Tips på termometer
Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp
Tips på termometer
Efter att ha haft sönder tre stycken termometrar (stektermometrar vars sensor uppenbarligen inte tål långvarig kontakt med vörten) så är jag på jakt efter en hållbar termometer som håller för detta. Har just nu enbart en labbtermometer och skulle vilja hitta en hållbar termometer med sladdsensor. Har ni tips på någon sådan?
Tips på termometer
Vad har du för budget? Kan rekommendera en Greisinger GTH 1170 och sensor GES 130 baserat på egna erfarenheter. Kalibrerbar och "lagom" snabb för att mäta i vätska, nån sekund. Trådsensorer är snabbare men det är svårt att få en vettig avläsning då tycker jag. http://alnemar.com/ny-termometer/ Tysk byggkvalité säger det mesta.
Re: Tips på termometer
Lägger hellre några hundralappar extra för att få en med kvalitet så Greisinger känns klart intressant efter att ha läst Lindhs och din test Eric. Tack för svar! 
Jag har bara bra erfarenheter av de billigaste termometrarna som finns lite över allt (antagligen med olika namn, men samma pryl).
Min första har jag haft i flera år som stektermometer och senaste året har den hängt med på ca. 12 bryggningar. De första bryggningarna kontrollmätte jag temp i mäsken med vanlig enkel labbtermoter vid in-mäskning. Men jag fick alltid samma resultat så sen gick jag enbart på stektermometern.
Använder den även vi uppkok med larmfunktionen för att slippa att det kokar över utan att stå och vakta spisen.
Den första dödade jag dock genom att tappa huset ner i diskvatten. Köpte en ny på CO av annan modell, höll inte ens första bryggningen...
Fick bli att köpa en ny av samma modell som min första. Har bara hunnit brygga en gång med den än, men det klarade den galant.
Min första har jag haft i flera år som stektermometer och senaste året har den hängt med på ca. 12 bryggningar. De första bryggningarna kontrollmätte jag temp i mäsken med vanlig enkel labbtermoter vid in-mäskning. Men jag fick alltid samma resultat så sen gick jag enbart på stektermometern.
Använder den även vi uppkok med larmfunktionen för att slippa att det kokar över utan att stå och vakta spisen.
Den första dödade jag dock genom att tappa huset ner i diskvatten. Köpte en ny på CO av annan modell, höll inte ens första bryggningen...
Fick bli att köpa en ny av samma modell som min första. Har bara hunnit brygga en gång med den än, men det klarade den galant.
- Bilagor
-
- digital-stektermometer-och.jpg (30.72 KiB) Visad 10586 gånger
Här är ett bra alternativ om man inte vill lägga en tusenlapp eller så. Lika snabb som den Eric länkar till men med ännu bättre noggrannhet. Kalibrerad vid 0 och 100 i fabriken men går även att kalibrera om. http://www.ebay.com/itm/Limited-Edition ... SwI-BWFkwl
Har typ samma som Drake tipsat om.
Kalasbra sak till vettigt pris.
Köper man inte "utgående färger" kostar den 550:- , nu 350.
Min e rosa!
Enda dåliga är att när den stängt av sig måste man fälla in mätpinnen, o fälla ut den igen.
( tror det finns dyrare spm startar när den känner av rörelse)
Anders
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Kalasbra sak till vettigt pris.
Köper man inte "utgående färger" kostar den 550:- , nu 350.
Min e rosa!
Enda dåliga är att när den stängt av sig måste man fälla in mätpinnen, o fälla ut den igen.
( tror det finns dyrare spm startar när den känner av rörelse)
Anders
Drake skrev:Här är ett bra alternativ om man inte vill lägga en tusenlapp eller så. Lika snabb som den Eric länkar till men med ännu bättre noggrannhet. Kalibrerad vid 0 och 100 i fabriken men går även att kalibrera om. http://www.ebay.com/itm/Limited-Edition ... SwI-BWFkwl
+1
Har haft min i ett halvår och testade igår mot 100C vatten likt när jag fick den, den visade samma som vid köp, 99.9c.
Den senaste modellen är som sagt rörelsestyrd så att man slipper öppna den vilket skulle underlätta lite, men framför allt så vänder den displayen beroende på hur man håller den och det hade varit trevligt eftersom jag är vänsterhänt och oftast måste läsa av den uppochner.
Men den är rätt dyr ännu så en uppgradering får nog vänta.
Gustavs eminenta guide till bra termometrar har tyvärr ett faktafel, att den inte går att kalibrera själv. Men det ska alltså gå utmärkt enligt manualen. Dessutom går den alltså att köpa betydligt billigare än vad som uppges där. Att mättiden uppgår till 3 sekunder tycker jag nog är rätt ok, frågan är om man behöver snabbare termometer?
Som jag ser det verkar den gula klassikern, Teston och Thermapen vara rätt likvärdiga rent kvalitets och funktionsmässigt. Sedan är det väl en smaksak vad man föredrar och hur mycket man vill betala.
Alla andra termometrar jag testat har antingen visat galet eller så har dom ballat ur rätt fort. Och jag har testat mååånga under mina år som dammägare, tyvärr inga kvalitetsgrejer utan billigt skit från Jula, CO, Kjelle och liknande. Hade kunnat köpa en av varje av ovan nämnda kvalitetstermometrar för dom pengarna.
Men den är rätt dyr ännu så en uppgradering får nog vänta.
Gustavs eminenta guide till bra termometrar har tyvärr ett faktafel, att den inte går att kalibrera själv. Men det ska alltså gå utmärkt enligt manualen. Dessutom går den alltså att köpa betydligt billigare än vad som uppges där. Att mättiden uppgår till 3 sekunder tycker jag nog är rätt ok, frågan är om man behöver snabbare termometer?
Som jag ser det verkar den gula klassikern, Teston och Thermapen vara rätt likvärdiga rent kvalitets och funktionsmässigt. Sedan är det väl en smaksak vad man föredrar och hur mycket man vill betala.
Alla andra termometrar jag testat har antingen visat galet eller så har dom ballat ur rätt fort. Och jag har testat mååånga under mina år som dammägare, tyvärr inga kvalitetsgrejer utan billigt skit från Jula, CO, Kjelle och liknande. Hade kunnat köpa en av varje av ovan nämnda kvalitetstermometrar för dom pengarna.
- Christian C
- Torrhumlare

En sån där Thermapen blev man ju sugen på. Hur håller den mot ångan (som verkar vara boven för många andra digitala termometrar)?
Naturen står alltid på det glömda misstagets sida!
Den är tydligen rätt vanlig blad hemmabryggare i USA så det borde inte vara något problem. Deras senaste variant är dessutom vattentät.
Jag har råkat doppa min ett par gånger i vörten men den håller ännu.
Jag har råkat doppa min ett par gånger i vörten men den håller ännu.
Var helt inne på att lägga en beställning på en Greisinger, men ändrade mig efter att ha funderat, så det blev Thermaapen istället. Priset och att den verkar hålla en bra kvalitet/noggranhet avgjorde. Tiden får utvisa om det var rätt beslut...
Jag har haft sönder en obh Nordica stektermometer och ville ha nåt riktigt bra. Blev sugen på Teston och köpte den via Conrads för dryga 1000-lappen. Kört en bryggning med den nu och är hittills supernöjd. Vill ha koll på mäsken och lämnar sensorn i under hela mäskningen. So far so good. Rekommenderas. Känns som riktiga kvalitetsgrejjer.
-
Jonas Johnsson
- RIMS-byggare

Jag har också beställt en thermapen. Köpte en monstruöst ful med "flames"-motiv på men det var nästan halva priset =)
Barrett skrev:Jag har bara bra erfarenheter av de billigaste termometrarna som finns lite över allt (antagligen med olika namn, men samma pryl).
Köpte en likadan på Hemköp som fungerade kanon fram till femte bryggningen. Nu har jag helt plötsligt en rumstemperatur på 60* C och jag tvivlar, trots vårsolen, på den mätningen.
Kommer försöka reklamera den men kan tyvärr inte rekommendera den längre!