Tjaba alla hipster härinne
Lurar på att göra en "lätt" lager, något åt Corona/Budweiss hållet. Nu vet jag att göra en ordentlig Bud, det innebär att jag tar guld en lång tid framåt i SHBF:s SM. Skoj åtsida, vet att det funkar att göra öl med polenta, koka m.m. Men hur funkar vanligt ris, kan jag få, ja genom kokning m.m. att få det att funka i en mäskning, polentan ska ju funka, kommer vanligt ris också att funka, alltså genom kokniong eller liknande.
På skärtorsdag blir jag pensionär, öl skall bryggas, åker till Kroatien i mitten av april, med min tjej, hon som jag skall leva med.
Vad tror ni, funkar det med kokning av riset?
Bo
Rislager/ev majs
Moderatorer: martinb, Webbgrupp
- Pilsnerkokaren
- Maltrostare

Re: Rislager/ev majs
Jag har bryggt med både ris och majs.
Majs är enklast, vanlig maizena fungerar utmärkt, men räkna med att bara använda halva mängden eftersom maizena är ren stärkelse.
Sen har jag använt flake rice från Humle utan problem, ger lite smak jämfört med majsen som inte bidrar med något annat än socker.
Här är ett recept som använder vanligt basmati ris
http://www.homebrewtalk.com/showthread.php?t=162525
Lycka till
Majs är enklast, vanlig maizena fungerar utmärkt, men räkna med att bara använda halva mängden eftersom maizena är ren stärkelse.
Sen har jag använt flake rice från Humle utan problem, ger lite smak jämfört med majsen som inte bidrar med något annat än socker.
Här är ett recept som använder vanligt basmati ris
http://www.homebrewtalk.com/showthread.php?t=162525
Lycka till
- svensson.lu
- RIMS-byggare

- Kontakt:
Re: Rislager/ev majs
Har bryggt med kokt ris. Tyvärr var det inte jag som höll i receptdelen så jag kan inte säga något om effektiviteten.
Jag antar dock att den var tämligen normal för OGt var inte helt åt skogen.
Smakade... tja inte så mycket
Jag antar dock att den var tämligen normal för OGt var inte helt åt skogen.
Smakade... tja inte så mycket