Beräkning av utbyte vid mäskning med vete
Moderatorer: martinb, Webbgrupp
-
MikaelCarlsson
- Torrhumlare

Beräkning av utbyte vid mäskning med vete
Jag har skrivit ett program för beräkning av beska, färg och densitet (och lite annat). När jag brygger med vete så blir det för låg OG. Idag fick jag 60% utbyte med 60% vetemalt och resten pilsner. Jag ligger på cirka 75% med ren kornmaltsnota. På flera ställen talas det om att man skall mala just vetemalten extra fint. Skall det vara mjöl? Det lutar åt att jag missuppfattat något med beräkningen av "gravity points".
Jag räknar med 1.039 points per pound och gallon för vete och 1.036 för kornmalt. Jag kompenserar för mäskningsutbytet, använder 80% i denna bryggningen. Skall man ha med ytterligare något "utbyte" per maltsort? Eller är det något med bryggprocessen?
/ Mikael
Jag räknar med 1.039 points per pound och gallon för vete och 1.036 för kornmalt. Jag kompenserar för mäskningsutbytet, använder 80% i denna bryggningen. Skall man ha med ytterligare något "utbyte" per maltsort? Eller är det något med bryggprocessen?
/ Mikael
Re: Beräkning av utbyte vid mäskning med vete
Man kan få problem med lakningen när man använder mycket vete, det kanske är boven i dramat?
Olika extraktbidrag för olika maltsorter har du ju redan korrigerat för.
Olika extraktbidrag för olika maltsorter har du ju redan korrigerat för.
-
MikaelCarlsson
- Torrhumlare

Det gick att laka utan större problem. Jag använder Grainfather med det korta överflödesröret (eller vad heter det?) Lakningen tog max 10 minuter. Vilka problem tänker du på?
Hade endast en rast på 63 grader under 60 minuter. Är det ok?
Justerar ni ner spalten på kvarnen för vete?
Hade endast en rast på 63 grader under 60 minuter. Är det ok?
Justerar ni ner spalten på kvarnen för vete?
Vete gör mäsken grötigare och försvårar lakning, men det kan motverkas av proteinrast eller risskal.
Grainfather kör ju RIMS så då är det inte samma problem som vid flödeslakning. Jag antar att du inte hade något flöde genom överflödesröret. (stopp i bädden)
Temperaturen och tiden borde vara ok.
Jag gör ingen skillnad mellan korn och vete.
Grainfather kör ju RIMS så då är det inte samma problem som vid flödeslakning. Jag antar att du inte hade något flöde genom överflödesröret. (stopp i bädden)
Temperaturen och tiden borde vara ok.
Jag gör ingen skillnad mellan korn och vete.
10 min är för kort tid på GF. Har själv en. Har du tryckt ner silplåten ner till maltbädden vid lakning annars bildas kanaler. Det underlätta för mig. Innan jag kom på detta hade jag utbyte 60% efter och nu fortsättningsvis ca 85%.
Skickat från min SM-G903F via Tapatalk
Skickat från min SM-G903F via Tapatalk
-
MikaelCarlsson
- Torrhumlare

Du har helt rätt. Jag har missat att trycka ner plåten! Kollade instruktionsvideon igen och där framgår att man skall trycka ner plåten innan lakning.
När man tror man har full koll ....
Tack!
När man tror man har full koll ....
Tack!
Nej, flöde av vört genom röret i mitten beror inte på stopp i maltbädden.Bee skrev:Grainfather kör ju RIMS så då är det inte samma problem som vid flödeslakning. Jag antar att du inte hade något flöde genom överflödesröret. (stopp i bädden).
Design och konstruktion av bryggverket innebär att när vörten flödar på detta sätt, så bibehålls en jämnare temperatur än om man stryper flödet så att vört flödar ned endast genom maltbädden.
Även med ett bra flöde av vört genom maltbädden, så rinner vört ned genom röret.
Särskilt om man har tagit bort spiralfjädern ock stålkulan vid ventilen (såsom konstruktionen var i ursprungsmodellen).
Ok, tack för informationen.Rotsac skrev:
Design och konstruktion av bryggverket innebär att när vörten flödar på detta sätt, så bibehålls en jämnare temperatur än om man stryper flödet så att vört flödar ned endast genom maltbädden.
Även med ett bra flöde av vört genom maltbädden, så rinner vört ned genom röret.
Särskilt om man har tagit bort spiralfjädern ock stålkulan vid ventilen (såsom konstruktionen var i ursprungsmodellen).
Har ingen GF själv bara sett videos och de kallar den för overflow pipe, vilket inte direkt för tankarna till den funktionen. men det låter väl genomtänkt med temperaturen.
Själv hade jag problem i mitt bryggverk med att om bädden blev för tät så blev det för lite vätska under och elementet gick torrt, när det var oövervakat. (hände två gånger, inte kul)
En "overflow pipe" hade motverkat det, men det blev nytt bryggverk innan jag satte den planen i verket.