Använda jäst avsedd för 20 liter till 25 liter
Moderatorer: martinb, Webbgrupp
Använda jäst avsedd för 20 liter till 25 liter
Hej.
Är ganska ny inom bryggning och har en fråga när det gäller jäst.
Prövade att använda "Imperal Organic Yeast" som är en färdig förkultur. Denna är avsedd för 20 liter. Min tanke var att dela upp denna i 2 x 10 liter.
Dock fick jag lite mer vört än jag tänkt mig, ca 25-26liter uppdelat i 2 jäshinkar.
Nu ca 12h senare har det bildats ett litet skum i ena jäshinken, men inget i det andra.
Min fråga är därför: Hur kritiskt är det att det blir exakt avsedd mängd vört jästen föreskriver?
Är ganska ny inom bryggning och har en fråga när det gäller jäst.
Prövade att använda "Imperal Organic Yeast" som är en färdig förkultur. Denna är avsedd för 20 liter. Min tanke var att dela upp denna i 2 x 10 liter.
Dock fick jag lite mer vört än jag tänkt mig, ca 25-26liter uppdelat i 2 jäshinkar.
Nu ca 12h senare har det bildats ett litet skum i ena jäshinken, men inget i det andra.
Min fråga är därför: Hur kritiskt är det att det blir exakt avsedd mängd vört jästen föreskriver?
Re: Använda jäst avsedd för 20 liter till 25 liter
Nej inte ifall du bara går från 20 till 25L. Ibland kan det ta längre tid för jäsningen att komma igång. Det som kan ha hänt är att du fördelat hästen ojämnt mellan hinkarna.
Det du skulle kunna göra ifall den ena inte vill starta är att föra över lite från den aktiva till den passiva, men var noggrann med renligheten bara.
Det du skulle kunna göra ifall den ena inte vill starta är att föra över lite från den aktiva till den passiva, men var noggrann med renligheten bara.
Hej. Tack för ditt svar.
Hur lång tid är "längre tid"?
Nu 24h efter koket har det börjat jäsa lite i hinken. Tittar jag i så är det några små områden med jässkum.
Bör jag vänta ytterligare, eller bör jag hälla i lite av jästskummet i andra hinken? Isåfall. Hur mycket?
Nu 24h efter koket har det börjat jäsa lite i hinken. Tittar jag i så är det några små områden med jässkum.
Bör jag vänta ytterligare, eller bör jag hälla i lite av jästskummet i andra hinken? Isåfall. Hur mycket?
Inte jättekritiskt, men det spelar roll. Du använder 80% av jästmängden, förutsatt att jästen var färsk. (annars förkultur)AndersS skrev:Min fråga är därför: Hur kritiskt är det att det blir exakt avsedd mängd vört jästen föreskriver?
Det kommer bli öl, men kanske inte lika bra som om om du hade rätt mängd jäst.
Prova ölen från de olika hinkarna sida vid sida sen.
Jag antar nästan att det vid det här laget är jäsningen igång i den andra hinken också. Jag skulle nog vidtagit åtgärd redan innan 24h, men bättre sent än aldrig.AndersS skrev:Hej. Tack för ditt svar.
Det finns en risk att oönskade mikroorganismer har hunnit etablera sig i det andra jäskärlet. Det du också kan göra är att kvalitetskontrollera (provsmaka) innan du blandar dem för uptappning (om du inte tappar upp dem var för sig, vilket ju kan vara lärorikt eftersom du då kanske kan märka skillnad mellan öl från de olika jäskärlen).
Njae.Inte jättekritiskt, men det spelar roll. Du använder 80% av jästmängden, förutsatt att jästen var färsk. (annars förkultur)
Det kommer bli öl, men kanske inte lika bra som om om du hade rätt mängd jäst.
Prova ölen från de olika hinkarna sida vid sida sen.
För det första så var väl problemet att han hade förkultur för 20L, men hade 25L - att kompensera då genom att minska jästmängden verkar kontraproduktivt.
För det andra så kräver sånt att man har koll på mängden jästceller som man faktiskt pitchar. Tänk på att hembryggare väl sällan plockar fram mikroskop och räknar jästen utan man förlitar sig på att antalet blir rätt utifrån metoderna man använder för förkultivering osv. Helt enkelt tvivlar jag på att processen som används är tillräcklig nogrann för att motivera sådan nogrannhet med pitchmängden att man måste kompensera för 20% skillnad i vörtmängd.
Då vi arbetar i blindo i många steg (och dessutom olika) så är det nog bättre att bara köra på så gott man kan. Blir det bra öl så är allt gott, blir det något problem så får man gissa sig fram till vad man skall ändra och försöka igen.
Håller helt med om detta. Dessutom är exakt jästmängd inte så viktigt, utan bara man är ungefär rätt så blir det bra. Tvivlar på att någon öht kan känna skillnad på 20 % skillnad i jästmängd.skyking skrev:
För det andra så kräver sånt att man har koll på mängden jästceller som man faktiskt pitchar. Tänk på att hembryggare väl sällan plockar fram mikroskop och räknar jästen utan man förlitar sig på att antalet blir rätt utifrån metoderna man använder för förkultivering osv. Helt enkelt tvivlar jag på att processen som används är tillräcklig nogrann för att motivera sådan nogrannhet med pitchmängden att man måste kompensera för 20% skillnad i vörtmängd.
Det viktigaste är att ha jäst i gott skick och av det skälet är förkultur nästan alltid att föredra för flytande jäst.
@skyking och @ekstedt, jag inser att jag inte uttryckte mig tillräckligt tydligt. Jäst till 20l i 25l = 80%. Han har alltså 80% av den jästmängd han behöver för 25l. Jag sa inte att han skulle minska jästmängden.
(Svårt att minska jästmängden när han redan tillsatt jästen!)
Jag misstog dock inte detta, jag tyckte inte det var otydligt heller. Jag ville kommentera detta med jästmängd och precision där jag tycker det överdrivs ganska ordentligt.Bee skrev:@skyking och @ekstedt, jag inser att jag inte uttryckte mig tillräckligt tydligt. Jäst till 20l i 25l = 80%. Han har alltså 80% av den jästmängd han behöver för 25l. Jag sa inte att han skulle minska jästmängden.
*tumme upp* på det. Bättre att tillsätta lite för mycket om man är nojjig.