Självsugande pump

Saker som är bra, var man köper eller hur man bygger

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

Användarens profilbild
Rocksolid
RIMS-byggare
RIMS-byggare
Kontakt:

Självsugande pump

Inlägg av Rocksolid »

Tänkte eventuellt köpa en sån här http://www.matrevolution.se/product/ele ... -med-enfas

Behöver en pump att flytta öl mellan 100 liters jäshinkar mest när man ska prima. Det finns en del varianter på motorstyrka och varvtal etc, någon som har provat dessa eller har åsikter?
Tänkte först på en chugger, men den är inte självsugande så det fungerar inte för mig tyvärr.
niklas_n
Jästodlare
Jästodlare

Re: Självsugande pump

Inlägg av niklas_n »

Jag kör med en liknande pump från Novax. Den är inte självsugande, trots att det heter det. Den måste ha lite vätska i sig för att suga, när den väl får det så suger den rejält. Se till att använd en armerad slang, silikonslang suger den platt väldigt lätt.
Snow
RIMS-byggare
RIMS-byggare

Inlägg av Snow »

Oki, raderar..
Senast redigerad av Snow den måndag 2016-08-01 10:04, redigerad totalt 2 gånger.
Användarens profilbild
Morgan
RIMS-byggare
RIMS-byggare
Kontakt:

Inlägg av Morgan »

Snow skrev:
Vitt vin funkar bäst?

Förlåt kunde inte låta bli :oops:
där sänktes ribban rejält...
Medlem i Ekens Bryggerisällskap och bryggkursledare i SHBF
Läs gärna min blogg: bruggarn.blogspot.se
Användarens profilbild
Rocksolid
RIMS-byggare
RIMS-byggare
Kontakt:

Inlägg av Rocksolid »

Jag tål en hel del Snow, behöver inte vara PK med mig ;) Slängde ut den här tråden för att höra andras åsikter och erfarenheter. Good and bad.

Niklas, måste man fylla hela systemet med vätska? För isåfall är den inte bättre än en chugger i det anseendet?
Meningen är att slippa flytta runt och speciellt behöver lyfta hinkarna för att man genom självfall byta kärl.
Vet inte hur man löser det problemet annars.
niklas_n
Jästodlare
Jästodlare

Inlägg av niklas_n »

Jag testade lite idag. Det räcker att lossa en slang och hälla ner lite vätska i pumpen. Då kan den suga trots att det är luft i slangarna. Är slangarna helt tomma och pumpen likaså så funkar det inte.
Användarens profilbild
Rocksolid
RIMS-byggare
RIMS-byggare
Kontakt:

Inlägg av Rocksolid »

niklas_n skrev:Jag testade lite idag. Det räcker att lossa en slang och hälla ner lite vätska i pumpen. Då kan den suga trots att det är luft i slangarna. Är slangarna helt tomma och pumpen likaså så funkar det inte.
Snyggt! I can live with that.
Användarens profilbild
Rocksolid
RIMS-byggare
RIMS-byggare
Kontakt:

Inlägg av Rocksolid »

Tyckte jag läste någonstans att man inte ska använda Bronzpump till öl utan rostfritt. Någon som vet?
Användarens profilbild
Rocksolid
RIMS-byggare
RIMS-byggare
Kontakt:

Inlägg av Rocksolid »

niklas_n skrev:Jag kör med en liknande pump från Novax. Den är inte självsugande, trots att det heter det. Den måste ha lite vätska i sig för att suga, när den väl får det så suger den rejält. Se till att använd en armerad slang, silikonslang suger den platt väldigt lätt.
Surrade lite med en av killarna på Matrevolution, han påstår att man ska ha den pumpen för 5000 för den arbetar på 900 varv och inte 1400, då högre varvtal skummar öl.

Har du haft problem med att det skummar ölet för mycket niklas_n?
niklas_n
Jästodlare
Jästodlare

Inlägg av niklas_n »

Jag har inte pumpat färdigjäst öl med den, bara varm vört. Att det skummar låter lite konstigt, sålänge det inte blir kavitation (tryckfallet i pumpen blir för stort och vätskan kokar) så blir det inget plaskande. Dock är det ett redigt högfrekvent oväsen på pumparna så skall man hålla på en längre stund är det ett måste med öronproppar.

Bara en liten fundering; det går inte att sätta en liten solarpump på tappkranen från jäskärlet? Dessa pumpar är nog lite överdimensionerade för ditt projekt, även om det funkar såklart.
Användarens profilbild
Rocksolid
RIMS-byggare
RIMS-byggare
Kontakt:

Inlägg av Rocksolid »

Jag har inga kranar på mina kärl. Det är 100 liters tunnor avsedda för vatten (skyddsrumsutrustning). Dom blir rätt tunga med 60-90l öl i sig. I nuläget måste jag baxa upp dom på en bänk för att med självfall kunna tappa över i ett nytt kärl för priming eller när jag ska fylla keykegs. Båda sker med hävert. Lyftmomentet måste jag hitta en lösning på. Tanken var att med en pump bara pumpa över ölet till nästa kärl eller direkt in i keykegs.

Exakt vilken variant på pump har du? Men viktigast av allt, vilket varvtal jobbar din pump på?
niklas_n
Jästodlare
Jästodlare

Inlägg av niklas_n »

Jag har https://www.polsinelli.it/elettropompa- ... -P1041.htm
Den jobbar med 2850 rpm. Jag hade gärna haft den som har lägre varvtal.

Jag antar att tunnorna är av plast? Det går inte att montera en vanlig tappkran på den?
Användarens profilbild
Rocksolid
RIMS-byggare
RIMS-byggare
Kontakt:

Inlägg av Rocksolid »

Aha, hmm 2850 blir nog säkert för högt. Tänkte skaffa en av dom klenare som har 1400, men är rädd att den också ska skumma.

Jodå, kan borra upp och montera kranar. Hade tänkt helt enkelt att sänka en slang nära botten som man suger ur med.
Fast vid närmare eftertanke, en mindre pump kopplat till en kran i botten borde faktiskt fungera också, den blir ju självprimande då... hmmm
niklas_n
Jästodlare
Jästodlare

Inlägg av niklas_n »

Rocksolid skrev: Fast vid närmare eftertanke, en mindre pump kopplat till en kran i botten borde faktiskt fungera också, den blir ju självprimande då... hmmm
Lite dit jag vill komma, jag tror att det räcker gott med en liten solarpump eller liknande, den som är på 24V orkar trycka rätt bra.
Skriv svar