AKUT hjälp önskas om jäsning...

Malt, humle, jäst, vatten, körsbär, tallkottar etc. - hur de kan blandas, processer, vad du har på G och vad du gjort

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Användarens profilbild
Chabo
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

AKUT hjälp önskas om jäsning...

Inlägg av Chabo »

Bryggde 20 liter ljus IPA ( Electric nurse Pale ale) i söndags.
Missade pga av nytt bryggverk, ev för lite malt, mm OG, så jag hamnade bara på 1,034 istället för 1,044
Delade i 2 hinkar, en med US-05 jäst o den andre med WSP 4000...( finns hos MM)
Båda tog lite tid ( 12-16 timmar) på att komma igång...båda bubblade likvärdigt går kväll.

NU (mindre än 48 timmar) bubblar det fint i US-05 men dött i WSP batchen...

Jag har inte gjort nån förkultur ( ev ett missförstånd med leverantören, bad om nått enkelt o fick till svar att på 10 liter behöver du endast ett rör...tog det som att det bara va att hälla i....)

Kan man få igång den igen ?

Har lite us-05 i kylen....tips ?

Anders the Yeastkiller....
niklas_n
Jästodlare
Jästodlare

Re: AKUT hjälp önskas om jäsning...

Inlägg av niklas_n »

Kan det inte vara så att WLP4000 är utjäst? Har det väl börjat bubbla så dör jästen bara inte hur som happ. Kollat SG?
Användarens profilbild
Chabo
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av Chabo »

niklas_n skrev:Kan det inte vara så att WLP4000 är utjäst? Har det väl börjat bubbla så dör jästen bara inte hur som happ. Kollat SG?
Med utjäst, är det typ " färdig" ?

Skall kolla OG, vill bara ha mer input ifrån forumet innan jag öppnar hinken tänkte jag...

Skickat från min iPhone med Tapatalk
niklas_n
Jästodlare
Jästodlare

Inlägg av niklas_n »

Chabo skrev: Med utjäst, är det typ " färdig" ?

Skall kolla OG, vill bara ha mer input ifrån forumet innan jag öppnar hinken tänkte jag...

Ja precis, 10l 1.034 vört borde inte ta så lång tid att jäsa ut om jästen är pigg. Vänta några dagar extra innan du kollar.
Användarens profilbild
Chabo
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av Chabo »

niklas_n skrev:
Chabo skrev: Med utjäst, är det typ " färdig" ?

Ja precis, 10l 1.034 vört borde inte ta så lång tid att jäsa ut om jästen är pigg. Vänta några dagar extra innan du kollar.
Om det beräknade OG på receptet va 1,044 o FG 1.010.
Med mitt låga 1,034... Vad skall jag "godkänna" för FG...eller har jG nått val ?
Eller skall jag bara kika så det håller sig samma ett par dagar.

niklas_n
Jästodlare
Jästodlare

Inlägg av niklas_n »

Chabo skrev: Om det beräknade OG på receptet va 1,044 o FG 1.010.
Med mitt låga 1,034... Vad skall jag "godkänna" för FG...eller har jG nått val ?
Eller skall jag bara kika så det håller sig samma ett par dagar.

Nej du har inget val, FG blir vad det blir i detta skede. Men vänta som sagt nån vecka och testa om du vill, eller tappa på flaska.
Danisch
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av Danisch »

Ser inga konstigheter att öppna o ta ett prov o kolla vad som hänt med utjäsningen första 2 dygnen, är ingen större fara om du är noggrann med hygienen, annars är det väl som vanligt, ge ölet tid, 2-3 veckor, beroende på om du ämnar kallkrascha/klarna med gelatin, tappa....
Användarens profilbild
Christian C
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Christian C »

Måste flika in med en fråga i ämnet: Man ska ju inte stressa ölet. Men om man nått FG och det ligger stabilt så finns det väl inget som hindrar att flaska? Eller händer det mer saker även efter att det ligger stabilt? Men då borde inte FG vara stabilt antar jag, eller? Tänker mest på att det brukar bli klart med mätning efter c:a 2 veckor, men många säger att man kan låta det hålla på någon vecka till.
Naturen står alltid på det glömda misstagets sida!
niklas_n
Jästodlare
Jästodlare

Inlägg av niklas_n »

Christian C skrev:Måste flika in med en fråga i ämnet: Man ska ju inte stressa ölet. Men om man nått FG och det ligger stabilt så finns det väl inget som hindrar att flaska? Eller händer det mer saker även efter att det ligger stabilt? Men då borde inte FG vara stabilt antar jag, eller? Tänker mest på att det brukar bli klart med mätning efter c:a 2 veckor, men många säger att man kan låta det hålla på någon vecka till.
Det är väl mest för att jästen skall sedimentera och sjunka till botten. Om man låter ölet mogna till sig i jäshink eller flaska tror jag inte spelar någon roll. Dock blir det mer bottensats om man gör alternativ 2 såklart.
Användarens profilbild
Christian C
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Christian C »

Ok, tack för svar! :)
Naturen står alltid på det glömda misstagets sida!
Användarens profilbild
Chabo
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av Chabo »

Idag slutade även US-05 hinken att bubbla.
Tog ett prov o hamnade på 1,014 som då är 2,63% i WLP hinken.
Inte heeelt nöjd med detta...:(

Men jag låter det vara i 2 veckor så blir det som det blir...

Kanske Sveriges godaste lättöl..... ;)
MadManMacho
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av MadManMacho »

Ruska om hinken och ställ den varmt i nån vecka. Jag hade konstant svårt att få bra utjäsning med US05 innan jag började med det.

1. Om du inte rehydrerar så låt jästen ligga och dra på ytan av ölet i jäshinken (Med locket på) i 20 minuter.

2. Syresätt järnet. Saftsil och vispning med ballongvisp räckte inte för mig. 3-4 minuters skakande av hinken är det bästa.

3. Jäs svalt i början. Runt 16-17 grader under den första veckan eller tills jäsningen är på väg att stanna av.

4. Desinficera händerna. Ta loss jäsröret. Håll för hålet och ruska om hinken tills jästkakan blandat upp sig.

5. Flytta hinken till ett varmt ställe, 23-25 grader. Tillsätt kolsyra genom hålet för att tränga bort ev syre. Sätt tillbaka jäsrör.

Ska nog bli bra detta ska du se! :)

/// M

Användarens profilbild
Bee
Munk
Munk

Inlägg av Bee »

Varför inte skaka med jäsröret på? Då slipper man delar av 4 och 5. Det hade jag gjort. Kommer bubbla som fan under skakningen men inget skit kommer in.
MadManMacho
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av MadManMacho »

Jo det kan man väl men jag brukar av säkerhesskäl inte lyfta hinken med jäsröret i. Risk för baksug och att man drar ned vätskan i ölen. Nu har väl de flesta starsan i jäsröret men med tanke på att den ändå legat och dragit i nån vecka så kanske det inte är det bästa att pytsa ner i ölen.

/// M
entombed
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av entombed »

Kör en splitbatch nu med mellan us-05 och wpl-4000. Gjorde en förkultur så är rätt säker på att pitchen var tillräcklig men samma sak hände då den flockerade o visade ingen aktivitet efter 1-2 dagar medans us-05 tickar på nu 4 dagar senare. Så det är nog bara jästen som beter sig så. Men för att få bästa utjäsningsgrad jäste jag i 16-17 grader och när den inte visat någon aktivitet sakta ökat upp mot 20 grader.
Skriv svar