Hej,
Ska vattenbehandla för första gången idag. Bland annat så kommer jag att använda magnesiumsulfat och tanken var att dundra ner det vid mäskning. Läser dock på förpackningen att det ska tillsättas efter kok. Hur gör ni? Kan man tillsätta magnesiumsulfat under mäskning?
Vattenbehandla
Moderatorer: martinb, Webbgrupp
Re: Vattenbehandla
Magnesiumsulfat går bra att hälla direkt i mäsken. Är bra som jästnäring men oftast så finns det tillräckligt mycket magnesium i malten så att det är sällan man behöver tillsätta det. Aldrig över 30 ppm har jag för mig att jag läst.
I mäsken eller koket beror på vad du vill åstadkomma. Du får bättre utbyte i koket (en del kan fastna i malten) men du får en sänkning av mäsk-pH om det är önskvärt.
Långa versionen här: https://fabrikorekstedt.blogspot.se/201 ... -hart.html
Långa versionen här: https://fabrikorekstedt.blogspot.se/201 ... -hart.html
Har du något belägg för att saltet kan fastna i malten? Jag tycker det låter märkligt...ekstedt skrev:I mäsken eller koket beror på vad du vill åstadkomma. Du får bättre utbyte i koket (en del kan fastna i malten) men du får en sänkning av mäsk-pH om det är önskvärt.
Jag kommer faktiskt inte ihåg var jag läst det. Det kan mycket väl vara hembryggarlore. Jag tycker inte alls att det låter märkligt själv, även om jag inte har märkt av den eventuella effekten så tydligt när jag gick från att tillsätta i koket till i mäsken.skyking skrev: Har du något belägg för att saltet kan fastna i malten? Jag tycker det låter märkligt...
Det känns lite för oviktigt för mig för att orka titta i "Water" just nu i alla fall.
-
Grindcrusher
- Jästodlare

- Kontakt:
Det är svårt att få (framförallt) kalciumsulfat att lösa sig. Bäst lösning vid 40 grader och det finns en mättnadseffekt vid större mängder. Som Ekstedt skriver kan man plocka fram Water-boken om man vill läsa mer.
Jag löser alltid mina salter kvällen innan vid 40 grader och mycket omrörning.
Jag löser alltid mina salter kvällen innan vid 40 grader och mycket omrörning.