Reinheitsgebotprima, nån som vet hur man räknar?
Moderatorer: martinb, Webbgrupp
Reinheitsgebotprima, nån som vet hur man räknar?
Hallå!
Lite sugen att testa att prima med sötvört. Nån som vet hur man beräknar hur mycket vört av givet OG som behövs för att motsvara 5g socker/liter till 25 liter öl?
Är det någon som provat (Spiese, kallas det väl), blir det bra?
Lite sugen att testa att prima med sötvört. Nån som vet hur man beräknar hur mycket vört av givet OG som behövs för att motsvara 5g socker/liter till 25 liter öl?
Re: Reinheitsgebotprima, nån som vet hur man räknar?
Joakim44 skrev:Hallå!
Dessvärre så har jag inga svar, däremot en fråga:
Varför i hela friden funderar du över att testa detta?
Alltså, vad är det för fel på strösocker för att bilda kolsyra i flaskor?
Några testar att försöka få en (väldigt liten, förmodar jag) smak av det tillförda sockret, genom att använda farinsocker, melass, etc.
Men med vört (från den bryggning du nu ska flaska, gissar jag), så lär ju DET knappast inträffa.
Kör rent glukos annars, det ger ju heller inga bismaker som sackaros kan göra. Om man nu har så känslig palett så man känner den mikrominimala skillnaden 
Rocksolid Brewing
http://www.rocksolidbrewing.com
http://www.rocksolidbrewing.com
-
Christian H
- Helmaltsbryggare

I manualen till min Braumeister 10L föreslås det att spara 0,5L vört för spiese. Det kan kanske vara ett riktmärke för dig.
Mikrominimal var ett väldigt bra ord, det måste jag komma ihåg.Rocksolid skrev:Kör rent glukos annars, det ger ju heller inga bismaker som sackaros kan göra. Om man nu har så känslig palett så man känner den mikrominimala skillnaden
Tack Judgecc! (Har ju koll på den hemsidan men missade att de även hade kalkylator för detta). Intressant att flaskningstempen har sån stor inverkan. Rotsac, skulle vara lite kul att testa ett nytt sätt att prima bara. Har kolsyresatt ca 35 brygder med sockerbitar, vilket funkar utmärkt då de finns i olika storlekar.