Syresätta hjälp!

Saker som är bra, var man köper eller hur man bygger

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

Prollin
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Syresätta hjälp!

Inlägg av Prollin »

Har haft lite funderingar kring att köpa en med en aqvriepump för att slippa skaka och att efter ha läst boken yeast så kommer man Max upp i 4ppm istället för 8ppm som man behöver när man skakar.
Någon som har erfarenhet av detta? Hur mycket bättre blir det? Och är det värt när man brygger 20liter!?
Användarens profilbild
Bee
Munk
Munk

Re: Syresätta hjälp!

Inlägg av Bee »

Du kan låta bli att oroa dig. Kör tappning i jäshinken så det skummar ordentligt och ett par minuter med pumpen på det. Sen en pigg jäst från ordentlig förkultur så är det lugnt. Ska du göra starkare öl och får problem kan du köra syrgas.
Drake
Bryggmästare
Bryggmästare

Inlägg av Drake »

Var i "Yeast" står det?
Wyeast hävdar att det blir ungefär samma resultat om man skakar eller använder luftpump
.https://www.wyeastlab.com/hb_oxygenation.cfm
Prollin
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av Prollin »

Drake skrev:Var i "Yeast" står det?
Wyeast hävdar att det blir ungefär samma resultat om man skakar eller använder luftpump
.https://www.wyeastlab.com/hb_oxygenation.cfm
Det står på sidan 78, men jag var lite ivrig i att fråga och att läsa? då jag inte läste det finstilta att värderna på sidan 79 där det står att skakning i5min ger 2.71 PPM är räknade på ett OG på 1077. Precis som i länken du skickade så kommer man upp i 8ppm om man skakar.
Prollin
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av Prollin »

Bee skrev:Du kan låta bli att oroa dig. Kör tappning i jäshinken så det skummar ordentligt och ett par minuter med pumpen på det. Sen en pigg jäst från ordentlig förkultur så är det lugnt. Ska du göra starkare öl och får problem kan du köra syrgas.
Har tänkt att brygga en ris i veckan på ca 9% då antar jag att det vore bäst att köra med syrgas för att komma upp i rätt PPM. Kanske överanalysar förmycket
Användarens profilbild
Bee
Munk
Munk

Inlägg av Bee »

Jag tycker du överanalyserar. Syrgas är inget måste. Har själv bryggt öl runt 10%abv, utan syrgas med gott resultat. En av dom som jag lämnade in på SM fick 38 poäng, så det var absolut inget fel på den.
Man har bryggt starka öl länge, men ren syrgas har inte funnits lika länge. Hur gjorde man innan det?... ;-)
Användarens profilbild
Weinkeller
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av Weinkeller »

Ett alternativ är att syresätta två gånger, den andra gången inom 12h tex genom att hälla mellan två jäshinkar. Jäst i överkant är ett annat alternativ och torrjäst upplever jag fungrar bra utan någon speciell syresättning även om jag inte tänker predika det.

Skickat från min SM-J500FN via Tapatalk
Skriv svar