Flaked oats

Malt, humle, jäst, vatten, körsbär, tallkottar etc. - hur de kan blandas, processer, vad du har på G och vad du gjort

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

pannkaksparty
Torrhumlare
Torrhumlare

Flaked oats

Inlägg av pannkaksparty »

Jag skall brygga en Northeast/Vermont ipa.
En grumlig historia vill jag att det skall bli.

Enligt receptet skall jag ha flaked oats i.
Någon som har koll på vad skillnaden är på flaked oats & flaked torrified oats? Som de säljer hos Malt Magnus ?
Hur bra funkar havre flingorna som finns på Ica, typ axa eller något annat märke.

Bröst och bringa, som en havreflinga.
Hugo
Torrhumlare
Torrhumlare

Re: Flaked oats

Inlägg av Hugo »

Flaked torrified oats är med skal. Se till höger i bilden.Bild

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Hugo
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Hugo »

Oat flakes är typ havregryn. Se till höger i bildenBild

pannkaksparty
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av pannkaksparty »

Och skillnaden på resultaten med de två olika är?
Hugo
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Hugo »

Inte jättemycket erfarenhet av detta ännu. Jag har endast gjort delmäskning med dessa. Då jag använde "gryn" missade jag att man behöver basmalt för att konvertera stärkelsen - blev gröt - som efter extremt jobbig lakning resulterade i en bottensats av stärkelse i vörten. Men slutresultatet blev bra, disigt ned fin munkänsla.

Med skalrester och basmalt gick det riktigt fint att laka. Inte jäst klart ännu så jag kan analysera smaken.

Kan dock tänka mig att det krävs mindre mängd för samma resultat om man använder grynen. Med skalvarianten upptas ju en stor del av vikt/volym just av skal.

Humlegatan
Torrhumlare
Torrhumlare
Kontakt:

Inlägg av Humlegatan »

Det här vill jag höra mer om... Hur ser receptet ut? Hur har det gått?

En stil som amerikanska hipsterbryggare verkar omfamna, men som många konservativa västkustförespråkare verkar avsky för att de är just disiga. Har själv aldrig provat något professionellt exempel på stilen, men jag tycker att recensionerna verkar övertygande.

Jag har provat brygga stilen två gånger, med naked oat malts, men ska prova på flaked oats inom kort.

När det gäller jästen har jag provat Yeast Bay vermont Ale, men eftersom jag inte kan kontrollera jästemp så betedde den sig lite märkligt och jäste inte ut riktigt ordentligt. Wyeast London Ale III tycker jag gav trevligt resultat.

Klurar mest på humlekombinationer och humleschema. Svårt att veta vad som funkar bäst när man aldrig provat ett äkta exempel. Läste någonstans att Alchemist bryggaren John Kimmich tycker att Coonanjästen, som lämnar persikasmak eftersig, funkar utomordentligt bra i kombination med Citra och Mosaic. Har provat just den kombinationen, men hade som sagt lite klurigheten med jästen. Det blev väldigt fruktigt. Lite för mycket...
Skriv svar