[Vad har hänt med jästen?]
Moderatorer: martinb, Webbgrupp
Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
-
Illuminatus
- Vattenbehandlare

[Vad har hänt med jästen?]
Ställde för en stund sedan in förkulturen på krasch i kylskåp och så här såg den ut efter några sekunder efter att jag tsgit bort den från magnetomröraren.
Vad är det som hänt och varför har den klumpat ihop sig så? Min förra förkultur var jämnt grynig och klarnade inte förrän 1 dygn i kylskåp. Denna klarnade på några sekunder och sjönk till botten.
Vad är det som hänt och varför har den klumpat ihop sig så? Min förra förkultur var jämnt grynig och klarnade inte förrän 1 dygn i kylskåp. Denna klarnade på några sekunder och sjönk till botten.
-
Illuminatus
- Vattenbehandlare

Re: [Vad har hänt med jästen?]
Jag kollade temperaturen där förkulturen stått och den var så låg som 17°C. Kan detta ha påverkat resultatet ovan?
Jästen är WLP007, Dry English Ale
Edit: Det är precis som att den har koagulerat eller liknande, kanske då pga kylan?
Jästen är WLP007, Dry English Ale
Edit: Det är precis som att den har koagulerat eller liknande, kanske då pga kylan?
Engelsk jäst ser så ut
-
Illuminatus
- Vattenbehandlare

Ah okej, så då har inget allvarligt inträffat eller så då? Tänker bakterie eller efterföljden av för låg tillväxttemperatur.Judgecc skrev:Engelsk jäst ser så ut
Nope. Googla du wlp 002 så får du se.
007 är ingenting i jämförelse.
007 är ingenting i jämförelse.
-
Illuminatus
- Vattenbehandlare

Där ser man & då antar jag att det är det här som kallas flockulering, att jästen har hög flockulering.
Tack för hjälpen
Tack för hjälpen
Precis.
Varsågod
Varsågod
-
Jonas Johnsson
- RIMS-byggare

hehe WLP007 och 002 ser ju ut som keso när man kör det i magnetomrörare 
Eller som en lavalampa.Jonas Johnsson skrev:hehe WLP007 och 002 ser ju ut som keso när man kör det i magnetomrörare
-
Illuminatus
- Vattenbehandlare

Märkte att krausen inte blev i närheten så hög som med WLP001. Vad är det som påverkar hög samt låg krausen? Enbart jäst eller jäst i kombination med ölet?