Jessica Heidrichs recept i nya nr av Hembryggare.
Moderatorer: martinb, Webbgrupp
Jessica Heidrichs recept i nya nr av Hembryggare.
Blev sugen på att prova att brygga en Saison när jag läst artikeln men reagerade på humlenotan. I receptet på 20 L bryggvolym är det endast 10g Northern brewer 6%alfa som kokar med 60 min.
40g Southern Passion 12%aa 0 min
4g/l Southern Passion Torrhumling 4dagar
2g/l Citra 12,9%aa Torrhumling 4dagar.
Northern Brewer humlen borde bara bidra med 7-8 IBU men enligt receptet ska bryggden ge 45 IBU- så skulle givan vid kokslutet och torrhumlingen bidra med 38 IBU? I så fall hur räknar man på det?
Skickat från min ONEPLUS A3003 via Tapatalk
40g Southern Passion 12%aa 0 min
4g/l Southern Passion Torrhumling 4dagar
2g/l Citra 12,9%aa Torrhumling 4dagar.
Northern Brewer humlen borde bara bidra med 7-8 IBU men enligt receptet ska bryggden ge 45 IBU- så skulle givan vid kokslutet och torrhumlingen bidra med 38 IBU? I så fall hur räknar man på det?
Skickat från min ONEPLUS A3003 via Tapatalk
Re: Jessica Heidrichs recept i nya nr av Hembryggare.
Humle i whirlpool eler hopstand ger ett IBU-bidrag. En vanlig approximation är att räkna som för kok fast för halva tiden.
Torrhumling ger inget IBU-bidrag, men kan ge en viss beska via betasyror.
Torrhumling ger inget IBU-bidrag, men kan ge en viss beska via betasyror.
Re: Jessica Heidrichs recept i nya nr av Hembryggare.
Tänkte testa denna i morgon, fast med de ingredienser jag har hemma, så jag byter Northern Brewer mot Chinook (11,7%aa) och Southern Passion mot Mosaic (11,7%aa).
Jag reagerade också på IBU:t, men jag tänkte köra ändå. Det är ju hyfsat med torrhumle iaf. Jag har halverat bittergivan för att matcha Northern Brewer.
Har kört en del av Brewdogs DIY recept, och det finns flera recept där som också har skumma IBU. Ölen blir bra i vilket fall
Jag reagerade också på IBU:t, men jag tänkte köra ändå. Det är ju hyfsat med torrhumle iaf. Jag har halverat bittergivan för att matcha Northern Brewer.
Har kört en del av Brewdogs DIY recept, och det finns flera recept där som också har skumma IBU. Ölen blir bra i vilket fall
Re: Jessica Heidrichs recept i nya nr av Hembryggare.
Jag frågade Jessica om det och hennes svar blev:
---
IBUt kan låta högt med så lite så lite bitterhumle, men det mesta kommer från sena givan och torrhumlingen. Givor som ej finns formler att beräkna för, så kör på.
Lycka till!
---
Håller just på och mäskar...
---
IBUt kan låta högt med så lite så lite bitterhumle, men det mesta kommer från sena givan och torrhumlingen. Givor som ej finns formler att beräkna för, så kör på.
Lycka till!
---
Håller just på och mäskar...
Re: Jessica Heidrichs recept i nya nr av Hembryggare.
Skall bli kul att höra vad du tycker beskan landar på denna, detta då jag inte fattar/köper resonemanget från Jessica. Kan såklart köpa att om du har en längre hopstand så kan det bidra lite men inte torrhumlingen och inte för att nå den IBU som är nämnd.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Re: Jessica Heidrichs recept i nya nr av Hembryggare.
Om man räknar på att hopstand/whirlpool ger hälften så många IBU jämfört med kok så får jag att en timmes hopstand ger ungefär den tilltänkta IBU:n.
Re: Jessica Heidrichs recept i nya nr av Hembryggare.
Det stämmer inte, det finns visst formler precis som jag skriver ovan. Må vara att de för hopstand/whirlpool har extra mycket osäkerhet, men det är ju bättre än att snyta något ur näsan. Och för torrhumling är formeln väldigt exakt: 0 IBU.Tipo874 skrev:Jag frågade Jessica om det och hennes svar blev:
---
IBUt kan låta högt med så lite så lite bitterhumle, men det mesta kommer från sena givan och torrhumlingen. Givor som ej finns formler att beräkna för, så kör på.
Lycka till!
---
