Kolsyrejäsa braggot?

Stöd till dem som just har börjat eller vill börja brygga

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
SighMoan
Satsbryggare
Satsbryggare

Kolsyrejäsa braggot?

Inlägg av SighMoan »

Jag vill brygga en "braggot" eller mölska, honungsöl, med hög upplevd restsötma, i stil med polska honungsöl som Ciechan Miodowe (Länk till översatt wikipediasida: http://bit.ly/2juJnNN) För sött tycker nån säkert, men jag är inte den som är den.
Att brygga en söt öl är inte svårt - ös i så mycket honung så att jästen (gärna med låg attenuation) inte pallar att jäsa ut allt, och bingo.
Problemet blir att jag inte kan kolsyrejäsa denna brygd på flaska, då jästen är slutkörd. (Eller hur?)
Finns det något sätt att kolsyresätta detta, som inte innefattar att köpa utrustning för tvångskarbonering?
Hebbe
Torrhumlare
Torrhumlare

Re: Kolsyrejäsa braggot?

Inlägg av Hebbe »

Mitt tips skulle vara att använda laktos för sötman.
För att få mer honungsmak så häll i den i jäskärlet efter några dagar istället för koket.
ekstedt
Munk
Munk
Kontakt:

Inlägg av ekstedt »

SighMoan skrev:Jag vill brygga en "braggot" eller mölska, honungsöl, med hög upplevd restsötma, i stil med polska honungsöl som Ciechan Miodowe (Länk till översatt wikipediasida: http://bit.ly/2juJnNN) För sött tycker nån säkert, men jag är inte den som är den.
Att brygga en söt öl är inte svårt - ös i så mycket honung så att jästen (gärna med låg attenuation) inte pallar att jäsa ut allt, och bingo.
Problemet blir att jag inte kan kolsyrejäsa denna brygd på flaska, då jästen är slutkörd. (Eller hur?)
Finns det något sätt att kolsyresätta detta, som inte innefattar att köpa utrustning för tvångskarbonering?
Det finns, men det är vanskligt. Ett sätt är att flaska innan det är färdigjäst. Detta kräver förstås noggrann övervakning av SG samt att du i förväg vet FG med hös noggrannhet. En annan variant är att flaska innan det har jäst klart, samt pastörisera flaskorna i ett hett vattenbad när rätt kolsyrenivå har nåtts. En tredje variant vore om det gick att överföra cidertillverkningens keeving.
SighMoan
Satsbryggare
Satsbryggare

Inlägg av SighMoan »

Hebbe skrev:Mitt tips skulle vara att använda laktos för sötman.
För att få mer honungsmak så häll i den i jäskärlet efter några dagar istället för koket.
Ah, aldrig slagit mig att man kan använda laktos! Smart! Tack!

Ekstedt skrev:Det finns, men det är vanskligt. Ett sätt är att flaska innan det är färdigjäst. Detta kräver förstås noggrann övervakning av SG samt att du i förväg vet FG med hös noggrannhet. En annan variant är att flaska innan det har jäst klart, samt pastörisera flaskorna i ett hett vattenbad när rätt kolsyrenivå har nåtts. En tredje variant vore om det gick att överföra cidertillverkningens keeving.
Jag funderade på om man kunde flaska innan det var färdigjäst, men kändes som du säger vanskligt. Men att pastörisera vid rätt kolsyrenivå är en rätt så enkel lösning! Jag får läsa på om keeving. Tusen tack!
Användarens profilbild
Kenneth
Jästodlare
Jästodlare

Inlägg av Kenneth »

Rekommendar inte att använda laktos eftersom den ger en lite underlig fadd sötma som jag personligen inte gillar.
jmf med "milk-stout"

Jag skulle hellre jobba med att få hög restsötma från malten genom att ha en hög mäsktemperatur samt rejält med karamellmalter.
Istället för att chansa på att flaska innan det är helt färdigjäst så kan du kröjsa alternativt prima braggoten efter att den jäst färdigt.
Då får du bättre kontroll på hur mycket det jäser på flaskan.
Härliga tider, strålande tider :)
Skriv svar