Lukt i jäskyl!

Saker som är bra, var man köper eller hur man bygger

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

mike85
Torrhumlare
Torrhumlare

Lukt i jäskyl!

Inlägg av mike85 »

Hej!

Jag fick en kyl för ett tag sen som jag tänkte ha som jäskyl, men det stank verkligen i den då den inte varit igång på ett tag, luktade typ salami eller liknande. Nu fick jag tag i en finare kyl väldigt billigt och köpte den istället. Men när jag kom hem kände jag samma doft i den, fast svagare. Är det vanligt när inte kylen är igång på ett tag? Hur blir man av med det i så fall? Jag har testat alla vanliga metoder med ättika och bikarbonat mm. Brukar ni ha era kylar igång med jämna mellanrum eller hur gör ni?
Bönan
Torrhumlare
Torrhumlare

Re: Lukt i jäskyl!

Inlägg av Bönan »

Torka av hela kylen med en trasa, som är doppad i en svag vinägerlösning. typ 2 liter vatten, och några msk vinäger. St'äll sedan in en sk¨l med lite vinäger i någon dag, så bör lukten försvinna.
Obs kylen skall vara avslagen, och varm vif urtorkningen, sen när du torkat ur, kan du ställa i burken med vinäger och slå igång.
mike85
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av mike85 »

Som sagt, redan testat alla de vanliga metodern? Men provade nu med dem nya att torka ur med ättika och drog igång den. Får se om det blir bättre till imorgon. Men jag tänker att alla som har jäskyl borde också ha problem med detta om den är avslagen mycket?
Drake
Bryggmästare
Bryggmästare

Inlägg av Drake »

Om inget annat funkar så är ozon det enda alternativet. Det funkar mot allt!
Har en generator du kan få låna om du finns i Stockholmstrakten.
mike85
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av mike85 »

Tack för erbjudandet, men jag bor 40 mil söder ut :) Hoppas det hjälper att den får gå lite, det blir juite cirkulation den då :)
Bönan
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Bönan »

ättika funkar, rengjorde en kyl, som en arbetskompis glömt rå kyckling i, och den hade legat 3v i kylen, luktade lik i lägenheten =/
knox
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av knox »

Tror typ denna räcker för att få bort lukten
https://www.kjell.com/se/sortiment/hem- ... -m--p40440
Annars kan lukten försvinna när du slår på kylen
Skriv svar