Tänkte kolla om det är någon som har den ultimata maltnotan för en stouth, är lite nyfiken på hur man ska lägga upp det i framtiden och tänkte att någon sitter nog på en sådan. Kan tänka mig att fabrikörn har ett och annat tips
Någon?
Moderatorer: martinb, alekks, Webbgrupp

+1 på omältat (och jästval). Tycker råg/korn/havreflingor ofta ger ett bra bidrag till fylligare öl, särskilt starka mörka.mankan skrev:Till Ekstedts maltnota skulle jag lägga till en stor del omältat korn (uppåt 10%), havregryn eller rågflingor också. Även jäst med lite lägre utjäsningsgrad är ett annat tips för lite tjockare munkänsla, dvs högre FG. Munkänslan kan fixas i efterhand med maltodextrin också. "Sötade" en gång upp en impstout som råkat jäsa ut till 1,008 till 1,018 med framgång.
Om man inte gillar det kraftigt rostade och lite syrliga så rekommenderar jag att hålla den totala mängden rostad malt under 10%.
Jag har inget "ultimat Stoutrecept", men här kan man få många recept och tips att läsa:Falkens skrev:Jag gillar att labba lite med smaker så som kaffe, choklad, coccos osv. när det gäller stout.
Tänkte kolla om det är någon som har den ultimata maltnotan för en stouth, är lite nyfiken på hur man ska lägga upp det i framtiden och tänkte att någon sitter nog på en sådan. Kan tänka mig att fabrikörn har ett och annat tipsJag gillar tunga stout med mörkt skum och gärna 10+ ABV
Någon?