Lättöl?
Moderatorer: martinb, Webbgrupp
Re: Lättöl?
El_barto skrev:Någon som gjort lättöl? Jag letar tips kring att sätta ihop ett bra recept.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Jag har en som står och puttrar nu. Hoppas på hög utjäsning annars blir det folköl. Återkommer med recept när jag är vid datorn
Menar givetvis låg utjäsning och hög FG [emoji4]
- ängesbryggarna
- Helmaltsbryggare

Jag har gjort två satser lättöl, typ ljus lager. Jag mäskade riktigt högt, 74 grader i en 45 min, för att få ett någorlunda fylligt öl trots den låga alkoholstyrkan. Sedan var maltnotan överdriven åt karamell-hållet av samma skäl. Hade i lite biscuit och nåt annat gott om jag inte minns fel. Jag minskade inte nämnvärt på humlen för en motsvarande pilsner, utan lät den spela relativt högt i brygden. Vad det gäller lakning, om du gör det på en lättöl, så laka inte med så mycket vatten som du tror, utan kanske bara med max hälften av lakvattnet. Späd vörten därefter med resterande vattnet bara. Annars har jag hört att man kan få otrevliga bismaker pga för hög utlakning.
Den första lättölen vart riktigt läcker, med Amarillohumle i kokslutet. Den andra satsen gjorde jag missatget att inte använda förkultur på jästen, utan trodde att lättölen i sig skulle bli en enda stor förkultur till en räcka lagerbryggningar jag skulle brygga senare, och jag pytsade bara i ett halvt rör WLP 838 i 15 liter vört. Se där, det blev en enda stor suröl av alltihopa. Förmodligen konkurrerades jästen ut av något som inte skulle vara med.
Egen lättöl är annars riktigt trevligt att kunna bjuda på, men kanske inte så enkelt att brygga som man först tror. Den kan bli för tunn, för mycket felsmaker, och alkoholen i jäsningen som sådan är så låg, så annat otrevligt som kan komma i hinken håller jämna steg med den önskade jästen och ger ett katastrofalt resultat. Men prova!
Den första lättölen vart riktigt läcker, med Amarillohumle i kokslutet. Den andra satsen gjorde jag missatget att inte använda förkultur på jästen, utan trodde att lättölen i sig skulle bli en enda stor förkultur till en räcka lagerbryggningar jag skulle brygga senare, och jag pytsade bara i ett halvt rör WLP 838 i 15 liter vört. Se där, det blev en enda stor suröl av alltihopa. Förmodligen konkurrerades jästen ut av något som inte skulle vara med.
Egen lättöl är annars riktigt trevligt att kunna bjuda på, men kanske inte så enkelt att brygga som man först tror. Den kan bli för tunn, för mycket felsmaker, och alkoholen i jäsningen som sådan är så låg, så annat otrevligt som kan komma i hinken håller jämna steg med den önskade jästen och ger ett katastrofalt resultat. Men prova!
-
Stenstugan
- Torrhumlare

Jag har också gjort två satser lättöl med ungefär samma resultat ängsbryggarna, den första gjorde jag som en partygel tog två tredjedelar av vörten till en DIPA, sista tredjedelen till en lätt/folköl, men den jäste ju ut på tok för mycket och vart en sur blaskig folköl som vaskades, den andra jag nyligen gjort och dricker av nu är riktigt god och fyllig, gjort den efter recept som finns som ölkit på MaltMagnus , https://maltmagnus.se/tvakommatvaan20l ändrade bara lite på humlen meddet jag hade hemma, den består också av mest specialmalt och mäskar högt.
Med vänlig hälsning, Kent
Med vänlig hälsning, Kent
Har bara gjort en lättöl hittills, en svagare variant av en patersbier mäskad i 74 grader där jästen skulle spela första fiol. Var det tänkt i alla fall men vid första provsmakningen var det ett fullständigt fiasko, påminde mer om kolsyrat vatten är öl. Tog med ett fat i bilen som jag tänkte ha att bjuda på under Skansen-bryggningarna förra året men fick kalla fötter och lämnade den i bilen för jag tyckte inte att den var representativ som hembrygd god bira. Glömde sedan bort fatet i ett par månader och blev väldigt förvånad när jag smakade den. Helt plötsligt kom alla smaker fram på ett helt annat sätt och den var väldigt uppskattad och många trodde inte på att det var en öl på 1,3%
Lai skrev:Tips på en länk
https://bryggexperiment.wordpress.com/category/lattol/
Den är min första utgångspunkt. Ska försöka slänga ihop ett recept framöver, men är nyfiken på fler erfarenheter.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Spenderat ett par timmar med att läsa igenom ett antal trådar och recept om lättöl ikväll.
De flesta verkar tipsa om hög mäsktemp, för att landa på ett högre FG, men jag får inte till det i något program (BS, BF). Även med jäster som ligger nere på 70% AA, med 74C mäsktemp, så hamnar jag på FG 1.006.
Gör jag nånting tokigt, eller klarar inte programmen av att räkna med så hög mäsktemp? Finns det något sätt att räkna på det, eller är det bara trial-and-error som gäller?
De flesta verkar tipsa om hög mäsktemp, för att landa på ett högre FG, men jag får inte till det i något program (BS, BF). Även med jäster som ligger nere på 70% AA, med 74C mäsktemp, så hamnar jag på FG 1.006.
Gör jag nånting tokigt, eller klarar inte programmen av att räkna med så hög mäsktemp? Finns det något sätt att räkna på det, eller är det bara trial-and-error som gäller?
Här är ett recept jag gjort flera gånger och kommer att fortsätta med
Jarlens Lättöl 1,7
Specialty Beer (23 A)
Type: All Grain
Batch Size: 21,00 l
Boil Size: 27,16 l
Boil Time: 60 min
End of Boil Vol: 23,96 l
Final Bottling Vol: 19,00 l
Fermentation: Ale, Single Stage
◯ Clean and Prepare Brewing Equipment
◯ Total Water Needed: 28,44 l
1,40 kg Pale Malt (Weyermann) (6,5 EBC) Grain 1 66,6 %
0,30 kg Caramunich II (Weyermann) (124,1 EBC) Grain 2 14,4 %
0,20 kg Caramel/Crystal Malt - 20L (39,4 EBC) Grain 3 9,5 %
0,20 kg Special B Malt (354,6 EBC) Grain 4 9,5 %
Saccharification Add 28,44 l of water at 70,7 C 68,9 C 60 min
Mash Out Heat to 75,6 C over 7 min 75,6 C 10 min
Boil Ingredients
7,00 g Citra [12,00 %] - Boil 60,0 min Hop 5 12,3 IBUs
10,00 g Motueka [5,90 %] - Boil 15,0 min Hop 6 3,9 IBUs
7,00 g Citra [12,00 %] - Boil 15,0 min Hop 7 6,1 IBUs
0,88 tsp Protafloc (Boil 15,0 mins) Spice 8 -
20,00 g Citra [12,00 %] - Boil 0,0 min Hop 9 0,0 IBUs
18,00 g Motueka [5,90 %] - Boil 0,0 min Hop 10 0,0 IBUs
◯ Estimated Post Boil Vol: 23,96 l and Est Post Boil Gravity: 1,022 SG
◯ Add water if needed to achieve final volume of 21,00 l
1,1 pkg Safale American (DCL/Fermentis #US-05) [50,28 ml] Yeast 11 -
1,11 tsp Yeast Nutrient (Primary 3,0 days) Other 12 -
Notes
PBG 1.016
OG 1.021
FG 1,010
Jarlens Lättöl 1,7
Specialty Beer (23 A)
Type: All Grain
Batch Size: 21,00 l
Boil Size: 27,16 l
Boil Time: 60 min
End of Boil Vol: 23,96 l
Final Bottling Vol: 19,00 l
Fermentation: Ale, Single Stage
◯ Clean and Prepare Brewing Equipment
◯ Total Water Needed: 28,44 l
1,40 kg Pale Malt (Weyermann) (6,5 EBC) Grain 1 66,6 %
0,30 kg Caramunich II (Weyermann) (124,1 EBC) Grain 2 14,4 %
0,20 kg Caramel/Crystal Malt - 20L (39,4 EBC) Grain 3 9,5 %
0,20 kg Special B Malt (354,6 EBC) Grain 4 9,5 %
Saccharification Add 28,44 l of water at 70,7 C 68,9 C 60 min
Mash Out Heat to 75,6 C over 7 min 75,6 C 10 min
Boil Ingredients
7,00 g Citra [12,00 %] - Boil 60,0 min Hop 5 12,3 IBUs
10,00 g Motueka [5,90 %] - Boil 15,0 min Hop 6 3,9 IBUs
7,00 g Citra [12,00 %] - Boil 15,0 min Hop 7 6,1 IBUs
0,88 tsp Protafloc (Boil 15,0 mins) Spice 8 -
20,00 g Citra [12,00 %] - Boil 0,0 min Hop 9 0,0 IBUs
18,00 g Motueka [5,90 %] - Boil 0,0 min Hop 10 0,0 IBUs
◯ Estimated Post Boil Vol: 23,96 l and Est Post Boil Gravity: 1,022 SG
◯ Add water if needed to achieve final volume of 21,00 l
1,1 pkg Safale American (DCL/Fermentis #US-05) [50,28 ml] Yeast 11 -
1,11 tsp Yeast Nutrient (Primary 3,0 days) Other 12 -
Notes
PBG 1.016
OG 1.021
FG 1,010
Dö inte okunnig!!
BrewDogs DIYDOG "Nanny State", den skal jag prova til sommaren.