Koka upp 10L tar (för?) lång tid
Moderatorer: martinb, Webbgrupp
Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
Koka upp 10L tar (för?) lång tid
När man ska koka upp den silade vörten för att tillsätta humlegivarna, är det då viktigt att vörten fort kokar upp, eller kan det ta lång tid? Finns det någon referenstid? När jag provade min nya externa kokplatta (induktion) om 2000W tyckte jag min relativt lilla sats på 10 L (bara vatten, för att testa) tog väldigt lång tid att koka upp. Jag räknade på bortkok för att lägga in i BeerSmith, så höll inte koll på hur lång tid det tog att koka upp, men nästan en timme är inte omöjligt att det tog. Borde jag införskaffa en grilltändare?
Re: Koka upp 10L tar (för?) lång tid
Isolera kastrullen, skippa grilltändaren den kommer inte tillföra så mycket.
Vill du ha något extra, satsa på en riktig doppvärmare
Vill du ha något extra, satsa på en riktig doppvärmare
Ok, tackar, det ska jag definitivt göra. Tar det som att jag efter att ha isolerat inte behöver bekymra mig särskilt mycket över detta (mer än att jag får lite mer bortkok som bör räknas med)
Med 20% värmeförlust tar det 22 minuter att värma 10 liter vatten från 50°C till 100°C med 2000w.
Har nog garanterat mer än det i värmeförlust, eftersom jag har en väldigt bred kastrull utan isolering, men ska se om det blir bättre efter isolering
reta skrev:Har nog garanterat mer än det i värmeförlust, eftersom jag har en väldigt bred kastrull utan isolering, men ska se om det blir bättre efter isolering
Glöm inte locket!
Helst ett glaslock:-)