Byta ut Carafa mot Black Patent?

Vill du ha tips och feedback på ditt recept? Har du en intressant idé du vill diskutera? Här är forumdelen för dig!

Moderatorer: martinb, alekks, Webbgrupp

Användarens profilbild
J Andersson
Torrhumlare
Torrhumlare
Inlägg: 59
Blev medlem: söndag 2014-08-03 01:20
Ort: Uppsala

Byta ut Carafa mot Black Patent?

Inlägg av J Andersson »

Jag råkade klanta till det rejält när jag beställde grejer till dubbelbocken jag planerar att brygga på lördag och tog för givet att jag hade Carafa I hemma. Det hade jag inte och sitter därför med ett dilemma kring hur receptet ska justeras.

Den enda rostade malt jag har hemma är Black Patent, skulle det kunna funka som substitut eller kommer det ge allt för mycket rostade toner? Det rör sig om ca 1% av maltnotan.
Användarens profilbild
Judgecc
Maltrostare
Maltrostare
Inlägg: 1515
Blev medlem: torsdag 2014-06-26 11:56
Ort: Alingsås

Re: Byta ut Carafa mot Black Patent?

Inlägg av Judgecc »

Alltså enbart för färg. Går bra.
Har du tid så kallmäska det.


Skickat från min SM-G920F via Tapatalk
Användarens profilbild
Weinkeller
Maltrostare
Maltrostare
Inlägg: 1359
Blev medlem: lördag 2012-04-14 11:12
Ort: Linköping

Re: Byta ut Carafa mot Black Patent?

Inlägg av Weinkeller »

Eller skippa den helt, om det bara är för färg så kan det kvitta.

Skickat från min SM-J500FN via Tapatalk
Användarens profilbild
J Andersson
Torrhumlare
Torrhumlare
Inlägg: 59
Blev medlem: söndag 2014-08-03 01:20
Ort: Uppsala

Re: Byta ut Carafa mot Black Patent?

Inlägg av J Andersson »

Var väl tänkt att få en lätt chokladton från Carafan också och inte bara färg. Men jag testar att ersätta rakt av då och ser hur det blir.
Användarens profilbild
Judgecc
Maltrostare
Maltrostare
Inlägg: 1515
Blev medlem: torsdag 2014-06-26 11:56
Ort: Alingsås

Re: Byta ut Carafa mot Black Patent?

Inlägg av Judgecc »

Choklad malt är inte min starka sida. Men 1% har jag svårt att se en lätt choklad ton ifrån.

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk
ekstedt
Munk
Munk
Inlägg: 2946
Blev medlem: onsdag 2009-08-12 09:58
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Byta ut Carafa mot Black Patent?

Inlägg av ekstedt »

Jag brukar köra med 1,5 % carafa I. Det bidrar definitivt med mer än bara färg.

Som sagt, ska du köra black patent i stället är kallmäskning ett bra råd, annars är risken stor att det blir lite brända, skarpa rostade toner.
Användarens profilbild
Kenneth
Jästodlare
Jästodlare
Inlägg: 923
Blev medlem: tisdag 2007-01-02 10:28
Ort: Stenhamra

Re: Byta ut Carafa mot Black Patent?

Inlägg av Kenneth »

Ett annat alternativ är att göra lite egen lättrostad malt.
Ta en basmalt (pale ale eller pilsnermalt) Kör i ugn på 175-200ºC tills dess att malten ser ut som chokladmalt.
Beroende på mängden så tar det olika lång tid.
Rör gärna om lite då och då och ta ett smakprov.
Härliga tider, strålande tider :)
Användarens profilbild
Judgecc
Maltrostare
Maltrostare
Inlägg: 1515
Blev medlem: torsdag 2014-06-26 11:56
Ort: Alingsås

Re: Byta ut Carafa mot Black Patent?

Inlägg av Judgecc »

ekstedt skrev:Jag brukar köra med 1,5 % carafa I. Det bidrar definitivt med mer än bara färg.

Som sagt, ska du köra black patent i stället är kallmäskning ett bra råd, annars är risken stor att det blir lite brända, skarpa rostade toner.
Då lärde jag också mig något nytt.

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk
ekstedt
Munk
Munk
Inlägg: 2946
Blev medlem: onsdag 2009-08-12 09:58
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Byta ut Carafa mot Black Patent?

Inlägg av ekstedt »

Jag får kanske ta tillbaka "definitivt" och ersätta med "troligen", då det är lätt att inbilla sig att man känner något när man vet att det finns där.

Men jag tycker mig alltså känna en lätt, mjuk rostad ton med 100 g carafa I till 7 kg övrig malt i dubbelbockar. En gång hade jag 0,5 % vanlig chokladmalt i ett kornvin och det kändes inte alls. Så jag skulle gissa att gränsen går där någonstans vid 1 %.

PS Frågan är om % är det vettiga måttet, SG-punkter vore nog bättre. Jaja.
Användarens profilbild
J Andersson
Torrhumlare
Torrhumlare
Inlägg: 59
Blev medlem: söndag 2014-08-03 01:20
Ort: Uppsala

Re: Byta ut Carafa mot Black Patent?

Inlägg av J Andersson »

ekstedt skrev:Jag får kanske ta tillbaka "definitivt" och ersätta med "troligen", då det är lätt att inbilla sig att man känner något när man vet att det finns där.

Men jag tycker mig alltså känna en lätt, mjuk rostad ton med 100 g carafa I till 7 kg övrig malt i dubbelbockar. En gång hade jag 0,5 % vanlig chokladmalt i ett kornvin och det kändes inte alls. Så jag skulle gissa att gränsen går där någonstans vid 1 %.

PS Frågan är om % är det vettiga måttet, SG-punkter vore nog bättre. Jaja.
Jag har faktiskt utgått från dina dubbelbockar när jag formulerade receptet. Jag brukar brygga en porter varje år med ca 6% Carafa I som blir rejält chokladig, så att lite drygt 1% inte skulle ge något smakbidrag alls har jag också svårt att köpa.

Men det blir väl till att sätta en kallmäsk ikväll då. Alltid kul att testa nåt nytt i bryggprocessen.
Skriv svar