Don't fear the foam?

Malt, humle, jäst, vatten, körsbär, tallkottar etc. - hur de kan blandas, processer, vad du har på G och vad du gjort

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Användarens profilbild
Dompan
Torrhumlare
Torrhumlare

Don't fear the foam?

Inlägg av Dompan »

Man ska ju inte behöva bry sig om att det blir skum kvar när man haft starsan-lösning i sitt jäskärl. Nu gjorde jag dock en lite besynnerlig iakttagelse på en Kellerbier som jag tappade om för en vecka sedan:

Förutsättningar:
- När jag tappade om blev jäskärlet (Better bottle) fyllt till c:a 2/3.
- Hela headspacet/tomrummet (resterande 1/3) var fyllt med starsan-skum.

Iakttagelse efter en vecka:
-Skummet hade lagt sig (vilket var förväntat)
-Från ytan och c:a 5cm ned såg ölet mjölkaktigt/vitt ut. Ska det vara starsanlösning som inte riktigt neutraliserats av ölet?

Har inte varit med om detta förr.. känns inte helt ok. Och ja, jag använde rekommenderade koncentrationen.

Någon som varit med om liknande?
Hurra för humle, hurra för malt, de äro lifvets krydda och salt!
falke
Torrhumlare
Torrhumlare

Re: Don't fear the foam?

Inlägg av falke »

Spontant känns det inget kul med kemikalier i öl bryggt enligt de tyska renhetslagarna. Jag sköljer alltid 2-3 gånger efter desinficering med Starsan. Detta är helt OK enligt mannen bakom Starsan. Han tycker det är onödigt men OK men jag tycker det är självklart och jag har ännu inte fått någon infektion.
falke
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av falke »

Spontant känns det inget kul med kemikalier i öl bryggt enligt de tyska renhetslagarna. Jag sköljer alltid 2-3 gånger efter desinficering med Starsan. Detta är helt OK enligt mannen bakom Starsan. Han tycker det är onödigt men OK men jag tycker det är självklart och jag har ännu inte fått någon infektion.
st1
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av st1 »

Det vita låter som bubblor som kommer av kolsyra som bildas under jäsningen. Det brukar vara ett lager av sådana under kreusen.
Hjulbult
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Hjulbult »

Hallå!

Själv har jag hela tiden använt Saniclean istället för Star San då det beskrivs som ungefär samma sak minus skummet i produktbeskrivningen.

Sen är känslan då man läser trådar i ämnet att Star San är det mest använda desinfektionsmedlet.

Detta får mig att fundera över varför man använder Star San då det finns Saniclean som gör samma grej utan att man behöver fundera över en massa skum? Finns det någon ytterligare fördel med Star San som jag går miste om då jag använder Saniclean?

MVH
Johan

PS: Kanske något av en trådkapning men tycker ändå det anknyter starkt till ämnet.
eric
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare
Kontakt:

Inlägg av eric »

Hjulbult skrev:Hallå!

Själv har jag hela tiden använt Saniclean istället för Star San då det beskrivs som ungefär samma sak minus skummet i produktbeskrivningen.

Sen är känslan då man läser trådar i ämnet att Star San är det mest använda desinfektionsmedlet.

Detta får mig att fundera över varför man använder Star San då det finns Saniclean som gör samma grej utan att man behöver fundera över en massa skum? Finns det någon ytterligare fördel med Star San som jag går miste om då jag använder Saniclean?

MVH
Johan

PS: Kanske något av en trådkapning men tycker ändå det anknyter starkt till ämnet.
Saniclean är mycket dyrare än Starsan om du kikar på rekommenderad koncentration. Det är nog främst därför skulle jag säga.

Min sida: http://alnemar.com
Användarens profilbild
Dompan
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Dompan »

@Falke: -jag brukar också resonera så, men denna gång tänkte.. vad tusan, alla säger don't fear the foam, jag provar.

@st1: -ölet är färdigtjäst, dvs ölet har kröjsat och jäst ut innan jag tappade om till kärlet. Det är inget skum på ölet utan det är ölet i sig som har en mjölkaktigt ton de översta 5cm i jäskärlet.

@Hjulbult och eric: 1msk saniclean räcker till 6 liter lösning. 1msk starsan räcker till 10 liter lösning. Man kan säga att starsan har 10/6=1,67 vilket motsvarar 67% högre "koncentration". Tittar man på priset så kostar 473ml starsan 179:-och dito saniclean 129:-. Prisförhållandet blir 179/129=1,38 så starsan är 38% dyrare.

Planen blir hursomhelst att kolla till ölet igen och om fenomenet kvarstår kommer jag att tappa ur så mycket av den icke mjölkvita ölen i ett annan kärl.. dofta och smaka. Har under mina 5år som hembryggare hitills aldrig behövs vaska en batch öl och hoppas klara mig denna gång också.. :)
Senast redigerad av Dompan den onsdag 2016-01-27 14:27, redigerad totalt 1 gång.
Hurra för humle, hurra för malt, de äro lifvets krydda och salt!
Drake
Bryggmästare
Bryggmästare

Inlägg av Drake »

Jag har testat att ha en dryg liter star-san som jästnäring i en 20-liters batch. Funkade kanon och ölen blev skitgod.
Drake
Bryggmästare
Bryggmästare

Inlägg av Drake »

Har läst om dom som jäst med flera liter starsan av misstag så det är nog lugnt.
Drake
Bryggmästare
Bryggmästare

Inlägg av Drake »

falke skrev:Spontant känns det inget kul med kemikalier i öl bryggt enligt de tyska renhetslagarna. Jag sköljer alltid 2-3 gånger efter desinficering med Starsan. Detta är helt OK enligt mannen bakom Starsan. Han tycker det är onödigt men OK men jag tycker det är självklart och jag har ännu inte fått någon infektion.
Tiderna förändras. Från början var ju inte jäst tillåtet enligt dom lagarna.
ekstedt
Munk
Munk
Kontakt:

Inlägg av ekstedt »

Hur många hembryggare brygger enligt de tyska renhetslagarna för övrigt? Med tanke på att man får avhålla sig från socker, kryddor, omältade sädesslag. För att inte tala om vanlig vattenbehandling (se där på kemikalier för övrigt).
eric
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare
Kontakt:

Inlägg av eric »

Dompan skrev: @Hjulbult och eric: 1msk saniclean räcker till 6 liter lösning. 1msk starsan räcker till 10 liter lösning. Man kan säga att starsan har 10/6=1,67 vilket motsvarar 67% högre "koncentration". Tittar man på priset så kostar 473ml starsan 179:-och dito saniclean 129:-. Prisförhållandet blir 179/129=1,38 så starsan är 38% dyrare.
Oj! Antingen har dom ändrat priset sen jag köpte eller så har jag fått det helt om bakfoten.

Min sida: http://alnemar.com
falke
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av falke »

ekstedt skrev:Hur många hembryggare brygger enligt de tyska renhetslagarna för övrigt? Med tanke på att man får avhålla sig från socker, kryddor, omältade sädesslag. För att inte tala om vanlig vattenbehandling (se där på kemikalier för övrigt).
Jag försöker definitivt följa de principerna. Det känns mer OK för mig att utgå från det vatten jag har och försöka göra något så bra som möjligt utifrån de förutsättningarna än att med kemikalier försöka härma något annat. Jag vill kunna stå för det jag gör på samma sätt som jag inte använder konstgödsel i trädgårdslandet. Allt för mycket tillsatser känns totalt avtändande och som om vi gör på samma sätt som storbryggerierna.
Drake
Bryggmästare
Bryggmästare

Inlägg av Drake »

Kemikalier?? Använder du inte natriumklorid när du lagar mat heller? :wink:
Dom tyska renhetslagarna hade nog ett berättigande en gång i tiden men nu känns dom väldigt daterade och används väl mest som ett försäljningsargument av vissa?
Alla tillsatser till normal vattenbehandling är ju helt normala ämnen som finns i allt vi äter och dricker. Man begränsar sig nog väldigt om man har en så rigid inställning.
ekstedt
Munk
Munk
Kontakt:

Inlägg av ekstedt »

De tyska renhetslagarna stiftades mestadels av politiska skäl och hade inte så mycket (om något) med kvalitet att göra. Och numer har det absolut inget med med kvalitet att göra, även om en massa Reinheitsgebotromantiker gärna vill inbilla sig det.

De flesta vattenbehandlar för övrigt inte för att "härma något annat" utan för att man tycker det blir bättre öl. Precis som för alla andra ingredienser alltså.
Skriv svar