Långsamt flöde i tappkran och för mycket skum
Moderatorer: martinb, Webbgrupp
Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
Tappade upp ett glas av min senast bryggda sats från nyköpta corneliusfat som stått i kyl runt 6 grader i någon vecka. Det är väldigt dåligt flöde när jag häller upp, långt ifrån vad man ser i en vanlig bar, en liten stråle utan något märkvärdigt tryck, vilket känns fånigt för en tapp med munstycke ett par gånger större än strålen... Ska jag ställa in högre bar/tryck när jag serverar eller hålla det på samma som det varit tidigare (strax under 1 bar), vad gör jag för fel eller ska det hällas upp så långsamt?
Skummet tyckte jag dessutom var lite märkligt, det var inte det vanliga ölskummet man är van vid... lite mer krämigt och likt kaffe/latte skum... och kanske lite mer skum än jag hade väntat mig. Missförstå mig inte, ölet var riktigt gott och bra annars, nu undrar jag bara om jag kan göra åtgärda dessa två aspekter
Så för att summera, varför är det:
1. så dåligt flöde när jag tappar upp från mitt ölfat
2. så krämigt skum likt det man får på en latte
Skummet tyckte jag dessutom var lite märkligt, det var inte det vanliga ölskummet man är van vid... lite mer krämigt och likt kaffe/latte skum... och kanske lite mer skum än jag hade väntat mig. Missförstå mig inte, ölet var riktigt gott och bra annars, nu undrar jag bara om jag kan göra åtgärda dessa två aspekter
Så för att summera, varför är det:
1. så dåligt flöde när jag tappar upp från mitt ölfat
2. så krämigt skum likt det man får på en latte
Re: Långsamt flöde i tappkran och för mycket skum
Jag upplevde något liknande med en NEIPA, det visade sig bero på fatets ölventil var helt igensatt med gegga. Efter rengöring av ventilen försvann problemet
Jag har kolsyrat det en tid med 1 bars tryck, det är väl typ för 10 grader enl. tabell.
Sen har jag det i min partycooler som är inställd på 6 grader och till det har jag ett serveringstryck på 0,2 - 0,3 bar om jag inte mins fel, då får jag det som på filmen nedan.
https://www.instagram.com/p/BS3mVTvhrHE ... dotbrewery
Sen har jag det i min partycooler som är inställd på 6 grader och till det har jag ett serveringstryck på 0,2 - 0,3 bar om jag inte mins fel, då får jag det som på filmen nedan.
https://www.instagram.com/p/BS3mVTvhrHE ... dotbrewery
// Jonas
Tack för tipset. Skruvade av ölventilen och rensade, det verkade inte vara någon gegga där. Tyckte dock det blev mindre skum av det, dock lika trögt, direkt efteråt. Men idag, någon dag senare, är det exakt likadant som tidigare, väldigt skummigt och trögt!Talnoy skrev:Jag upplevde något liknande med en NEIPA, det visade sig bero på fatets ölventil var helt igensatt med gegga. Efter rengöring av ventilen försvann problemet
Kan tillägga att jag använder en sytråd med exakt denna utformning:

Jag skulle testa att korta sytråden. För en ju längre sytråd, desto mer motstånd.
Försök ha koll på temperaturen i kylen först och främst (vilket du verkar) samt trycket, så att ölen har rätt kolsyrenivå. Sen får du reglera flödet och skummandet ut med antingen drivtrycket eller längden på sytråd.
I ditt fall kanske du skulle testa att korta sytråden? Hur lång är den?
Försök ha koll på temperaturen i kylen först och främst (vilket du verkar) samt trycket, så att ölen har rätt kolsyrenivå. Sen får du reglera flödet och skummandet ut med antingen drivtrycket eller längden på sytråd.
Den är två meter, får nog kanske ta och prova korta ned den då, tror inte jag kommer behöva mer än en halv meter, så jag kan ju lika gärna korta ner.ecmik skrev:Jag skulle testa att korta sytråden. För en ju längre sytråd, desto mer motstånd.
Hur kan jag göra det, genom att höja trycket på regulatorn? Tillför jag inte mer än önskad kolsyra i ölet då?ecmik skrev:Sen får du reglera flödet och skummandet ut med antingen drivtrycket
Jag kör ca 1 meter sytråd på 0.6 bar till partykran. Fungerar bra
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Precis, du kan ju använda ett annat drivtryck medan du tappar upp, och sen ändra tillbaka till kolsyretrycket. Kolsyran hinner inte öka nämnvärt under den korta tiden, såvida den inte står så en hel festkväll typ.reta skrev:Hur kan jag göra det, genom att höja trycket på regulatorn? Tillför jag inte mer än önskad kolsyra i ölet då?
Men jag gillar att alltid tappa upp ölen med samma tryck som kolsyretrycket. Och det reglerar jag med sytrådslängder istället. Hög kolsyrenivå = lite längre sytråd och vise versa.
Känns som en tappkran med flödesreglerare är betydligt enklare att jobba medecmik skrev:Men jag gillar att alltid tappa upp ölen med samma tryck som kolsyretrycket. Och det reglerar jag med sytrådslängder istället. Hög kolsyrenivå = lite längre sytråd och vise versa.
// Jonas
Absolut! Men det är ju en kostnadsfråga.. Sen vill man kanske inte väggmontera sina tappkranar. Jag har en varsin picnickran med olika långa sytrådar till mina tre fat inne i kylen, och sätter den som passar bäst på respektive fat. Krånglar aldrig, kanske blir lite lågt flöde på nån av dom nån gång, men det är inga problem.Falkens skrev:Känns som en tappkran med flödesreglerare är betydligt enklare att jobba med
Kände på mig att "kostnadsfråga" skulle komma upp.
Personligen ser tappkranen lika viktigt som fatet. Kanske bara jag som tycker att en Perlick 650SS med flödesreglering (rostfri) för 749:- är helt ok. Det inte så man köper många utan kanske 1st. Sen har man ett adapterkit för tappkran så är det bara att växla i mellan faten och du behöver inte väggmontera kranen heller. Sen är det som du säger, en proriterings och kostnadsfråga men att ha 3st olika sytrådkit till fatölsanläggning så är man ju nästan uppe i samma kostnad som för tappkranen samt att den är snyggare
men men det är en kostnadsfråga som sagt.
Personligen ser tappkranen lika viktigt som fatet. Kanske bara jag som tycker att en Perlick 650SS med flödesreglering (rostfri) för 749:- är helt ok. Det inte så man köper många utan kanske 1st. Sen har man ett adapterkit för tappkran så är det bara att växla i mellan faten och du behöver inte väggmontera kranen heller. Sen är det som du säger, en proriterings och kostnadsfråga men att ha 3st olika sytrådkit till fatölsanläggning så är man ju nästan uppe i samma kostnad som för tappkranen samt att den är snyggare
// Jonas
Whatever rocks your boat[emoji6] Det börjar bli OT, men jag gillar att kunna gå ner i källaren och tappa en öl utan att behöva flytta kopplingar och tömma ut öl mm. Plus att jag tror det lätt blir mer än halva priset faktiskt. Men skitsamma, man kör på sitt sätt så länge man gillar det[emoji12]
Sen en fråga (inte retorisk[emoji4]), jag vet inte om det är superbra att ha en Dubbel-IPA/porter liggandes i samma ölslang som du senare ska tappa en ljus lager i utan att rengöra ordentligt emellan? Eller?
Sen en fråga (inte retorisk[emoji4]), jag vet inte om det är superbra att ha en Dubbel-IPA/porter liggandes i samma ölslang som du senare ska tappa en ljus lager i utan att rengöra ordentligt emellan? Eller?
Var ju ett litet tips till trådskaparen i samma veva.
Du kommer nog hitta jättemånga argument som säger att växla kran mellan fat bara så där är dåligt. Jag kör med denna Carbonation Cap eller PET-adapter om det är så att jag växla fat. Sen brukar jag plocka isär kranen då och då för att göra rent den grundligt. Då kör jag den då i ultraljudstvätt.
(Ibland känns det som att alla ska vara så kostnads effektiva hela tiden så man köper olika saker i och testar i högervarv så det slutar att man betalat 1,5 gånger mer än vad man behövt)
Du kommer nog hitta jättemånga argument som säger att växla kran mellan fat bara så där är dåligt. Jag kör med denna Carbonation Cap eller PET-adapter om det är så att jag växla fat. Sen brukar jag plocka isär kranen då och då för att göra rent den grundligt. Då kör jag den då i ultraljudstvätt.
(Ibland känns det som att alla ska vara så kostnads effektiva hela tiden så man köper olika saker i och testar i högervarv så det slutar att man betalat 1,5 gånger mer än vad man behövt)
// Jonas