Ny kvarn MM-3 eller MM-2 pro

Saker som är bra, var man köper eller hur man bygger

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

LasseKongo
Torrhumlare
Torrhumlare

Ny kvarn MM-3 eller MM-2 pro

Inlägg av LasseKongo »

Min Kina kvarn börjar bli sliten, och jag har börjat titta på en ersättare. Krossar för närvarande ganska små volymer, 5-6kg / gång så i princip har ju alla kvarnar tillräcklig kapacitet, men jag vill ha något lite mer kvalitativt denna gång, och man kan ju gå över till större batcher senare.
Har tittat på två alternativ från Monster brewing hardware, http://www.monsterbrewinghardware.com/s ... -3p100.htm & http://www.monsterbrewinghardware.com/s ... 3-3p86.htm men kan inte riktigt bestämma mig för vad jag vill ha.

Vad jag kan se finns det pros/cons med båda (så klart):

MM-2 pro:
+ Enklare att justera, funkar med hopper installerad
+ Bättre låsmekanism för rullarna
+ Större diameter på rullar
- Bara 2 rullar (spelar roll ?)
- Lite dyrare

MM-3:
+ 3 rullar (spelar roll ?)
+ Lite billigare
+ Bättre kross med 3 rullar enligt vissa (?)
- Sämre låsmekanism
- Går inte att justera utan att montera bort hopper
- Går inte att montera bort hopper utan att lossa låsskruvarna.

Lutar lite åt MM-2 pro just nu då den är enklare att ställa in + att den har större rullar. Sedan är ju frågan hur tungdrivna dom är, planen är att driva med en kraftig sladdlös Makita skruvdragare som ger 80nm, annars få man släpa fram den sladdade borrhammaren vilket jag gärna slipper.

Någon som har erfarenheter av dessa ?, MM3:an hittar jag en del om, men det verkar vara färre som kör MM-2 pro.
Brygger med Braumeister 20l
Användarens profilbild
fredrik.stahl
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare

Re: Ny kvarn MM-3 eller MM-2 pro

Inlägg av fredrik.stahl »

Min MM3 går inte att driva med skruvdragare, måste plocka fram en stor borrhammare och även den ger upp ibland. Tre rullar och stor diameter kräver stort vridmoment.
LasseKongo
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av LasseKongo »

fredrik.stahl skrev:Min MM3 går inte att driva med skruvdragare, måste plocka fram en stor borrhammare och även den ger upp ibland. Tre rullar och stor diameter kräver stort vridmoment.
Är det så illa alltså ? Har sett en del som verkar köra sladdlöst, bl.a en av mina favorit Youtubare i denna sekvensen: https://youtu.be/MoNmWwlnIEI?t=318. Det ser ut som en MM-3 han använder, men kan ju vara en annan 3-rullars, ser ju inte direkt ut som någon jättestor dragare han använder heller. Min Makita har fördelen att den gör 0-300 rpm på lägsta växeln, vilket kör att man kan gasa på ganska ordentligt utan att det snurrar för fort.
Användarens profilbild
Talnoy
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av Talnoy »

Bild

Jag kör MM3 med en enkel skruvdragare utan problem. Den har fått tugga i sig pilsnermalt, Maris Otter, vete och choklad. Det knastrar och hugger lite när chokladkornen går ner mellan valsarna men inga problem. Kan olika krossgap spela roll här?
Användarens profilbild
fredrik.stahl
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare

Ja kanske men jag märker ingen större skillnad med olika gap. Tror jag kör med 1,1 mm nu. Det som kan bli problem är i början när maskinen inte orkar dra runt. Lite lirkande brukar fixa det, men bäst är att köra igång innan man häller i malten. Det kräver dock en viss akrobatik om man inte har tre armar...
LasseKongo
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av LasseKongo »

Jag kör MM3 med en enkel skruvdragare utan problem. Den har fått tugga i sig pilsnermalt, Maris Otter, vete och choklad. Det knastrar och hugger lite när chokladkornen går ner mellan valsarna men inga problem. Kan olika krossgap spela roll här?
Verkar ju lovande, min dragare är nog betydlig kraftigare, så det borde kunna funka.
När det gäller MM-3:an, hur upplever du att den håller sin inställning ? En av nackdelarna med MM-3 som jag ser det är ju att man måste plocka bort hoppern för att kontrollera/justera gapet, men om den håller sin inställning är det ju inget stort problem.
Användarens profilbild
Talnoy
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av Talnoy »

Jag köpte den begagnat för ett par batcher sedan. Då det är så omständigt att ställa gapet, har inte försökt göra det. Den inställning krossen hade vid leverans är bra med ganska lite mjöl. Den fortsätter krossa bra så jag tänker If it aint broke, don't fix it.
bryggapa
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare

Inlägg av bryggapa »

Varför måste du plocka bort tratten?
Det är ju den nedersta rullen som är justerbar och det är bara underifrån som du kommer in med bladmåttet. Visst är det lite svårt att komma åt, men det går.
STC-1000+, förbättrad firmware till STC-1000 för jäsning
https://github.com/matsstaff/stc1000p
Användarens profilbild
kangarooster
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av kangarooster »

Lite OT men jag appropå bladmått så kan jag bara hittat upp till 1 mm vilket jag antar är för litet?
Användarens profilbild
Bee
Munk
Munk

Inlägg av Bee »

Man kan lägga två på varandra...
;-)
Användarens profilbild
kangarooster
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av kangarooster »

Ja självklart :)
LasseKongo
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av LasseKongo »

bryggapa skrev:Varför måste du plocka bort tratten?
Det är ju den nedersta rullen som är justerbar och det är bara underifrån som du kommer in med bladmåttet. Visst är det lite svårt att komma åt, men det går.
Om man tittar på Monster mills video hur du justerar https://www.youtube.com/watch?v=OauHVc9Idr8 så har jag svårt att se att man kan få in ett bladmått underifrån,
runt 2:03 i videon säger dom att det inte går att justera med hoppern installerad.
bryggapa
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare

Inlägg av bryggapa »

Aha. Jag fattar, om man använder monster mills 'officiella' tratt :) Jag antar att sidorna sitter ihop med själva tratten på den och därför måste hela rasket bort. Isf är det ju riktigt epa.
STC-1000+, förbättrad firmware till STC-1000 för jäsning
https://github.com/matsstaff/stc1000p
LasseKongo
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av LasseKongo »

bryggapa skrev:Aha. Jag fattar, om man använder monster mills 'officiella' tratt :) Jag antar att sidorna sitter ihop med själva tratten på den och därför måste hela rasket bort. Isf är det ju riktigt epa.
Ja, i den prisklassen är det väl inte så imponerande. Pro modellerna har ju en bättre juster mekanism så man iallafall inte behöver lossa skuvarna som håller valsarna för att få bort hoppern för att kunna justera valsarna. Hål i huvet konstruktion om man frågar mig. Men om kvarnen håller sin inställning kanske det inte är något stort problem egentligen.
Användarens profilbild
fredrik.stahl
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare

Det är väl inget problem. Mät upp de avstånd du vill ha och märk upp rattarnas lägen med spritpenna innan du monterar matartratten. Klart!
Skriv svar