Humle och druvavskiljning
Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp
Humle och druvavskiljning
Letar efter en bra metod att avskilja druv och humle och sprang på en metod jag aldrig sett förut och som jag undrar om någon provat? Den går ut pa att man stoppar in sin kylspiral i en biab-påse och sänker ner den i vörten när det återstår 15 minuter av koket och sedan recirkulerar vörten in i påsen. På så sätt ska det bli en bra cirkulation över kylspiralen och allt humle och druv samlas i påsen så när kylningen är klar lyfter man bara upp påsen med spiral, druv och humlerester och har direkt kall klar vört att tappa till jäshinken. Låter ju genialt enkelt om det nu fungerar!
Senast redigerad av Drake den söndag 2016-01-10 20:32, redigerad totalt 1 gång.
Re: Humle och druvavskiljning
Hur får man in druvet i påsen? Cirkulerar man från tappkranen via en slang in i påsen kopplad till en pump? Vad ska man med kylspiralen till? Hänger inte riktigt med här.
Rocksolid Brewing
http://www.rocksolidbrewing.com
Tja, jag vet inte hur jag ska kunna förklara det tydligare. Kylaren är såklart för att kyla och då passar man på att samla upp all druv, både kall och varm i påsen.
En pump är bra om man ska cirkulera ja.
En pump är bra om man ska cirkulera ja.
Smart men jag tror du vill ha någonting enklare. Jag vet också att du är lite tids hitler, men har du testat att låta grytan stå 30min innan du tappar av?
Annars brukar jag sila mina biab satser genom biab påsen/humle påse i samma mtrl. Tycker det blir ok..
Men som jag skrivit innan. Med BM väntar jag 30-60min innan jag tappar till jäshink..
Annars brukar jag sila mina biab satser genom biab påsen/humle påse i samma mtrl. Tycker det blir ok..
Men som jag skrivit innan. Med BM väntar jag 30-60min innan jag tappar till jäshink..
Jo, det är den metoden jag kör med nu. Men tycker inte att det blir så stor skillnad om jag låter det sedimentera i 10 minuter eller i en timme. Max en centimeter till eller så. Jag får sjukt mycket druv nu av någon anledning, så mycket att det täcker utloppet i min 50-patina! Det är alltså runt 7 liter!! Visserligen har jag använt mycket malt på sista tiden men ändå. Jag måste hitta en bättre metod och den här är ju så simpel att man bara måste prova.
Jag förstår inte hur påsen i grytan eller efter tappkranen skulle skilja i avsilning bara.. Påsen är ju lika finmaskig vart den än är..
-
HaXXXeroviche
- Torrhumlare

Som jag tror jag nämnt tidigare så har jag installerat leuterhelix i mitt kokkärl. Får inte med någon synlig druv i jäskärlet dock kan man nog tycka att det rinner lite långsamt. Förbehåller mog för felstavningar samt trådkap då ett par stout runnit genom min strupe.
Absolut! Men här använder man ju hela ytan på påsen och dessutom kan man cirkulera vörten flera gånger. Om det nu gör någon skillnad?Judgecc skrev:Jag förstår inte hur påsen i grytan eller efter tappkranen skulle skilja i avsilning bara.. Påsen är ju lika finmaskig vart den än är..
Men jag tror att det är mindre risk att den sätter igen sig som typ en saftsil där all skit hamnar i botten så man måste skrapa hela tiden.
Har du några bilder på hur det ser ut när allt är urtappat. Lite nyfiken på vad som blir kvar i grytan med en Helix. Du får alltså ingen bottensats alls i jäskärlet?HaXXXeroviche skrev:Som jag tror jag nämnt tidigare så har jag installerat leuterhelix i mitt kokkärl. Får inte med någon synlig druv i jäskärlet dock kan man nog tycka att det rinner lite långsamt. Förbehåller mog för felstavningar samt trådkap då ett par stout runnit genom min strupe.
Kottar eller pellets?
Ja det kanske hjälper. Jag brukar om jag gör välhumlat spänna påsen över en jäshink.. Då blir det stot yta att använda för silning med slang kopplat på kranen.. Flyttar runt slangen lite på påsen bara..
Får du bort allt druv då? Och påsen sätter inte igen?Judgecc skrev:Ja det kanske hjälper. Jag brukar om jag gör välhumlat spänna påsen över en jäshink.. Då blir det stot yta att använda för silning med slang kopplat på kranen.. Flyttar runt slangen lite på påsen bara..
Nej, jag kan inte påstå att allt druv fastnar... Men jag tycker det är tillräckligt. Vill man ha enbart kristallklar vört ner i hinken så vet inte jag någon bra lösning för biab..
Råkade precis köpa en chugger, en massa cam-locks och lite annat roligt så nu måste jag nog testa i alla fall. Kanske att man kan låta eventuella rester sedimentera lite efter att man lyft ur påsen med kylaren. Lite druv vill man väl ha med till jäshinken som näring, men inte 7 liter! Och definitivt inte humlen.
-
HaXXXeroviche
- Torrhumlare

Har du några bilder på hur det ser ut när allt är urtappat. Lite nyfiken på vad som blir kvar i grytan med en Helix. Du får alltså ingen bottensats alls i jäskärlet?
Kottar eller pellets?[/quote]
Har kört en blandning av kottar och pellets hittills och det har funkat suveränt. Har varit slarvig med att ta bilder och i helgen blev det ingen bryggning. Tänkte ta ett gäng bilder och lägga upp här nånstans nästa bryggning för att få lite feedback. Jag återkommer.
Kottar eller pellets?[/quote]
Har kört en blandning av kottar och pellets hittills och det har funkat suveränt. Har varit slarvig med att ta bilder och i helgen blev det ingen bryggning. Tänkte ta ett gäng bilder och lägga upp här nånstans nästa bryggning för att få lite feedback. Jag återkommer.
Är även jag intresserad av resultatet på detta, vem vill inte slippa stök med silning?
Har själv en 50L patina, whirlpool funkar faktiskt riktigt bra när jag brygger mindre satser. Dock blir det nästan alltid runt 45 liter kyld vört och då blir det svårt att göra en bra whirlpool.
Har själv en 50L patina, whirlpool funkar faktiskt riktigt bra när jag brygger mindre satser. Dock blir det nästan alltid runt 45 liter kyld vört och då blir det svårt att göra en bra whirlpool.
Rocksolid Brewing