Jäsning av lageröl

Stöd till dem som just har börjat eller vill börja brygga

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
Johan i Krokarp
Nybryggare
Nybryggare

Jäsning av lageröl

Inlägg av Johan i Krokarp »

Efter att gjort några ales tänkte jag att var dags att prova lager.
Bryggningen gick perfekt och jag lyckades hålla alla temperaturer. Kylning och i med jäst. Enligt instruktion på jästen skulle den i vörten i ca 20 graders temperatur. När det sedan kom igång skulle det flyttas till lägre temperatur. Efter 12 timmar flyttade jag den från 20 grader till 12 grader.
När jag nu läser här och på andra ställen blir jag orolig för att jag gjort fel. Borde jag gjort en förkultur och kylt vörten till 12 grader? Vad kommer att hända med min öl som nu puttrar på i 12 grader?
Tanken var att tappa om till annat kärl för sekundärjäsning om tre veckor och därefter stå i 3-4 grader i 5 veckor. Ska jag tänka om?
Användarens profilbild
Pilsnerkokaren
Maltrostare
Maltrostare

Re: Jäsning av lageröl

Inlägg av Pilsnerkokaren »

Gjorde du som det stod i instruktionen har du gjort rätt, iallafall enligt den, men vilken öl var det du bryggde? Recept?
Det kommer bli öl av det du brygger, Helt säkert. Men vad resultatet blir pga rumsvarm pitchning vet jag inte för det hänger nog på vilken jäst du använder.

Du kan ju alltid spara jästkakan från den här bryggningen och använda den som jäst nästa gång, och då pitcha vid 12° Brygger du då efter samma recept som den här gången kan du jämföra och se. Att återanvända jästen är perfekt när man brygger lager, man får en livaktig jäst i tillräcklig mängd.
Användarens profilbild
Weinkeller
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av Weinkeller »

Mer jäst och låg pitchtemp brukar alltid leverera ett renare resultat. Det är iaf jag ute efter när jag jäser lager. Det som ofta händer när man pitchar varmt och sänker temperaturen är att jäsningen kommer igång fort och kraftfullt och spyr ut orenheter som estrar, högre alkoholer och diacetyl. När sedan tempen sänks avstannar ofta jäsningen i förtid vilket ger ett mindre utjäst öl och en del orenheter kvar som jästen inte orkar städa bort efter sig. Testa att pitcha 1-2C under tänkt jästemperatur och höj tempen mot slutet av jäsningen nästa gång. Jämför med denna öl som då har fått lagra ett tag. Kan slå vad om att den smakar bättre färsk än den lagrade gör då.
Johan i Krokarp
Nybryggare
Nybryggare

Tack för svar!
God idé att jämföra med en samma recept men sänkt temperatur.
Enligt Palmer kan man bli av med diacetyl genom att höja temperaturen tillfälligt (max 48 h)innan omtappning till sekundärjäsning. Någon som provat detta?

Hur gör jag om jag vill använda jästen igen? Är det bara att hälla i en bunke när jag tappat över ölen i sekundärkärl?
Användarens profilbild
Weinkeller
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av Weinkeller »

Först av allt så skippa att tappa om till sekundär. Diacetylrast gör du när du nått ca 75% av utjäsningen. Har du ingen möjlighet att mäta SG enkelt så höj tempen när jäsningen börjar lugna ner sig.
Johan i Krokarp
Nybryggare
Nybryggare

Ok. Så jag kör sekundärjäsning i samma tunna men i lägre temperatur? Men mellan primär och sekundär höjer jag temperaturen?
Användarens profilbild
Pilsnerkokaren
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av Pilsnerkokaren »

Johan i Krokarp skrev:Tack för svar!
God idé att jämföra med en samma recept men sänkt temperatur.
Enligt Palmer kan man bli av med diacetyl genom att höja temperaturen tillfälligt (max 48 h)innan omtappning till sekundärjäsning. Någon som provat detta?

Hur gör jag om jag vill använda jästen igen? Är det bara att hälla i en bunke när jag tappat över ölen i sekundärkärl?
Som jag uppfattar det så är det en vanlig Diacetylrast Palmer förespråkar. Brygger man lager är det vanligt med D-rast, gör som Weinkeller skriver och höj tempen till 16°när jäsningen lugnat ner sig. Sen låter du tunnan stå i den temperaturen i 4-5 dagar och därefter sänker du till 3-4° och kallkraschar för att jästen ska sjunka till botten. Samtidigt som jästen sjunker pågår sekundärjäsningen.

Det är bara att hälla jästen i en ren burk och förvara den i kylen med locket på när det blir dags för omtappning till nytt fat eller flaskor.
Skriv svar