humle... [emoji16]SiCN skrev:Mitt tips är Northern Brewer, Magnum, Herkules ... dom funkar för mig som relativt neutral bitterhumle.
Bee skrev:Förlåt för OT, men det är väldigt kul att du anger herkules humle som bra ersättning för herkules humle... [emoji16]
LOL, sorry, tänkte bara på att dom tre är mina standard go-to bitterhumle.
Går bra att byta till annan bitterhumle, Columbus är perfekt.
Det viktiga är jästen, S-04 som ger den typiska restsötman i Oppigårds Ales.
God öl förövrigt.
Det viktiga är jästen, S-04 som ger den typiska restsötman i Oppigårds Ales.
God öl förövrigt.