Uppodlad saison dupont

Malt, humle, jäst, vatten, körsbär, tallkottar etc. - hur de kan blandas, processer, vad du har på G och vad du gjort

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Användarens profilbild
Mange81
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Uppodlad saison dupont

Inlägg av Mange81 »

Jag har odlat upp bottensats från en saison dupont dry hop. Saisonen jag bryggde pitchade jag med denna. Jäsningen tog fart och jäste vigoröst i 1 vecka. Nu efter 3 veckor bubblar det fortfarande med ca 2 bubblor i minuten.
Jäsningen började på 20 grader och har gradvis ökats till 25. Vad jag förstått om denna jäst är att den gärna jäser betydligt varmare. Kan jag förvänta mig att den jäser ut och blir torr. Eller den bör jäsa varmare.?

Skickat från min SM-G903F via Tapatalk
oscni
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Re: Uppodlad saison dupont

Inlägg av oscni »

När jag jäser med wlp565 som säges vara duponts jäststam, så brukar jag starta runt 26-27 och stega upp till 31-32. Den jäststammen har en tendens att sluta jäsa runt 1.030 om man inte ger den tillräckligt med värme. Har dock själv jäst ut en torr saison vid 25 grader med wlp565. Men man får en betydligt neutralare smakprofil om man jäser den svalare, man missar pepprigheten.
KonnichwaToYous
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av KonnichwaToYous »

Fick ett tips om att den var tryckkänslig och jäste utan vattenlås. Jäste ut fint (1.050 till 1.008) på två veckor vid ~23°C.

Oavsett hur du gör tror jag den jäser ut ordentligt bara du ger den tid.
Användarens profilbild
Mange81
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av Mange81 »

Tack för svaren. Jag låter den jäsa ut. Den får den tid den behöver. Till nästa gång kommer det finnas en stc-1000 styrd jäskammare.

Skickat från min SM-G903F via Tapatalk
Skriv svar