Vanlig pale ale

Vill du ha tips och feedback på ditt recept? Har du en intressant idé du vill diskutera? Här är forumdelen för dig!

Moderatorer: martinb, alekks, Webbgrupp

Användarens profilbild
Joelowe
Torrhumlare
Torrhumlare
Inlägg: 194
Blev medlem: lördag 2015-08-22 20:12
Ort: Örebro
Kontakt:

Vanlig pale ale

Inlägg av Joelowe »

Hej!
Tänkte kolla lite med er veteraner om ett vanligt pale ale recept.
Jag har bara gjort en massa Pale Als och Ipor i amerikansk stil (typ citra, amarillo, simcoe osv).
Jag skulle vilja göra en mer engelsk variant som inte är så blommig, utan påminner om en helt vanlig öl helt enkelt.
Jag har inte kylmöjligheter för att göra en lager.
Humle som jag hemma är saaz, EKG och Hallertauer Mittelfrueh. 50 g av varje.
Tipps på vad jag kan göra för något kul med dessa?

Mvh
Jonas
ekstedt
Munk
Munk
Inlägg: 2946
Blev medlem: onsdag 2009-08-12 09:58
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Vanlig pale ale

Inlägg av ekstedt »

Det är lite förvirrande vad du vill göra egentligen ("vanlig öl"?). Men om det faktiskt är en engelsk pale ale som du faktiskt menar så:

Malt: pale ale (gärna maris otter) + 0-10 % karamellmalt, OG 1040-150
Humle: engelsk, i ditt fall EKG sent i koket men med någon annan sort som bitterhumle, c:a 30-35 IBU
Engelsk jäst: bara att välja en sort (min favorit är Wyest West Yorkshire), jäs gärna ganska svalt
Användarens profilbild
Joelowe
Torrhumlare
Torrhumlare
Inlägg: 194
Blev medlem: lördag 2015-08-22 20:12
Ort: Örebro
Kontakt:

Re: Vanlig pale ale

Inlägg av Joelowe »

Sorry för otydligheten. Det jag menar med vanlig öl är när man var på krogen för ca 10 år sen och inte ville ha en stor stark så fick man nån ale istället som var lite mörkare och smakade lite mer.

Går det bra att ha EKG som bitterhumle med? Och hur mycket skall jag ha i till smakgivan till 10l batch
Användarens profilbild
Joelowe
Torrhumlare
Torrhumlare
Inlägg: 194
Blev medlem: lördag 2015-08-22 20:12
Ort: Örebro
Kontakt:

Re: Vanlig pale ale

Inlägg av Joelowe »

Jag skulle också vända på steken och fråga:
Vad kan jag brygga på dessa humlesorterna som jag har, men får inte vara lager [emoji4]
ekstedt
Munk
Munk
Inlägg: 2946
Blev medlem: onsdag 2009-08-12 09:58
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Vanlig pale ale

Inlägg av ekstedt »

Okej, det var 10 liter. Om man inte anger satsstorlek brukar jag utgå från 20 l som ändå är någon slags standard. Men med 10 l räcker det nog med EKG för såväl bittergiva som senare givor.
ekstedt
Munk
Munk
Inlägg: 2946
Blev medlem: onsdag 2009-08-12 09:58
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Vanlig pale ale

Inlägg av ekstedt »

Joelowe skrev:Jag skulle också vända på steken och fråga:
Vad kan jag brygga på dessa humlesorterna som jag har, men får inte vara lager [emoji4]
Något XX Bitter-liknande skulle jag föreslå, typ som detta: http://fabrikorekstedt.blogspot.se/2015 ... -bask.html.
Användarens profilbild
Joelowe
Torrhumlare
Torrhumlare
Inlägg: 194
Blev medlem: lördag 2015-08-22 20:12
Ort: Örebro
Kontakt:

Re: Vanlig pale ale

Inlägg av Joelowe »

Tack så mycket för bägge dina svar. Jag brukar brygga 10l men har precis fått en en 36l kittel, men vet ej om jag vågar köra 20l batch innan jag har lärt mig den nya utrustningen [emoji4]
Skriv svar