Klar öl på flaska

Saker som är bra, var man köper eller hur man bygger

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

Användarens profilbild
joelholmquist
Torrhumlare
Torrhumlare

Klar öl på flaska

Inlägg av joelholmquist »

Något som gör mig nyfiken är att de gånger jag flaskat en öl på senare tid (efter klarningsmedel i kok och några dagars kallkrasch och kolsyrat på fat i kyl några dagar) så har ölen varit lite dimmig vid flaskningstillfället men efter bara några dygn på flaska är ölet helt klart !?! :-)

Uppskattat såklart men...
...Vad händer egentligen i flaskan?
Användarens profilbild
Pilsnerkokaren
Maltrostare
Maltrostare

Re: Klar öl på flaska

Inlägg av Pilsnerkokaren »

Joxet sjunker väl till botten, efter kallkraschen blir ölen kristallklar på flaska när man förvarar den i rumstemp, men kyler du flaskan kommer du att få chillhaze. Ölen blir lite disig och inte lika klar som den var, enda chansen att bli av med det är att lagra ölen i en kallare temp än vad du ska servera, ju längre du lagrar desto klarare öl. Till sist kommer ölen att vara klar/blank oavsett vilken temp du har den i, men det tar tid.

Skulle tro att det har med densiteten på ölen som avgör om de små partiklarna far runt i ölen eller ej. Men det är bara vad jag tror.
saltet
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av saltet »

Pilsnerkokaren skrev: enda chansen att bli av med det är att lagra ölen i en kallare temp än vad du ska servera, ju längre du lagrar desto klarare öl. Till sist kommer ölen att vara klar/blank oavsett vilken temp du har den i, men det tar tid.

Vad tror vi om den tiden?
Jag har lagrat en apa på fat i 1grad sedan 1/9 och buteljerade den igår. Väldigt klar o fin även efter en stund i provglaset.

Skickat från min E5823 via Tapatalk
Drake
Bryggmästare
Bryggmästare

Inlägg av Drake »

Köldgrumling (får jag pluspoäng nu Rotsac?) kommer väl av proteiner, främst från kalldruven? Jag fick åtminstone det problemet till viss del när jag körde med pvv och all kalldruv åkte med ner i jäshinken.
Användarens profilbild
Pilsnerkokaren
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av Pilsnerkokaren »

@Saltet
Där är mycket som spelar in men det låter som att du passerat tidsgränsen med marginal. Joxet sjunker till botten till slut, men hur lång tid det tar vet man inte förrän efteråt. Om ölen är klar när den är kall kommer den förmodligen inte bli köldgrumlig igen.
Användarens profilbild
joelholmquist
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av joelholmquist »

Mycket intressant. Detta ska jag läsa mer om. Tack för info.
Användarens profilbild
Bee
Munk
Munk

Inlägg av Bee »

Köldgrumling beror primärt på polyfenoler (humle), stärkelse och proteiner, om jag minns rätt. (källa Brew strong?)
Rotsac
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare

Inlägg av Rotsac »

Drake skrev:Köldgrumling (får jag pluspoäng nu Rotsac?) kommer väl av proteiner, främst från kalldruven? Jag fick åtminstone det problemet till viss del när jag körde med pvv och all kalldruv åkte med ner i jäshinken.

Svar: Ja:-)

Det ser ut som om det är ett motsatsförhållande till att få bort proteiner efter koket, och att tillsätta humle efter kokning.
Dvs. Det är MÅNGA recept som anger att man ska ha tillsätta X antal gram humle av sorterna X, och Y vid kokslut.

Det anges i princip ALDRIG hur länge man därefter ska låta vörten vara i det skicket.
Man kan ibland ana sig till 20-40 minuter.

Samtidigt så kan man OFTA läsa sig till att vörten OMGÅENDE bör kylas SÅ FORT SOM MÖJLIGT, för att få bort proteiner som senarte kan grumla det färdiga ölet.

Är det fler än jag som ser ett motsatsförhållande här?

Vad rekommenderar ni mer erfarna bryggare angående detta?
Användarens profilbild
assistredo
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av assistredo »

Att kyla snabbt brukar nog handla mer om att undvika att alltför mycket DMS (dimetylsulfid) bildas vilket kan bli fallet vid alltför långdragen kylning. Detta gäller främst vid användning av ljus malt. Helt DMS-fritt vill man dock inte ha i lageröl då det där utgör en del av den maltiga karaktären.
Björn Petersson
Skriv svar