T-koppling för kolsyra till Cornelius och mottrycksfyllare

Saker som är bra, var man köper eller hur man bygger

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

falke
Torrhumlare
Torrhumlare

T-koppling för kolsyra till Cornelius och mottrycksfyllare

Inlägg av falke »

Jag letar efter en T-koppling för att samtidigt kunna koppla in både ett Corneliusfat och en en mottrycksfyllare eller Beergun till samma gasflaska. Någon som har sett var de säljer en sådan?
falke
Torrhumlare
Torrhumlare

Re: T-koppling för kolsyra till Cornelius och mottrycksfylla

Inlägg av falke »

Tack! Den lyckades jag inte hitta... ;o)
mazzse
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av mazzse »

Har hittat ett T- men med de där skruvkopplingarna som sitter på gas/öl kopplingarna.

http://www.homebrewtalk.com/showthread.php?t=454129

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarens profilbild
fredrik.stahl
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare

Inlägg av fredrik.stahl »

Tryckluftskopplingar funkar bra också. Men gängorna kan vara svåra att få täta. Gängtejp funkar inte bra för mig, kör med loctite istället men det blir ju mer permanent.
Stenstugan
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Stenstugan »

JG kopplingar och sytråd kör jag med. Mycket enkelt att byta utrustningar, koppla in flera grejor samtidigt mm från en kolsytetub.
Användarens profilbild
assistredo
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av assistredo »

Jag använder också instickskopplingar ( ex. JG) och "hård" slang. Jag håller mig dock till slang och kopplingar med metriska mått (med visst undantag för det som på exempelbilden sitter på kulkopplingarna) till koldioxiden.

Den blåa slangen är 6mm polyuretanslang (och en 10mm stump) samt instickstickskopplingar i metall från en butik med hydraulik-/pneumatikprodukter. De svarta kopplingarna längst upp till höger är JG-kopplingar (svarta för metriska mått) - en koppling med stam till vänster och en koppling med tum-gänga som passar i regulatorn när slangnippeln skruvats bort.

På den övre kulkopplingen med 1/4" FFL-gänga sitter en slangnippel med överfallsmutter i slangen. På den nedre kulkopplingen av samma typ sitter en JG-koppling för 3/8" slang. Det gick bra att sticka in en 10mm slang där. Mitt på den nedre sitter dels en 10mm-koppling i metall med 6mm stam dels en 6mm skarvkoppling i metall. Till höger på den nedre sitter en 6mm t-koppling i metall och i den en röd plugg.

Stamkopplingar är lättare att ta isär och sätta in igen än bara slangen. Metallkopplingarna och polyuretanslangarna var lättillgängligare (och billigare) än JG bl.a. pga att det finns en butik där jag bor.

Jag använder de här grejerna bl.a. till min mottryckspåfyllare
Bilagor
IMG_1144_mod1.jpg
Björn Petersson
falke
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av falke »

Det ser ju väldigt praktiskt ut. Den delade kopplingen på den undre bilden undrar jag lite över... jag kan inte riktigt se hur de "låser" ihop. Vet du vad dessa kopplingar i metall heter och var man kan få tag på dem?
Användarens profilbild
assistredo
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av assistredo »

falke skrev:Det ser ju väldigt praktiskt ut. Den delade kopplingen på den undre bilden undrar jag lite över... jag kan inte riktigt se hur de "låser" ihop. Vet du vad dessa kopplingar i metall heter och var man kan få tag på dem?
Jag handlade de här metallkopplingarna och den blåa slangen hos en "service partner" i Linköping till det här företaget http://www.dunlophiflex.se/. Vad kopplingarna heter vet jag faktiskt inte - jag bara plockade dem från lådor i butiken. Hemsidan ger ingen direkt detaljerad ledning.

Den delade kopplingen på den undre bilden är inte en egentlig snabbkoppling utan delen - "stammen" - som man sticker in i "honan" i den andra instickskopplingen är bara ett slätt rör. Det är lite stabilare och slitstarkare än att bara sticka in slangen direkt vilket är det vanligare/normala men lite bättre om man vill ta isär och sätta ihop lite oftare. Den svarta JG-kopplingen ovan har samma funktion.
Björn Petersson
Skriv svar