Mini HERMS
Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp
Mini HERMS
Hej!
Jag brygger BIAB och har precis skaffat en ny kastrull i rostfritt (36L).
Då funderar jag på om jag skall använda min gamla aluminiumkastrull (24L) till att bygga en variant av mini-HERMS.
Jag tänkte att jag installerar en kopparspiral och ett värmeelement i den som jag då kan recirkulera vörten igenom när jag mäskar för att få en jämn temperatur.
Idag har jag även ingen vörtkylare, så jag tänkte att man under kok kunde tömma ur det varma vattnet och ersätta med kallt, och även stoppa i frusna petflaskor. Sen när jag har kokat klart tänkte jag recirkulera vörten igen och på så sätt kyla vörten.
Tankar runt det? Vad är fördel/nackdel? Och vad behöver jag tänka på?
En sak som jag själv funderar över är om humlen kommer stoppa igen röret/pumpen?
// Jonas
Jag brygger BIAB och har precis skaffat en ny kastrull i rostfritt (36L).
Då funderar jag på om jag skall använda min gamla aluminiumkastrull (24L) till att bygga en variant av mini-HERMS.
Jag tänkte att jag installerar en kopparspiral och ett värmeelement i den som jag då kan recirkulera vörten igenom när jag mäskar för att få en jämn temperatur.
Idag har jag även ingen vörtkylare, så jag tänkte att man under kok kunde tömma ur det varma vattnet och ersätta med kallt, och även stoppa i frusna petflaskor. Sen när jag har kokat klart tänkte jag recirkulera vörten igen och på så sätt kyla vörten.
Tankar runt det? Vad är fördel/nackdel? Och vad behöver jag tänka på?
En sak som jag själv funderar över är om humlen kommer stoppa igen röret/pumpen?
// Jonas
Re: Mini HERMS
Det funkar säkert.
Spontant tänker jag att det kanske blir lite jobbigt med kylningen. Kollade ett gammalt Excel ark jag har som räknar på kylning genom utspädning. Du behöver minst 70l 10°c vatten eller 15.5kg -18°C is för att sänka temperaturen från 100°c till 18°C.
Blir lite mycket vatten/is att ha i grytan under kylningen, dessutom tar det mer tid ju mindre temperatur differens det är mellan vätskorna, så du får nog räkna med 100l eller 20 kg för att det inte ska ta för lång tid.
Spontant tänker jag att det kanske blir lite jobbigt med kylningen. Kollade ett gammalt Excel ark jag har som räknar på kylning genom utspädning. Du behöver minst 70l 10°c vatten eller 15.5kg -18°C is för att sänka temperaturen från 100°c till 18°C.
Blir lite mycket vatten/is att ha i grytan under kylningen, dessutom tar det mer tid ju mindre temperatur differens det är mellan vätskorna, så du får nog räkna med 100l eller 20 kg för att det inte ska ta för lång tid.
Oj, det låt inte så roligt 
Fast idag kyler jag i badkar, och det funkar men tar lång tid (30 - 45 min)
Skall kanske nämna också att jag brygger mest 11L, ibland 20L
Fast idag kyler jag i badkar, och det funkar men tar lång tid (30 - 45 min)
Skall kanske nämna också att jag brygger mest 11L, ibland 20L
Ett alternativ är att, ( om du inte redan har det) sätta kran på kastrullen och låta kallvatten långsamt komma in med slang och tappa ur vattnet i kranen allteftersom. Kanske med Valentin arm? Det ger ju ett konstant flöde av kallvatten till spiralen.
Ingen dum idé. Eller så byter man ut typ 5 liter vatten var 5 min. Och byter de frusna petflaskorna med jämna mellanrum
Insåg att jag räknat på 20l vört. Så du kan halvera allt då. Men du behöver många PET flaskor....
Eller så "installerar" du inte kopparspiralen, utan sänker bara ned den. Blir ju väldigt enkelt återanvända den för kylning sen.
Jag brygger stundtals såhär. 15L kokkärl, BIAB, solcellspump, suis vide kokare i plasthink, IC-kopparspiral för både HERMS och kylning. Är aningen bökigt, men det funkar.
Jag brygger stundtals såhär. 15L kokkärl, BIAB, solcellspump, suis vide kokare i plasthink, IC-kopparspiral för både HERMS och kylning. Är aningen bökigt, men det funkar.
Ja att jag inte har tänkt på det. Då kan man ju kyla på "vanligt" sätt med spiralen när man har kokat klart. Tack [emoji1303]