Tappa inte nattsömnen nu men jag pastöriserade min öl, hade en bra orsak till det...
Jag satt keg öl på flaska och sedan de korkade ölflaskorna i kokkärlet, sakta tog jag upp ölen till ca 65 grader i ca 45 min... av 20 flaskor small 3.
De var vissa flaskor som var för fulla så jag tror att de var orsaken, hittade inte mycke information om detta men borde har träffat ganska rätt.
De som jag nu väntade var en väldigt stor skilnad i smaken men de var de inte, har någon testat ?
Vad har ni för erfarenhet ?
Jag gjorde det - sorry
Moderatorer: martinb, Webbgrupp
-
MadManMacho
- Vattenbehandlare

Re: Jag gjorde det - sorry
Ingen erfarenhet alls av det men kan en del om glas. Japp, de var nog för fulla. Normalt "head space" är min 4%. Då klarar flaskorna rätt stora temperatuskiftningar. Ska de ha upp dem till 65 grader skulle jag nog satsa på minst det dubbla i head space för att vara på den säkra sidan. Sedan kan ju de flaskor som sprack vara lite skadade också. En liten liten repa eller ett lätt slag kan få förödande konsekvenser i ett sådant läge.
Det positiva är ju dock att dina kapsyler verkar sitta bra! [emoji1303]
/// M
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Det positiva är ju dock att dina kapsyler verkar sitta bra! [emoji1303]
/// M
-
MadManMacho
- Vattenbehandlare

Dessutom finns det två olika tillverkningsmetoder av flaskan (press/blås kontra blås/blås om någon tycker om att nörda ner sig i frågan...) varav den ena (press/blås) i regel är berydligt lättare pgm mindre glasmängd. Den är således ömtåligare också. Bästa är att satsa på gamla hederliga drickabacksflaskor. Väger som en mindre elefant men kan som urdrucken även med fördel användas som ankare eller sälklubba. De går väldigt sällan sönder iaf. Finns redigt gamla sådana ute i handlen ff.
/// M
/// M
Jep, flaskorna var av olika sorter som gick sönder så jag tror på att flaskorna var överfulla, men vem vet om de var en repa..
Läste också att man kunde uppvärma flaskorna med varmvatten från kranen innan för att inte ge en så stor chockverkan ...vilket jag försökte men ska ge dem lite mera tid nästa gång..om de nu blir en nästa gång jag pastöriserar..hållbarhet och förvarande av flaskorna i rumstemperatur är också förstås något man väl kan tänka sig för att få nyttan i detta...
Läste också att man kunde uppvärma flaskorna med varmvatten från kranen innan för att inte ge en så stor chockverkan ...vilket jag försökte men ska ge dem lite mera tid nästa gång..om de nu blir en nästa gång jag pastöriserar..hållbarhet och förvarande av flaskorna i rumstemperatur är också förstås något man väl kan tänka sig för att få nyttan i detta...