Svag smak?

Vill du ha tips och feedback på ditt recept? Har du en intressant idé du vill diskutera? Här är forumdelen för dig!

Moderatorer: martinb, alekks, Webbgrupp

lukedaduke
Torrhumlare
Torrhumlare

Svag smak?

Inlägg av lukedaduke »

Tja!

Testade för ett tag sen att göra humlegårdens sommarsaison recept

Volym - 10L
OG - 1039 (mitt blev 1,040)
Jäst - WLP566 belgian saison 2

Mäsktemperatur 64°C - 60 min

1,5 kg pilsnermalt
0,2 kg vetemalt

Koktid - 75 min

30 min - 5g motueka
15 min - 12,5g motueka
7 min - 1/2 tsk svartpeppar
3 min - 17,5g motueka

Nu har den jäst i 2 veckor och landat på 1,010. Jag provsmakade ölet och märkte att det mest smakar vatten, jag har kollat igenom shbf's felsökningsprotokoll men kan inte hitta något fel som känns igen. Jag har däremot haft samma problem med 2 tidigare brygg nu när jag har gått över till biab. Jag kan känna ölets grund men det känns som humlesmaken är helt borta, dvs en öl utan smak egentligen. Humlen är även fräsh och helt ny!

Vad tror ni det kan bero på? :shock:

Jag kan lägga till att min ena batch då jag ändå jäst i 2-3 veckor och sen haft på flaska i 3 även där inte smakar någon humle alls.

Vänlig hälsning Luke
Ett gott öl kan bedömas av en endaste klunk, men det är bättre att vara riktigt säker. :)
Perwaste
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Re: Svag smak?

Inlägg av Perwaste »

Det kan väl inte vara så att du har eget vatten, och kvaliteten förändrats under vintern?

Det skulle väl vara för osannolikt att all din humle, alltså även från de tidigare två bryggningarna, varit fördärvade? Märkligt. Eller är det samma humlesort på de andra två bryggningarna med?

Och det är väl inget konstigt material i grytan heller antar jag.
//Perwaste
lukedaduke
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av lukedaduke »

Perwaste skrev:Det kan väl inte vara så att du har eget vatten, och kvaliteten förändrats under vintern?

Det skulle väl vara för osannolikt att all din humle, alltså även från de tidigare två bryggningarna, varit fördärvade? Märkligt. Eller är det samma humlesort på de andra två bryggningarna med?

Och det är väl inget konstigt material i grytan heller antar jag.
Nej precis, jag använder vattnet från kranen, det ska inte vara några problem med det. Humlen har jag använt helt nyinköpt och till den andra batchen tog jag det som jag förvarade i frysen. Ingenting i grytan heller, rengör som vanligt med diskmedel + starsan.

Allt annat på ölen blir ju väldigt bra, kroppen känns schysst, skummet är bra och fin färg. Det ända jag kan tänka mig bara för att felsöka är kanske att torrhumla möjligtvis? eller bara dränka ölen i humle och ser om jag kommer nån vart.

Så synd bara på batcherna :P
Ett gott öl kan bedömas av en endaste klunk, men det är bättre att vara riktigt säker. :)
Drake
Bryggmästare
Bryggmästare

Inlägg av Drake »

Är det ens meningen att den där ölen ska smaka så mycket humle? Eller ha så mycket kropp?
lukedaduke
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av lukedaduke »

Drake skrev:Är det ens meningen att den där ölen ska smaka så mycket humle? Eller ha så mycket kropp?
Inte allt för mycket, det känns bara som att vattensmaken blir så stor så den genomsyrar hela ölen. Ölen blir väldigt tråkig och smakar egentligen igenting. :?
lukedaduke
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av lukedaduke »

Jag kan väl tillägga att min mäsktemperatur brukar vara runt 64-65 C som standard.
Hugo
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Hugo »

Gäller det maltighet - testa att göra en med högre OG, kanske höja mäsktemp och tillsätta lite havre i maltnotan.
Gäller det humle och kryddor - i med större och senare givor.
Gäller det karaktär från jästen - testa att jäsa varmare.
Vill du va riktigt ambitiös gör du en splitbatch där varje förändrad parameter kan jämföras parallellt.

Skickat från min iPhone med Tapatalk
lukedaduke
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av lukedaduke »

Hugo skrev:Gäller det maltighet - testa att göra en med högre OG, kanske höja mäsktemp och tillsätta lite havre i maltnotan.
Gäller det humle och kryddor - i med större och senare givor.
Gäller det karaktär från jästen - testa att jäsa varmare.
Vill du va riktigt ambitiös gör du en splitbatch där varje förändrad parameter kan jämföras parallellt.

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Tack! det låter som en bra idé, då kör jag ett brygg och delar upp det, Så får vi se om smaken blir bättre!
Drake
Bryggmästare
Bryggmästare

Inlägg av Drake »

Jag gjorde ett fat patersbier på 1,3% (eller vad den nu kallas när den är så svag) för att ta med mig och bjuda besökarna på under bryggningarna på Skansen men den smakade absolut inget annat än kolsyrat vatten så den fick stå kvar i fatet och glömdes bort ett par månader. Innan jag skulle vaska den så testade jag igen och tjong! Det var något helt annat (ja, det hade ju inte blivit en dipa direkt men den hade massor med smak och jästen kom fram tydligt) och den blev otroligt uppskattad och ingen trodde att den var så pass svag som den faktiskt var! Så ett tips är att låta den stå på tillväxt ett tag för att se vad som händer.
Perwaste
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av Perwaste »

Kanske någon 60-giva också när du ändå är igång?
//Perwaste
Skriv svar