Är ganska ny när det gäller hembryggning men är sugen på att brygga två batcher på en och samma mäsk, där jag i båda batcherna får samma OG och samma EBC, (jag undrar alltså inte hur jag gör en parti-gyle
Detta är dels för att prova olika humlesorter i batcherna och på så sätt lära mig mer om smakerna olika sorter ger.
Hur gör jag då detta på enklaste sätt?
Jag har själv suttit och pillat lite i Beersmith men ville ställa frågan här innan jag kör igång då jag fortfarande är lite tveksam.
20 liter
Malt
4,50 kg Pale Ale
1,67 kg Wheat
0,02 kg Crystal 240
16,12 liter mäsk
16,11 liter lakvatten
26,04 liter Pre-Boil
1,073 Est OG
12,2 EBC
Skulle jag göra en 10-litersbatch skulle den se ut enligt nedan för att få samma OG och EBC:
10 liter
Malt
2,25 kg Pale Ale
0,83 kg Wheat
0,01 kg Crystal 240
9,37 liter mäsk
9,86 liter lakvatten
15,63 liter Pre-Boil
1,073 Est OG
12,1 EBC
Min tanke är ju att jag utgår från mängden malt från 20-litersbatchen men vilken mängd vatten skall jag alltså laka med för att sedan kunna dela upp vörten innan kok i 2 lika delar á 15,63 liter som båda slutar på 10 liter efter kok samt får samma OG och EBC som Beersmith räknat ut åt mig?
Jag borde ju dubbla mängden lakvatten för en 10-litersbatch och laka med denna mängden vatten eller? När jag pillat lite i Beersmith så förändras OG och EBC drastiskt.