Lagring av Imperial Stout
Moderatorer: martinb, Webbgrupp
Lagring av Imperial Stout
Hej!
Jag har haft en imp Stout i jäshink nu i 10 dagar. Tanken var att ha den i en månad i hink och sen tappa på flaska och sen lagra så länge jag kan hålla mig. Men min fundering är om man måste ha den på hink så länge. Räcker det inte att vänta tills den har jäst klart och sen tappa på flaska för långlagring?
Nu blev den inte så stark som det var tänkt. Fick skitdåligt utbyte. Ligger nu på 7,5%, och tanken var att den skulle hamna på runt 10%. Men det är mycket chokladmalt och rostad malt i den (ca 9% var)
Jag har haft en imp Stout i jäshink nu i 10 dagar. Tanken var att ha den i en månad i hink och sen tappa på flaska och sen lagra så länge jag kan hålla mig. Men min fundering är om man måste ha den på hink så länge. Räcker det inte att vänta tills den har jäst klart och sen tappa på flaska för långlagring?
Nu blev den inte så stark som det var tänkt. Fick skitdåligt utbyte. Ligger nu på 7,5%, och tanken var att den skulle hamna på runt 10%. Men det är mycket chokladmalt och rostad malt i den (ca 9% var)
- Weinkeller
- Maltrostare

Re: Lagring av Imperial Stout
Flaska när den jäst klart och låt ölen klarna lite innan du tappar på flaska. Onödigt lång tid på jäshink är inget som gör ölen bättre.
Jag hade haft den på hink minst två veckor totalt innan primning. Den större jästmassan du har i hinken är bättre på att städa upp det sista som behövs än den lilla mängd jäst i suspension som hamnar i varje flaska.
Någon får rätta mig om jag har fel, men om du flaskar för tidigt så får jästen i suspension också göra dubbla jobbet med att dels jäsa ut det som finns kvar från huvudjäsningen, men också det nya jäsbara som åker i som primning. Det kan leda till en del felsmaker, men är säkert inte lika känsligt i en Imp.Stout som i t.ex. en lager.
Någon får rätta mig om jag har fel, men om du flaskar för tidigt så får jästen i suspension också göra dubbla jobbet med att dels jäsa ut det som finns kvar från huvudjäsningen, men också det nya jäsbara som åker i som primning. Det kan leda till en del felsmaker, men är säkert inte lika känsligt i en Imp.Stout som i t.ex. en lager.
En månad i hink känns onödigt länge, två veckor borde räcka i normalfallet med den måttliga styrkan. Det finns nog inga säkra svar, men här är i alla fall mina tankar:
http://fabrikorekstedt.blogspot.se/2015 ... rdigt.html
Ser inte att det är nödvändigt att långlagra på flaska heller. Men en kompromiss är ju att öppna en flaska då och då så att du kan följa utvecklingen.
http://fabrikorekstedt.blogspot.se/2015 ... rdigt.html
Ser inte att det är nödvändigt att långlagra på flaska heller. Men en kompromiss är ju att öppna en flaska då och då så att du kan följa utvecklingen.
Tack, då gör jag som jag gör med vanlig öl. Flaskar efter 2 veckor
Den enda kraftiga stouten vi bryggt (klonrecept på Yeti'n) lagrade vi på omtappad på sekundär i ca 80 dagar innan flasktappning...
Den stouten är idag över 1.5 år gammal och är grymt balanserad/välsmakande och om det var långragringen på fatet som gjorde det kan jag inte svära på...boken vi köpte sa att man kunde göra så och då körde vi på det, nästa ska flaskas direkt/delas upp så man får mer kött på benen och har något att jämföra mot...
Den stouten är idag över 1.5 år gammal och är grymt balanserad/välsmakande och om det var långragringen på fatet som gjorde det kan jag inte svära på...boken vi köpte sa att man kunde göra så och då körde vi på det, nästa ska flaskas direkt/delas upp så man får mer kött på benen och har något att jämföra mot...
-
faltskog1971
- Helmaltsbryggare

Kapar tråden.
Danisch hur var era givor i % när det gäller svart,choklad o roasted barley malterna.
I efterhand när jag kollat igenom receptet så tycker jag att givorna är låga på ovanstående malt .
Funderar på att kasta i ev cacaonibs/starkt bryggt espresso kaffe i sekundären.
Skickat från min SM-A300FU via Tapatalk
Danisch hur var era givor i % när det gäller svart,choklad o roasted barley malterna.
I efterhand när jag kollat igenom receptet så tycker jag att givorna är låga på ovanstående malt .
Funderar på att kasta i ev cacaonibs/starkt bryggt espresso kaffe i sekundären.
Skickat från min SM-A300FU via Tapatalk
Faltskog
Återkommer i frågan när jag är hemma från jobbet...har allt i beersmith!
Återkommer i frågan när jag är hemma från jobbet...har allt i beersmith!
Faltskog
Pale Ale Maris Otter 83.7%
Crystal 120L 3.3%
Rågflingor 2.7%
Veteflingor 2.7%
Chokladmalt 2.6%
Rostat korn 2.6%
Svartmalt 2.6%
Vi fick en mild rostad ton som vi upplever behaglig och lagom i vårat öl...
Crystal 120L 3.3%
Rågflingor 2.7%
Veteflingor 2.7%
Chokladmalt 2.6%
Rostat korn 2.6%
Svartmalt 2.6%
Danisch skrev:Faltskog
Crystal 120L 3.3%
Rågflingor 2.7%
Veteflingor 2.7%
Chokladmalt 2.6%
Rostat korn 2.6%
Svartmalt 2.6%
Yeti måste rimligtvis innehålla betydligt mer rostad malt än 8 %, var kommer receptet ifrån?
Ekstedt,jag har bryggt en klon av Yeti som jag hitta i Beersmith .Sökte på allgrain o rating o tog den som hade 19 i rating.
Blir så här i efterhand lite nervös då man kollar igenom andras recept o funnit att dom har mer andel både svart,chocklad o roasted Barley i sina bryggder.
Min kommer förhoppningsvis landa på 9.4%.
Funderar på att dela på batchen o prova smaksätta ena av dom.
Blir så här i efterhand lite nervös då man kollar igenom andras recept o funnit att dom har mer andel både svart,chocklad o roasted Barley i sina bryggder.
Min kommer förhoppningsvis landa på 9.4%.
Funderar på att dela på batchen o prova smaksätta ena av dom.
ekstedt skrev:Yeti måste rimligtvis innehålla betydligt mer rostad malt än 8 %, var kommer receptet ifrån?
Tog receptet rakt av från molnet på Beersmith "Yeti ver 2.0" och körde på det utan att fundera allt för mycket.
Danisch skrev:Tog receptet rakt av från molnet på Beersmith "Yeti ver 2.0" och körde på det utan att fundera allt för mycket.
Det finns många konstiga klonrecept out there, men bra att det blev ett gott öl. Slutet gott, allting gott.
Har själv gjort den klonen utifrån det receptet med lyckat resultat. Aningens för lite rostad malt bara, men efter ja dubbla den givan och slängde i 1 dl kaffe/per 5 liter i sekundären är det en av de bättre stoutsen jag gjort. Eftersom man mäskar rätt lågt o länge blir den lättdrucken men kraftig. Perfekt till grillat.
ekstedt skrev:Det finns många konstiga klonrecept out there, men bra att det blev ett gott öl. Slutet gott, allting gott.
Var den 5:e ölen vi bryggde när vi startade för snart 2 år sedan och ville göra det enkelt för oss mest för att se om det vi fick i glaset gick att dricka.
Idag snart 2 år senare har vi 3-4 flaskor kvar och får rysningar i kroppen när en flaska öppnas vid speciella tillfällen, så bra blev den och man känner sig lite stolt att man lyckats få fram ölet i sin bästa form, även om vi fick hjälp med receptet.
Nästa gång tänkte vi kallmäska de mörka sorterna för vi mäter aldrig Ph, vattenbehandlar aldrig men vill se om det blir någon skillnad i smaken, förhoppningen är en än mjukare balanserad ton i ölet, vad kan egentligen gå fel?
Entombed
Intressant och möjligt att vi ökar på den rostade malten nästa gång, vi har också pratat om att tillsätta kaffe, får se vad vi bestämmer oss för (vi är 3 som brygger ihop)